Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Nominous

Trådstartare
Ja nu ligger ju sadeln inte tillräckligt bra eftersom att kila upp den ens kommer på tal. Men jag behöver prata om detta..


Jag är verkligen TVÄR emot att kila upp sadlar bak när de ligger i bakvikt. Alla här vet ju anledningen varför det inte är bra. Där kan vi sätta punkt.


Grejjen som är nu är att jag är i ett litet dilemma med min dressyrsadel.
Hästen är verkligen ''omöjlig'' att hitta sadel åt. Har en hoppsadel som ligger hur bra som helst. Den är perfekt i vidd, bom och den är tillräckligt uppbyggd bak.

Derssyrsadeln nu då. Den är även den perfekt i vidd ( ja båda sadlarna är omvärmda enligt mått på hästen så de är verkligen perfekta i vidderna) och bommen följer ryggen perfekt. Men, dressyrsadeln är inte tillräckligt uppbyggd bak för att hamna i balans i sätet för mig enligt sadelmakaren och jag håller med. Så diskussionen ligger alltså här. En kil (Acavallos rear riser som bara kilar bak och inget alls fram jämfört med de gamla skumgimmikilarna) för att bygga upp sadeln bak så den ligger bättre i balans och placerar mig där jag ska sitta. Som den ligger idag utan kilen så ligger den an bra på ryggen - inget tryck bak som sadlar i bakvikt ger - utan sätet hamnar i obalans för mig. Sjukt svårt att förklara. :(

Problemet är att hästen är svankryggig men ryggen lutar bakåt när han reser den. :crazy::crazy: Svårt att bestämma sig hur han ska se ut tror jag.

Och varför detta diskuteras är för att det finns ingen annan sadel som är mycket uppbyggd bak som har bommens passform som passar herrns rygg och dessutom är tillräckligt vid att komma ner på honom då han är extremt välvd i sina revben. Så andra dressyrsadlar tenderar att klämma honom över magen med nedre delen av bommen fram.


Så denna gång diskuteras kilen vara eller icke vara inte för att lyfta en sadel bak för att den ligger i bakvikt pga att den är för trång fram. Utan för att bygga upp sadeln för att bakåtlutet på hästen då ingen annan uppbyggd sadel passar hans ryggform.


Jag hatar ju kilar men måste jag ge med mig och iafl prova och se om hästen funkar med det och hur sadeln lägger sig? Eller är det strikt NO NO ändå? Eller kräver extrema sadellägen ibland ''extrema'' metoder? Jag vet inte vad jag ska tycka eller tro, än mindre hur jag ska agera. Utan kilen så ligger sadeln sådär (som sagt perfekt i vidd och bomform, men sätet behöver byggas upp för att sätta mig i balans). Ingen annan dressyrsadel går att passa in på honom så då blir det ingen. Och innan någon kommenterar sadelprovare så finns det bara en i hela sverige (av alla stora duktiga som jag kontaktat) som ens kan tänka sig att lösa problemet åt min häst. De andra går bet eller tackar nej!! Så svår är han!

Att hitta hoppsadel till ett skitsadelläge verkar 1000000000 gånger lättare än dressyrsadlar. :cry::cry:
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Nej jag tycker inte det är fel att bygga om en sadel så att den passar hästen.
Det tycker inte heller min duktiga sadelmakare.
Det finns miljoner olika hästryggar och några hundra bommodeller det säger sig självt att då får man ta det som har bäst utgångsläge och anpassa tills det passar.
Det är extremt få sadlar som ligger som en smäck utan minsta justering alls någonstans.

Hur tror du tex alla handikappade gör? Jo de måste anpassa allt för att fungera och jag resonerar lika med en sadel.
Varför ska det vara fel att bygga om en sadel så det passar ryttare och häst?
Man anpassar ju allt annat...
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Ja helt klart!! Du har så rätt! Det är bara det att det känns så jäkla känsligt och tabu kring kil! Jag vet ju själv vad jag tycker om sadlar där det ligger kil under och man ser att sadeln ligger en halv meter ovanpå hästen i manken. :crazy: Fast jag vet ju att min sadel inte är för smal så det är ju inte det som gör att den ligger i ''bakvikt'' utan att ryggen sluttar lite bakåt och att sadeln är för lite uppbyggd bak för att passa hästen och få sätet i balans. För bommen ligger i balans. Sjukt svår sits! :confused:

Men det är ju just på grund av dessa funderingar som gör mig så osäker. För en kil är en kil och jag har mina åsikter om dem. Fast å andra sidan känns det som ett annat syfte nu. Men det är det jag vill rådfråga om det är ok en gång som denna eller om en kil alltid skapar tryck fram för att man lyfter den bak. Fast nu när den är tillräckligt vid fram så borde den hamna i bättre balans om man lyfter den bak så sitsen ochså hamnar i balans för mig vilket gör att jag hamnar i balans. Det är ju inte bara bommen som ska ligga på hästen, jag ska ju även sitta på den. Och helst i balans :D;)
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Kan inte sadelmakaren bygga om bossorna bak då så du slipper en kil?

Vet att min sadelmakare byggt om sadlar både bak å fram och ganska så extrema ombyggnationer för att få till en sadel att passa när det varit hästar med "fel" form...
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Tycker svaret är glasklart rid i den sadeln som passar hästen.

Och leta tills du hittar en dressyrsadel som passar hästen.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Det skulle han garanterat kunna! Jag är dock osäker på om jag kan sitta ordentligt i denna sadel. Får ont i ljungskarna och lite domningar i benen och kommer inte åt hästen. Så därför vill jag inte lägga ner ytterligare hur mycket pengar som helst på sadeln om jag inte kan rida bra i den ändå :crazy: Så därför känns det bra att iafl prova med en kil så sitsen ligger i balans och se om det förändras mycket hos mig. För som det är nu sitter inte jag bra i den. Det känns inte bra. Men det säger sig självt, sadeln ligger ju bättre på hästar som slutar lite uppåt i bakre delen av ryggen så bakre delen av sadeln kommer upp. Min häst sluttar ju bakåt.. Så jag sätts i obalans längre bak i sadeln och det är inte okej.

Men om det funkar att kila upp den, att hästen känns nöjd, den ligger bra och jag kan rida i den utan ovanstående men så så skulle jag absolut kunna lägga ut mer slantar på att han bygger upp den!! Just nu har jag dock lagt ohyggerliga pengar på sadeln som jag inte ens vet om jag pallar att rida i.. :(
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Tycker svaret är glasklart rid i den sadeln som passar hästen.

Och leta tills du hittar en dressyrsadel som passar hästen.

Kommer inte hända. Finns idag ingen dressyrsadel som passar honom bättre än denna. Han går underbart i den inga problem!! Det är jag som hamnar i obalans då sitsen sluttar lite bakåt fast sadeln ligger i balans på hans rygg. Skitjobbigt!! Får sitta och korrigera min sits hela hela tiden under dressyrpassen och det är grymt störande. Gör att jag tippar fram lite och vill sitta på framkant istället för att sjunka ner djupt och stabilt. Sadelmakaren tror att det rättar till sig om jag får upp sadeln bak så som den är byggd att ligga i sitsen. Men hans rygg gör att balansen i sadeln lägger sig annorlunda. Bommen ligger bra i balans men inte sitsen. Svårt att förklara.

Hästen är grymt nöjd med sadeln och han säger till på en gång om sadlarna inte passar. Han blir spänd och får ont i ländryggen direkt. I denna märks ingen negativ förändring alls på honom. Så jag tror den ligger helt ok på honom. Och enligt sadelmakaren får jag nöja mig med ok, kommer aldrig hitta en sadel som ligger perfekt på en så vanskapt rygg. :( Så får jag inte till denna så blir det att skippa dressyrsadel helt. Synd bara att jag inte kan sitta och jobba honom lika rejält i hoppsadeln. Jag behöver massor av stöd och hoppen har inga. Men funkar inte denna dressyren så blir det ingen. Finns ingen sadelmakare som hittar nåt annat som passar. tyvärr. Skithäst! ;) Och skitsadlar...
 
Senast ändrad:
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Hur många olika modeller har du provat då?

Och om du faller fram i sadeln så ska du ju inte kila upp den, då blir det ju bara värre.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Men då är väl svaret ganska så självklart?

Köp en kil, om din sadelmakare inte har en att låna ut så du får känna förändringen.
Det är ju trots allt inte astronomiska summor det handlar om.

Fungerar det ja då får du väl börja spara till en ombyggnation av sadeln så slipper du skämmas för kilen?

Det är vi människor som har hittat på regler som inte alltid stämmer överens med verkligheten.
Fungerar hästen är det bra då är det skitsamma vad reglerna säger.

Min häst kan man inte börja med att lära nya saker i skritt, man lär börja i trav eller galopp och skritten sist..
Precis tvärtom mot vad man "ska" göra..
För övrigt har jag fått bygga om sadlar framtill till min rundryggade, överbyggda, spikraka, manklösa häst där allt glider fram utan ombyggnation..

Dessutom kommer du att påverka din häst negativt om du sitter som ett arsel även om sadeln ligger bra..
 
Senast ändrad:
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Hur många olika modeller har du provat då?

Och om du faller fram i sadeln så ska du ju inte kila upp den, då blir det ju bara värre.

Jag faller inte fram. Jag faller bakåt så jag kompenserar det med att tippa fram bäckenet för att hålla mig i balans. Dvs sitsen blir inte direkt bra i inverkan. :)

Min sadelprovare har provat allt som är värt att prova. Det finns bara en hand full sadlar som ens är en idé att lägga på honom då han är vanskapt i ryggen. Och de sadlarna går inte få så vida som han behöver utan att klämma bröstkorgen. Det är ingen vanlig häst du kan lägga på en sadel som ser ut att kunna passa. Det krävs en hel del tyvärr. :(
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Nä det låter ju rätt tänkvärt det du skriver. Ska ta och padda upp den bak till lika mycket som kilen imorron på gången bara för att se hur sadeln lägger sig och känna hur jag sitter i den. Känns det ok så blir det iafl att prova kilen tror jag. Det kan inte bli annat än fel och då är det ju bara att hiva den och sälja sadeln. :)
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Dessutom kommer du att påverka din häst negativt om du sitter som ett arsel även om sadeln ligger bra..

Det är just detta jag har funderat över med! Det kan inte vara roligt att ha mig där uppe som sitter och rättar till, korrigerar, trampar hit och dit för att sitta still. Så han lär nog inte klaga över en kil om det gör att sadeln ligger bra på honom och att sitsen blir bra för mig.
Men ligger inte sadeln som den ska med kilen så skippar jag det. Nummer ett är att hästen accepterar och att sadeln ligger som den ska med den.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Har sett bilder på din hästs rygg och jag tycker det är beundransvärt att du över huvud taget hittat sadlar osm passar den ryggen ;)

Tror du ska lägga upp bilder här på hästens rygg och de sadlar du har nu så att du inte får en massa tips om att prova andra sadlar och svara på vilka du har provat med tanke på hur hästens rygg ser ut (som ex av Fjordtokan).

Du har två bra passande sadlar och tycker absolut att du ska satsa på en kil sålänge. Ibland måste man ta till sånna lösningar för att få en mkt bra passande sadel passa ytterligare bättre om hästen inte har de förutsättningar andra hästar kanske har.

:laugh:
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Det går ju en trend just nu att sadeln ska sitta exakt perfekt (vilken bomsadel som nu gör det när hästens rygg ändrar sig beroende på form och gångart).
Sen att ryttaren sitter mer eller mindre skit, det är skitsamma bara sadeln sitter bra så är den bra för hästen.

Fast det vågar jag påstå inte är fallet, jag vet inte hur många av de bästa tränarna och sadelmakarna som säger att det går hysteri i "perfekta sadlar"
och trots det går hästarna sönder för att sadeln blir inte bekväm för hästen om ryttaren sitter illa.

Så då är det så gott som alltid bättre med en okej sadel men som ryttaren sitter bra i.

Men man kan inte alltid få det bästa av två världar utan då får man kompromissa och anpassa så det blir så bra som det kan bli.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Det går ju en trend just nu att sadeln ska sitta exakt perfekt (vilken bomsadel som nu gör det när hästens rygg ändrar sig beroende på form och gångart).
Sen att ryttaren sitter mer eller mindre skit, det är skitsamma bara sadeln sitter bra så är den bra för hästen.

Fast det vågar jag påstå inte är fallet, jag vet inte hur många av de bästa tränarna och sadelmakarna som säger att det går hysteri i "perfekta sadlar"
och trots det går hästarna sönder för att sadeln blir inte bekväm för hästen om ryttaren sitter illa.

Så då är det så gott som alltid bättre med en okej sadel men som ryttaren sitter bra i.

Men man kan inte alltid få det bästa av två världar utan då får man kompromissa och anpassa så det blir så bra som det kan bli.


:bow:


Tror många sitter här på Buke och "läser sig till kunskaper" i många år om hur en sadel ska ligga. men tror också att många glömmer bort hur sadeln passar ryttaren. "Kunskapen" man läser sig till här kan bli farlig då sadlen kanske ser ut att ligga bra på hästen stillastående men sen när ryttaren rider i den kanske den skadar mer än gör gott. De som ger dessa utlåtanden via bild kan stjälpa mer än hjälpa.

Har köpt en ny sadel, ny för mig iaf men är begagnad, som är tillverkad av Jensen. Älskar den sadlen och jag gillar sadelmakaren också. Vi pratade mkt om detta med att en del här på Buke tror sig ha kunskaper eller "öga" för att se hur en sadel ska ligga på en häst men som egentligen inte vet vad de pratar om när de skulle se en sadel, en häst och en ryttare i verkligheten. Han tycker det är skrämmande och jag håller med honom.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Vilken av jaguarsitsarna har du ? Alla deras finns med både djup och flat sits, den flata sitsen är mkt högre bak under ändan än den djupa så om det är så att du har den djupa så kan det "enkelt" vara löst om det går att hitta en av de flata, har också känslan av att de flata blir smalare att sitta i iom att du skriver att du får ont i höfterna iom att sitsen är mer uppwebbad (högre) så blir den smalare över midjan.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

padda upp bak först med t ex bandage padd och se hur det blir, blir det ok i sitsen för dig och sadeln inte hamnar fel på hästen så köp en gel padd. behövs det mer än en gel padd ger så kanske det är bäst att göra om bossorna också så den inte hamnar i obalans för hästen. horze har ju halva gel kilpaddar för att lyfta fram och för bak. en skumgummi kil lyfter nog för mycket och ser ganska obehagliga ut :/.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

padda upp bak först med t ex bandage padd och se hur det blir, blir det ok i sitsen för dig och sadeln inte hamnar fel på hästen så köp en gel padd. behövs det mer än en gel padd ger så kanske det är bäst att göra om bossorna också så den inte hamnar i obalans för hästen. horze har ju halva gel kilpaddar för att lyfta fram och för bak. en skumgummi kil lyfter nog för mycket och ser ganska obehagliga ut :/.

Skumgummikilarna lyfter mindre än de halva gelepaddarna, skumgummit sjunker ihop mer.

Till TS om du skall prova med gelepaddarna så lägg den närmst hästen under shabraket den har väldigt lustiga ljud för sig om den ligger så att den kan "suga" luft alltså mellan shabrak och sadel unghästen jag provade en sådan på uppskattade inte riktigt ljuden så det blev en väldigt överladdad provritt :angel:
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag har omvänt problem på min häst, alla sadlar hamnar i framvikt och bakvalvet knuffar mig framåt-uppåt.

Brukar padda framtill med benpadd eller Acavallo Front Raiser.

Han har aldrig haft ont i ryggen eller reagerat dåligt på paddningen. Självklart hade jag önskat en sadel som sitter som smäck, men tyvärr hittar jag ingen sådan.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag använder också en Acavallo Front Raiser och den är mkt smidig och bra (har också omvänt problem). Tror att den ska finnas i back raiser också?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
861
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 315
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 043
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 394
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp