Lydia

Trådstartare
Min häst var felskodd när jag köpte henne. Trångskodd, lång i tår bla och så har hon underskjutna trakter. Hon har fått mkt bättre hovar osv nu när min hovslagare har skott sen jag köpte hästen i somras.
Men hovis pratade om att det är på gränsen att vi ska behöva sko med kilsulor på pållan. Vad har ni för erfarenhet av kilsulor?

Massörens reaktion var att det blir ostadigare för Dollar då (Dollar "litar" inte på sina ben/hovar riktigt).
Det var första gången massören var där, för övrigt. Dollar hade då "känningar" i bägge bakknäna bla.
 
att det skulle bli ostadigt förstår jag inte, en skoperiod kan det vara nyttigt att gå med kilsulor...så man får ner tån och upp trakten.
 
fast det lät snarare som om det skulle bli en längre period, och hovis sa att det i så fall bör bli under en period då Dollar iaf ska vila i början, eftersom det är så stor omställning för henne.
 
Min förra häst hade låga trakter och var långtåad. Han skodde med flapskor med en lite klack för att få upp trakten. Det blev bättre men riktigt bra blev hon aldrig. Varför vet jag inte, om det var av andra orsaker...
 
Vissa hästar har ju sådana hovar/benställning. Inte alltid man kan få bort det.. Min häst kommer nog alltid ha lite låga trakter iaf :crazy:
 
Vad jag har hört är underskjutna och låga trakter inte samma sak.

En underskjuten trakt behöver inte vara låg i den bemärkelsen. Behandlar man det som en låg trakt kan de få problem.
 
På veterinärintyget står det lång i tårna, underskjutna trakter, trångskodd.
Hovis har kortat tån lite i taget och hästen börjar se rätt bra ut, men det är fortfarande inte tillräckligt bra.
 
Om man inte kortar trakten rejält (ner till sulan) så kommer det aldrig bli bättre eftersom problemet bara fortsätter då eftersom hornrören redan är vikta framåt. Att sätta dit en kilsula för att höja trakten vet jag inte om det funkar. Du får visserligen bort en del tyngd från trakten, men du kommer inte bort från problemet eftersom tyngden redan ligger för långt fram på en häst med understuckna trakter.

Att korta tån så mycket det går för att underlätta överrullningen borde hjälpa.

Det går inte att låta henne gå barfota åtminstone ett tag för att få ordning på allt?

Hur ser strålen ut? bred eller smal?
 
Kan ju tillägga att för att få en sådan häst bra (en med mycket understuckna trakter) behövs den verkas ofta (varannan vecka ungefär) så att man kan ta lite åt gången och korta trakterna så fort de växt ut en bit. Att verka var 6-8e vecka är alldeles för lång tid emellan och trakterna hinner då växa ut för mycket för att man ska se någon förbättring.
 
Min fd hovslagare sa att jag skulle prata med veterinären om att ev sko henne med kilar.
Veterinären rekomenderade inte till min häst, för att man bla ändrar benstälningen fort och då kan det bli en massa andra problem.

Nu har jag en annan hovslagare som genom ett par skoningar har höjt trakterna och hon börjar få riktigt fina hovar.

Bara lite av min erfarenhet av kilar.
 
SÅ illa ser inte hovarna ut.. ;)

Hon har inte supermkt fel på hovarna, men tillräckligt, liksom. Hovis kortar självklart så mkt hon kan på tårna. Eftersom hon inte vill korta mer på tårna så pratade hon om att sätta på kilsula som komlement..
 
Passar på att tacka för allas erfarenheter! :bump:

Eftersom hovis anser att det blir en stor omställning (som din vet sa), så ansåg hon att OM vi ska sko med kil, så ska vi ta det i samband med att jag ställer av hästen ett par veckor, så hon kan vänja sig.

Hovis kommer ut om en vecka, men det är alltid bra att höra andras erfarenheter först :cool:
 
Såhär såg hon ut i helgen. http://medlem.spray.se/lindman_therese/promenad.htm
Hon ska skos i morgon. På bilderna är det ca 6,5 vecka sen hon skoddes sist.
Hon har ju "fel" på hovarna bak (mest bak) (låga/underskjutna trakter). Hovis pratade om kilsilor. Massören sa spontant att då blir det ännu mer "ostadigt" för Dollar. Jag funderar på att antingen ha kilsulor, eller om man kanske skulle ta av bakskorna? Då borde det vara lättare att hålla efter hovarna, och barfotahästar har ofta kortare tår. Frågan är om HON skulle funka med barfota bak?
Jag vill att hon går mindre "enbart på hälen/plattfot" och mer med hela normala benrörelsen, med mer överrullning med tårna eller hur jag ska förklara.
Att hon dessutom anses vara "lätt bak" och sparkar, gör det ju lite mer motiverat att ta bort bakskorna, om hon kan släppas med T sen.
Men Dollar kanske litar ännu sämre på benen/hovarna om hon blir öm när man tar av skorna, och kanske halkar en del och så..
 
Blir antagligen kilsulor och påminna hovis om att krota tårna bak ordentligt..
 
lite svårt att se riktigt allt på bildså, men som det ser ut så håller ni på att "höja trakten och korta tån". Att jag sätter det inom citattecken beror på att jag inte är 100% på att det blir önskat resultat. Genom att "spara" trakten som redan är understucken och därmed på väg in under hoven och därtill korta tån genom att bara "backa skon" i tån så kortar man av hoven och minskar ytan som hästen har att stå på. Lägg därtill att ni verkar ha en för hållandevis kort sko som inte förmår ge trakterna rätt understöd. Skulle du nu dessutom lägga på en kilsula på detta så får du sannolikt ett kraftigt tryck på de redan svaga understuckna trakterna,( typ som när man tar på sig ett par för små träskor).
Jag hade nog sett till att antingen verka de dåliga trakterna (låter motsägelsefullt jag vet) till strålens bredaste del, lägga på en tvärtåad eller tåriktad sko med ett rejält understöd i form av traktarmar som räcker helst ända till lodlinjen från ballarna. Detta kommer att hjälpa trakterna att växa till sig successivt.
Förresten..vilken fin häst du har!! :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Nu är hon skodd. Det blev kilsulor, och jag försökte få hovis att verka lite i trakterna också, bak (innan jag läste ditt inlägg, pratade med en annan hovkunnig på nätet igår). Hon verkade nog knappt någonting på trakterna tyvärr, iaf.
Såhär mkt som Dollar har växt den här skoningen brukar hon inte växa. Hovis sa spontant så fort hon sa henne "oj vad hon har växt"..
Iaf så blev det kilsulor, och jag påpekade att hovis skulle korta tån (bak) mer. Hon la även på en större sko (utan att jag hann säga till). Hon verkade strålen lite också (Dollar har väl utvecklade strålar), innan hon la på sulan.
Som sagt så förändras Dollars hovar rätt mkt nu.
Benen/hovarna ser iaf bättre ut nu tycker jag. Jag tog kort, ska se om det blev några ok kort som jag kan lägga ut sen.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 140
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 832
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
4 719
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
35 049
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp