Kick-off igen - min tur att gnälla...

Roheryn

Trådstartare
Alltså, seriöst... Jag brukar inte alltid vara med på sociala grejer med jobbet, men den här gången tänkte jag att jag skulle det - alla i Sverige som jobbar med samma sak inom mitt företag kommer att träffas fredag-lördag och det blir såklart konferens och jobb en del av tiden, men också middag o social samvaro. Inget som helst fel i det, men igår kväll dimper det ner ett mail från en av dem som är med och ordnar kickoffen. Rubriken är "Gruppaktivitet - Kick-off 2019" och mailet är skickat till mig och en handfull kollegor. Av innehållet framgår att vi skall vara en del av middagsunderhållningen genom att framföra en karaoke-låt! Det är liksom ingen fråga om vi kan tänka oss det utan det står bara "Till middagen på kick-offen ska ni genomföra en låt som karaoke".

Jag har just skickat svaret "Det kommer jag inte att vara med på". Jag blev SÅ arg - hur kan någon tro att det är okej att de tar sig rätten att kommendera mig att vara del av middagsunderhållningen genom att göra något som jag är riktigt, riktigt dålig på?? Jag tycker det är oförskämt! De hade kunnat FRÅGA mig om att göra vad som helst som jag är bra på och jag hade gjort det, men detta...? Funderar seriöst på att strunta i hela kickoffen för detta!
 
Åh, fy! Du har min fulla support. Jag är en sådan som verkligen, helt innerligt, hatar att sjunga på alla sätt och vis. Jag har aldrig sjungit karaoke ens när jag varit kanonfull i goda vänners lag som spelat Singstar på fest, och jag typ mimar när det ska sjungas födelsedagssånger. Så jag får lite ångest av att läsa ditt inlägg!
Och oavsett min personliga inställning till just sjunga karaoke så tycker jag det är lika illa och respektlöst hanterat även om det var någon annan slags underhållningsform som avsetts.
 
Mitt företag tvingade alla anställda att sjunga inför publik.....

Tillägg dock att vi ackomapnjerades med ett riktigt band våra chefer fick sjunga alla solon och vi andra stod och nynnade med nedanför scen. De som inte ville sjunga fick mima :rofl:

Men i ditt läge aldrig. Så skulle företaget jag jobbar åt aldrig göra. Helt ok om de hade frågat om du hade kunnat tänka dig att göra det men att kräva? Jag hade aldrig gjort det. Karaoke är min värsta mardröm
 
Det finns människor som tycker att sånt är riktigt roligt och inte kan föreställa sig att det finns andra som inte tycker som de. Jag har varit på arbetsplatser med chefer som tänkt så och varit en riktig plåga för de under.

Själv håller jag med dig helt, det är oförskämt att förvänta sig det och inte ens kolla med de det gäller innan man går ut med det.
 
Alltså, seriöst... Jag brukar inte alltid vara med på sociala grejer med jobbet, men den här gången tänkte jag att jag skulle det - alla i Sverige som jobbar med samma sak inom mitt företag kommer att träffas fredag-lördag och det blir såklart konferens och jobb en del av tiden, men också middag o social samvaro. Inget som helst fel i det, men igår kväll dimper det ner ett mail från en av dem som är med och ordnar kickoffen. Rubriken är "Gruppaktivitet - Kick-off 2019" och mailet är skickat till mig och en handfull kollegor. Av innehållet framgår att vi skall vara en del av middagsunderhållningen genom att framföra en karaoke-låt! Det är liksom ingen fråga om vi kan tänka oss det utan det står bara "Till middagen på kick-offen ska ni genomföra en låt som karaoke".

Jag har just skickat svaret "Det kommer jag inte att vara med på". Jag blev SÅ arg - hur kan någon tro att det är okej att de tar sig rätten att kommendera mig att vara del av middagsunderhållningen genom att göra något som jag är riktigt, riktigt dålig på?? Jag tycker det är oförskämt! De hade kunnat FRÅGA mig om att göra vad som helst som jag är bra på och jag hade gjort det, men detta...? Funderar seriöst på att strunta i hela kickoffen för detta!

Helt otroligt! Jag hade också vägrat. Däremot hade jag nog inte struntat i hela kick-offen, det brukar vara trevligt och roligt och god mat...
Men stå upp och sjunga karaoke? Bahahaha NIX
 
Alltså, seriöst... Jag brukar inte alltid vara med på sociala grejer med jobbet, men den här gången tänkte jag att jag skulle det - alla i Sverige som jobbar med samma sak inom mitt företag kommer att träffas fredag-lördag och det blir såklart konferens och jobb en del av tiden, men också middag o social samvaro. Inget som helst fel i det, men igår kväll dimper det ner ett mail från en av dem som är med och ordnar kickoffen. Rubriken är "Gruppaktivitet - Kick-off 2019" och mailet är skickat till mig och en handfull kollegor. Av innehållet framgår att vi skall vara en del av middagsunderhållningen genom att framföra en karaoke-låt! Det är liksom ingen fråga om vi kan tänka oss det utan det står bara "Till middagen på kick-offen ska ni genomföra en låt som karaoke".

Jag har just skickat svaret "Det kommer jag inte att vara med på". Jag blev SÅ arg - hur kan någon tro att det är okej att de tar sig rätten att kommendera mig att vara del av middagsunderhållningen genom att göra något som jag är riktigt, riktigt dålig på?? Jag tycker det är oförskämt! De hade kunnat FRÅGA mig om att göra vad som helst som jag är bra på och jag hade gjort det, men detta...? Funderar seriöst på att strunta i hela kickoffen för detta!
I valet mellan att sjunga karaoke och skolka från hela alltet, hade jag skolkat.

Men jag hade hellre bara, som du, sagt NEJ till karaoken och sen deltagit som vanligt. Kanske kan du tänka att de tror att det bara var ett roligt förslag, och öht inte ser hur gravt gränsöverskridande de betett sig?

Jag skulle även berätta hela grejen för chefen eller någon personalhandläggare.
 
I valet mellan att sjunga karaoke och skolka från hela alltet, hade jag skolkat.

Men jag hade hellre bara, som du, sagt NEJ till karaoken och sen deltagit som vanligt. Kanske kan du tänka att de tror att det bara var ett roligt förslag, och öht inte ser hur gravt gränsöverskridande de betett sig?

Jag skulle även berätta hela grejen för chefen eller någon personalhandläggare.
Jag ser det nog på samma sätt. det var ett förslag som formulerades olyckligt. Kan inte tänka mig att det är något tvång - bara en uppmaning. Vi lever i ett fritt land så vi gör som vi vill :)
 
I valet mellan att sjunga karaoke och skolka från hela alltet, hade jag skolkat.

Men jag hade hellre bara, som du, sagt NEJ till karaoken och sen deltagit som vanligt. Kanske kan du tänka att de tror att det bara var ett roligt förslag, och öht inte ser hur gravt gränsöverskridande de betett sig?

Jag skulle även berätta hela grejen för chefen eller någon personalhandläggare.

Ja, jag kommer att göra så. Deltar på kickoffen, men någon karaoke blir det inte!

Nej, de fattar nog dessvärre inte alls att alla inte tycker det här är ett "kul förslag". Och är det bara ett förslag kan jag tycka att det är lite dumt att inleda med "Ni ska"

Min närmaste chef (och även min före detta chef) är en av de "drabbade" kollegorna som förväntas delta i den här karaoken, så han är väl att betrakta som informerad.
 
Uppdatering: När jag skrev mitt svar på mailet inkluderade jag alla som fått det, och det visade sig att det var fler som tyckte som jag... Nu är vi fyra stycken som svarat att vi inte tänker delta i nån karaoke! :D
Jag tänkte just skriva att jag hoppas att du gjorde en "svara alla" när du skickade det mailet. Vad bra!
 
Typ så, ja!

Innerst inne känner jag väl dock att om middagsunderhållningen skall bestå av kollegor som mer eller mindre tvingats till olika framföranden, så blir det inte så kul oavsett, men det återstår ju att se...
Nej, jag tycker nästan att det är värre att vara en del av mobben än att vara den mobbade, så att säga. Dvs att vara en del av en hop som roar sig på en annan persons bekostnad, är fan inte trevligt! Förhoppningsvis tycker de som ställer upp på spektaklet att det är roligt, och då är det ju bara något för dig att vänta ut. This too shall pass, liksom.

När jag jobbade ihop med tekonologer, var just festerna det utan jämförelse sämsta inslaget i jobbet. Deras fester verkade bestå av just såna där rätt ofrivilliga sätt att utsätta varandra för gruppens skratt. Numera händer aldrig sådant.
 
Nej, jag tycker nästan att det är värre att vara en del av mobben än att vara den mobbade, så att säga. Dvs att vara en del av en hop som roar sig på en annan persons bekostnad, är fan inte trevligt! Förhoppningsvis tycker de som ställer upp på spektaklet att det är roligt, och då är det ju bara något för dig att vänta ut. This too shall pass, liksom.

När jag jobbade ihop med tekonologer, var just festerna det utan jämförelse sämsta inslaget i jobbet. Deras fester verkade bestå av just såna där rätt ofrivilliga sätt att utsätta varandra för gruppens skratt. Numera händer aldrig sådant.

Ja, håller med om det!

Och jag är civilingenjör, så en del teknologmiddagar har jag hunnit med i mitt liv! Upplevde dock inte att något av "spexandet" på min skola (Chalmers) var ofrivilligt utan de som ville underhålla (och förvisso göra bort sig) skrev upp sig på listan, vi andra inte... Nollperioden undantagen, men då gjorde jag som nu, dvs vägrade det jag inte ville :D
 
Ja, håller med om det!

Och jag är civilingenjör, så en del teknologmiddagar har jag hunnit med i mitt liv! Upplevde dock inte att något av "spexandet" på min skola (Chalmers) var ofrivilligt utan de som ville underhålla (och förvisso göra bort sig) skrev upp sig på listan, vi andra inte... Nollperioden undantagen, men då gjorde jag som nu, dvs vägrade det jag inte ville :D
Nu är vi väl OT, men straffade det sig inte alls på något sätt socialt att du inte deltog i nollningen?

Min erfarenhet av teknologer i grupp (både Chalmers och KTH) är att det kräver litegrann av en själv för att avstå från förnedringsnöjena (jag har dock aldrig varit aktuell för nollning). Jag har också upplevt flertalet kollegor i de sammanhangen som rätt kränkningsimmuniserade, när det gäller just den typen av saker, och då immuna för både att själva bli kränkta och för att kränka andra. Ungefär som när du uppmanades att sjunga karaoke. De såg inte hur gränslöst de uttryckte sig, tänker jag.
 
Många av oss är ju introverta och detta är ett av de sätt att exkludera (även om många extroverta tror precis tvärtom) oss. Resultatet av ett sådant "tvång" eller en början där "du ska" blir en direkt törn i viljan att delta på något alls.
Är man tillräckligt introvert så kommer man inte alls då man varken vill eller orkar ta tag i att säga ifrån. Man kommer hellre på en ursäkt att inte komma alls.

Nu vet jag ju inte om du är det men jag känner igen mig i känslan och jag är garanterat introvert, dock social men även här skulle jag dra åt mig öronen rejält.

Att vi på jobbet frivilligt, trots att vi är introverta, skämmer ut oss i pjäser är en helt annan sak.
 
Nu är vi väl OT, men straffade det sig inte alls på något sätt socialt att du inte deltog i nollningen?

Min erfarenhet av teknologer i grupp (både Chalmers och KTH) är att det kräver litegrann av en själv för att avstå från förnedringsnöjena (jag har dock aldrig varit aktuell för nollning). Jag har också upplevt flertalet kollegor i de sammanhangen som rätt kränkningsimmuniserade, när det gäller just den typen av saker, och då immuna för både att själva bli kränkta och för att kränka andra. Ungefär som när du uppmanades att sjunga karaoke. De såg inte hur gränslöst de uttryckte sig, tänker jag.

Nej, jag tyckte inte att det straffade sig, och jag avstod inte från alla nollningsaktiviteter, utan bara dem som jag av olika skäl inte ville vara med på (har aldrig någonsin spexat på en sittning till exempel). Men jag är en ganska självständig person, har ingenting emot att stå lite vid sidan av gruppen och går min egen väg när jag tycker att den är bättre än gruppens väg. Har inget behov av att vara "en i gänget", utan större behov att värna min egen integritet. Och jag upplever att jag alltid blivit respekterad för det, har alltså aldrig varit socialt utstött eller så.

Efter studieperioden har jag inte umgåtts med teknologer i nån större utsträckning, och faktiskt inte stött på den här typen av gränslöst beteende tidigare (och då har jag ändå varit ute i arbetslivet sedan -96).
 
Många av oss är ju introverta och detta är ett av de sätt att exkludera (även om många extroverta tror precis tvärtom) oss. Resultatet av ett sådant "tvång" eller en början där "du ska" blir en direkt törn i viljan att delta på något alls.
Är man tillräckligt introvert så kommer man inte alls då man varken vill eller orkar ta tag i att säga ifrån. Man kommer hellre på en ursäkt att inte komma alls.

Nu vet jag ju inte om du är det men jag känner igen mig i känslan och jag är garanterat introvert, dock social men även här skulle jag dra åt mig öronen rejält.

Att vi på jobbet frivilligt, trots att vi är introverta, skämmer ut oss i pjäser är en helt annan sak.

Ja, jag är introvert, och du har helt rätt i att det som jag också tror är ett sätt att försöka inkludera och få folk att lära känna varandra bättre istället blir ett sätt att exkludera oss, och få åtminstone mig att känna "nä, jag kanske ska skita i allt och stanna hemma o klappa på min häst istället".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp