Bukefalos 28 år!

KFH-clinic om en dryg månad

P

pellen

Någon som ska dit? Vore skoj att höra lite förväntningar och tankar då det är första gången han har en steg II-kurs i Sverige som jag har förstått det. Ska själv vara med men utan häst den här gången...
:bump:
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Japp jag ska med ev med häst. Hade med mig häst förra året på kurs nr 1 oxå.

Nu vet man hur det är så då vet man också vad man kan förvänta sig. Ser mycket fram mot kursen.

Mvh
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Trevligt! Får man fråga vad det är du vill få ut tillsammans med din häst på en andra kurs som du inte tyckte att du fick på den första? Några särskilda problem?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Åååh lyckliga lyckliga ni som har råd att gå på steg två!
Jag skulle så gärna vilja gå och går o drömmer om att vinna pengar så att jag har råd..men men, jag hoppas verkligen att han kommer hit till en steg två kurs igen.
"Pellen" hur har det gått med dig och din häst sen kursen? Någon skillnad? Visst var det du som hade den där stora? :P
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Lilahnee skrev:
"Pellen" hur har det gått med dig och din häst sen kursen? Någon skillnad? Visst var det du som hade den där stora? :P

Heh jo det var jag och den där stora. Det har gått mycket bra sen kursen, både med honom och med mina andra hästar. (Nya kallblodstravaren som inte kunnat vara själv/sprungit över mig/varit allmänt okontaktbar fick många förändringar i sitt beteende och blev lugn och trygg efter ett par gånger i vår picadero.) Just med den stora är det ju svårt - därav att jag åkte med honom på kursen - därför att han är så snäll och ödmjuk att man (JAG) gärna utnyttjar honom och kräver för mycket.
Så efter kursen har det mest handlat om att JAG inte ska få återfall och börja kräva saker av honom som gör att han stänger in sig i sitt ensamma lilla skal.

Ja, jag har märkt skillnad. Det är lite som att bli kär i sin häst på nytt, att återfå den där känslan som man hade när man precis köpt honom. Han är också lugnare, gladare och lägger av ett bocksprång ibland t.o.m. vilket är stort för att vara han.

Men för att vara ärlig så tycker jag att det ÄR svårt; ibland är det nästan så att man önskar att man hade fått förbli ovetande om sakernas tillstånd... ;) och ändå inte. Jag ångrar inte att jag åkte på kursen för samtidigt som vissa dörrar stängdes så öppnade sig ju många nya.

*känner att jag är kryptisk och ev. uppfyller mångas fördomar om flummiga kfh-fans*
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

pellen skrev:
Trevligt! Får man fråga vad det är du vill få ut tillsammans med din häst på en andra kurs som du inte tyckte att du fick på den första? Några särskilda problem?

Eftersom jag själv upplever att jag och min häst utvecklats och att jag upplever som om jag lyssnar mer på hästen så skulle det vara kul att höra om det verkligen är så......helt enklel är jag på rätt väg!

Min häst är ganska skör och det är lätt att kräva för mycket av honom, jag vill veta om han är gladare helt enkelt och om jag ser rätt.

Det kan ju vara så att man tror att man ser en sak för att det är det man önskar............

Har väl som alla andra lite problem här och där men inget jättestort.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

pellen skrev:
Men för att vara ärlig så tycker jag att det ÄR svårt; ibland är det nästan så att man önskar att man hade fått förbli ovetande om sakernas tillstånd... ;) och ändå inte. Jag ångrar inte att jag åkte på kursen för samtidigt som vissa dörrar stängdes så öppnade sig ju många nya.

*känner att jag är kryptisk och ev. uppfyller mångas fördomar om flummiga kfh-fans*
Haha ja ibland ångrar jag med att jag upptäckte KFH:s lära, fast mycket sällan och jag tror att man ändå hade sökt sig bort från den moderna ridsportens vardagsvåld och krav förr eller senare. Jag vet precis hur du menar.
Helt fantastiskt att höra om skillnaderna med dig och din häst efter kursen, jätteroligt!
Jag har ju inte haft möjlighet att träffa en enda häst efter kursen, finns inget stall här i närheten som är tillräckligt schyssta mot hästarna för att jag ska vilja rida på det, och egen häst är ju ingen möjlighet tyvärr.
(Jag vet inte om du minns mig men jag vet den yngsta där, den lilla rödtoppen som var där tillsammans med sin syster :p.)
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Lilahnee: javisst minns jag dig! Synd att det inte finns något stall som du känner att du kan gå till. Du får gärna komma hit och hälsa på men det är en bit att åka från Stockholm förstås... ;)

Och precis som du säger så hade man säkert förr eller senare rört sig bort från den gängse synen på hästar. Med Hempfling blir kontrasten dock så omedelbar och synlig. Vilket ju är både underbart och lite ledsamt, förstås.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Wiiie någon kommer ihåg mig!:bump: ;)
Haha ja synd att det är en bit att åka, annars tackar jag så mycket för det fina erbjudandet!:p
Jag har ju sett att Mathias håller kurser för de som inte har egen häst också..det kanske är värt att testa! Jag ska iaf starkt fundera på det.
Lycka till även i framtiden med din häst och hoppas att du känner att du får ut lika mycket av den här kursen!
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Någon som ska dit? Vore skoj att höra lite förväntningar och tankar då det är första gången han har en steg II-kurs i Sverige som jag har förstått det. Ska själv vara med men utan häst den här gången...
:bump:


Vi ska med både hästen och jag, så kul!
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

*puttar upp*

Hur gick det? Var det givande? Berätta!
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Jo, det var såååå bra som vanligt. Jag var där med min häst och vi fick veta att vi hade en toppenrelation (har jobbat hårt i ett år med att få till en bra relation där han inte är kuvad eller att jag kräver för mycket.
KFH tyckte att han så kanon ut helt enkelt.

Var du där eller har du varit på någon kurs?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Det var väldigt givande. Intressant med ett tema, hingstar och säkerhet. Mycket prat om skillnaden mellan hingstar/ston/valacker, vikten av att ta sin tid i allt man gör, att ALDRIG kränka. Vikten av avstånd, avsaknad av "syfte".
Väldigt fina och roliga ekipage att titta på tyckte jag, vackra hingstar och tänkvärda valacker. En travare (i full träning och tävling!) med sin tränare, det tyckte iallafall jag var lite otippat. :p

"there is no method, just you and the horse" Det var liksom pudelns kärna för mig.

Svårt att skriva utan att det blir ett jättelångt referat, fråga gärna om det är något särskilt.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Har inte vart iväg än, får spara i ett par år innan jag har råd med det.;) Men jag gillar hans sätt att arbeta. Gillar hela tankesättet liksom, i min värld låter det väldigt vettigt. Uppenbarligen funkar det också.:d Får väl gratulera till lyckad relation.:D :banana:
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Haha, kan inte säga att jag ahr nåt emot ett jättelångt referat.;) En travare? Kom det upp några intressanta frågor ang. hur man kommunicerar från kuskbocken? Har funderat ett tag på hur man löser det om man vill köra...
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Min fråga är onödig men jag undrar om han körde favoritisering av de som var snyggast den här gången också?:rofl:
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Nej det vill jag inte påstå, han gav hästarna och ägarna det som var och en behövde. Ibland är det svårt att höra sanningen......
Sedan har ju även KFH en egen smak och visst uttryckte han att han fastnade för en av hästarna dock är han proffesinell och jobbade med alla.
Upplevde du att han gjorde det förra gången eftersom du frågar? Jag var där en av dagarna på clinicen men jag minns inte att han favoriserade, berätta gärna hur du upplevde det.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Vad tycker ni andra som var där?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Vad tycker ni andra som var där?

Saken var den att efter kursen i somras nämndes det i en tråd om KFH att han gärna fastnade för vackra människor och pratade extra med dem, höll fram dem som exempel osv. De inläggen försvann sedan när bukefalos kraschade för ett par dagar.
Jag tycker inte att saken är viktig varför jag inte har någon lust att diskutera den igen. KFH må ha sina egenheter, han är ju inte mer än människa. Såg inga tecken på att han var oprofessionell. Jag tycker att hans hästarbete är fantastiskt och det är därför jag åker på kurs för honom. (skriver inte detta riktat till dig, Lilahnee, utan till andra som ev. läser det här ;) )
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Håller med det är ointressant, men eftersom det var en massa negativt skrivet då så ville jag i alla fall belysa att min uppfattning är att han är bra och mänsklig.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: slant98
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 129
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp