Kexiga hovar, vad hjälper?

Corax

Trådstartare
Min häst har överlag bra hovkvalité men är rätt kexig/skör omkring sömmar ffa på fram.
Hon har balanserad foderstat ner till micro och har ätit mineraler för 'hov och hud' i över ett år men ändå kvarstår problemet (nåja, det är inget direkt problem, än).
Men finns det något bevisat som fungerar? Invärtes eller utvärtes?
Min hovslagare använder slim-söm och vinklar mm är bra.
Hästen har väldigt sällan tappskor.
 
Min häst har överlag bra hovkvalité men är rätt kexig/skör omkring sömmar ffa på fram.
Hon har balanserad foderstat ner till micro och har ätit mineraler för 'hov och hud' i över ett år men ändå kvarstår problemet (nåja, det är inget direkt problem, än).
Men finns det något bevisat som fungerar? Invärtes eller utvärtes?
Min hovslagare använder slim-söm och vinklar mm är bra.
Hästen har väldigt sällan tappskor.
Kan bara svara på det jag upplevt hjälper på min.
Fukt (det är väl i och för sig bevisat att hoven behöver)
Alltid borsta bort eller spola torkad lera på hovarna. Det verkar torka ur hovarna massor.
Fukta hovarna med svamp, låt det torka något och gärna smörja med carr & day & Martin cornescriune hoof dressing alt ointment så fort det är torrt nog att det inte ska rinna av.
Möjligt att det finns flera hovoljor/fett som är lika bra, men jag har provat mycket olika och denna känns som den ger effekt.

Provade att låta honom stå med blöta filtboots över natten för x antal år sen, det tycktes inte hjälpa.
 
Min häst har överlag bra hovkvalité men är rätt kexig/skör omkring sömmar ffa på fram.
Hon har balanserad foderstat ner till micro och har ätit mineraler för 'hov och hud' i över ett år men ändå kvarstår problemet (nåja, det är inget direkt problem, än).
Men finns det något bevisat som fungerar? Invärtes eller utvärtes?
Min hovslagare använder slim-söm och vinklar mm är bra.
Hästen har väldigt sällan tappskor.
Har du testat redhorse produkter och smörjer du dom regelbundet? Hade om jag vore du testat med artimud runt sömmar. Jag har barfota, men har läst recensioner från andra som använd och haft stora problem med sprickor etc vart det verkligen hjälpt massor. (Går att läsa på deras hemsida). Är mineralerna du ger i en sån mix eller ger du zink/koppar etc löst med efter hovarna? (Har själv fått studerat massor angående detta nu och fått riktigt bra hjälp av en kompis med tips från Spaderäss här från Buke). Många ger tex. Krafft mineraler, men har inte koll på hur mycket järn som faktiskt är i etc (jag hade tex ingen aning, och nu när jag fått denna infon så skulle jag aldrig ge det till min häst). Jag ger Vitafor Strong + koppar/zink från Forageplus och amino syre från Forage Plus. (beräknat efter foderstat, måste matcha Mangan, då vi har sjukt mycket i vårt hö). Sen funderade jag på att ta analys på gräset med, men tror dom andra hästägarna nog tycker jag är lite knäpp :)
 
Min hovslagare rekommenderar fett/olja från Kevin Bacon, vet dock inte vad han skulle säga om just kexhovar..
 
Har du testat redhorse produkter och smörjer du dom regelbundet? Hade om jag vore du testat med artimud runt sömmar. Jag har barfota, men har läst recensioner från andra som använd och haft stora problem med sprickor etc vart det verkligen hjälpt massor. (Går att läsa på deras hemsida). Är mineralerna du ger i en sån mix eller ger du zink/koppar etc löst med efter hovarna? (Har själv fått studerat massor angående detta nu och fått riktigt bra hjälp av en kompis med tips från Spaderäss här från Buke). Många ger tex. Krafft mineraler, men har inte koll på hur mycket järn som faktiskt är i etc (jag hade tex ingen aning, och nu när jag fått denna infon så skulle jag aldrig ge det till min häst). Jag ger Vitafor Strong + koppar/zink från Forageplus och amino syre från Forage Plus. (beräknat efter foderstat, måste matcha Mangan, då vi har sjukt mycket i vårt hö). Sen funderade jag på att ta analys på gräset med, men tror dom andra hästägarna nog tycker jag är lite knäpp :)
+ @MiniLi

Jag smörjer hovarna regelbundet med torsklevertran. Hon står även regelbundet med blöta filttofflor när det är torrt ute.

Mineralerna är mestadels från Forageplus och kvoterna är bra. Jag har en av deras blandningar som passar bra till vårat hösilage (samt tillsätter Mg, Se, I och P).
Jag vet inte vad mer jag kan göra där...

Sen är det ju egentligen inget stort problem men jag tycker ändå inte om att det spricker och fnasar...

Jag kan ju tillägga att hon står på torvmix samt har hela sulor fram pga mycket sprängsten vid uteritter = jätteajig. Strålarna mår bra och är fasta och normala trots sulorna.
Bak, normalskodd.
 
Senast ändrad:
+ @MiniLi

Jag smörjer hovarna regelbundet med torsklevertran. Hon står även regelbundet med blöta filttofflor när det är torrt ute.

Mineralerna är mestadels från Forageplus och kvoterna är bra. Jag har en av deras blandningar som passar bra till vårat hösilage (samt tillsätter Mg, Se, I och P).
Jag vet inte vad mer jag kan göra där...

Sen är det ju egentligen inget stort problem men jag tycker ändå inte om att det spricker och fnasar...

Jag kan ju tillägga att hon står på torvmix samt har hela sulor fram pga mycket sprängsten vid uteritter = jätteajig. Strålarna mår bra och är fasta och normala trots sulorna.
Bak, normalskodd.
En tanke jag får är, får hon tillräckligt med protein? Har du testat att ge mer av högvärdigt protein eller ännu hellre ett silage med riktigt hög kvot?
Min behöver tex betydligt mer protein än tabellhästen för att må och se bra ut. Protein är ju den viktigaste byggstenen för hovar. 😊
 
En tanke jag får är, får hon tillräckligt med protein? Har du testat att ge mer av högvärdigt protein eller ännu hellre ett silage med riktigt hög kvot?
Min behöver tex betydligt mer protein än tabellhästen för att må och se bra ut. Protein är ju den viktigaste byggstenen för hovar. 😊
Jo, men det tycker jag.
Visserligen har vi rätt lågt protein i hösilaget (kan inte påverka, det är anläggningens egna)men mitt djur får ändå i sig behovet med råge då hon har fri tillgång.
Så jag brukar endast balansera kvoten något med proteintillskott (potatis/lusern/ärta).
Men visst, det kan absolut vara en bidragande faktor eftersom vårat hösilage ofta har låg kvot. Men i så fall är det tyvärr något jag inte kan (vill)påverka just nu.
 
Jo, men det tycker jag.
Visserligen har vi rätt lågt protein i hösilaget (kan inte påverka, det är anläggningens egna)men mitt djur får ändå i sig behovet med råge då hon har fri tillgång.
Så jag brukar endast balansera kvoten något med proteintillskott (potatis/lusern/ärta).
Men visst, det kan absolut vara en bidragande faktor eftersom vårat hösilage ofta har låg kvot. Men i så fall är det tyvärr något jag inte kan (vill)påverka just nu.
Om silaget har en låg kvot kanske hon inte får i sig tillräckligt mycket högvärdigt protein ändå, även om det på pappret ser ok ut. Kan ju vara värt att ge tex tillskott på metionin.

https://drkhorsesense.wordpress.com/2020/06/11/methionine-supplementation-may-be-crucial/
 
Drar upp en gammal tråd istället för att starta en ny.

Har liknande problem som ts (så nyfiken på hur det är nu @Corax ) där nya hovis var fundersam över att hovarna var så mycket sämre fram jämfört med bak.

Det kan kanske bero på att hästen varit trångskodd i fram, där sidokappor tryckt sönder hovväggen. Men om det finns nån ”magisk” formel testar jag gärna.

Hon går på bete just nu (bra hull = får det hon behöver) och äter mineraler från Forageplus (summer equine balancer) pga vet inte vad gräset innehåller. Kan såklart köpa extra zink om det hjälper. Ponnyn får hoof & skin, så kan ge hästen det också om det kanske är bättre.

Har även börjat ge jointplus för några veckor sen, men det innehåller ju varken zink eller protein.
 
Har ju samma problem med unghästen. Född med skitbra hovar och nu helt plötsligt, senaste året, bara skit. Uträknad foderstat och allt ska vara ok.

Kanske ska jag öka på proteinet lite över tabell? Tycker ju att allt annat fungerar fint med hull och allt sådant med det han ligger på.
 
Hade väldigt mkt problem med hästens hovar de första månaderna efter att jag köpte henne. Så pass illa att jag seriöst funderade på att ha henne barfota.Extremt sköra och därtill felskodd så skorna bara ramlade av henne. För vår del funkade Keratex Hoof Hardener (plus byte av hovslagare) den perioden. Använde den snudd på varje dag i början och glesade sen ut eftersom. Använder inte den längre men har köpt på mig ett helt lager att ha utifall att det skulle behövas igen. Sjukt bra!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 532
Senast: Dopy
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 343
Senast: Speedway
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp