Kim Jong-Un gör en symbolisk ridtur på vit häst

Bilder på Norkoreas diktator, som likt en Apokalypsens ryttare rider upp på Nordkoreas högsta berg, sprids över världen. Frågan är om han inser den kristna symboliken i Uppenbarelseboken: att ryttaren på den vita hästen symboliserar Kristus som segerherre.
 
Blev lite fundersam kring varför sjutton man skulle göra någon som helst koppling med Jesus bara för att han råkade rida på en vit häst men sen insåg jag vad det var för källa.
"Dagen är en kristen dagstidning vars främsta uppdrag är att bevaka nyheter i skärningspunkten mellan tro och samhälle".
 
Blev lite fundersam kring varför sjutton man skulle göra någon som helst koppling med Jesus bara för att han råkade rida på en vit häst men sen insåg jag vad det var för källa.
"Dagen är en kristen dagstidning vars främsta uppdrag är att bevaka nyheter i skärningspunkten mellan tro och samhälle".
Eller hur, tänkte detsamma!
 
Aha!

Det är en vit sadelgjord (hittade den här på en annan sida):

skynews-kim-jong-un-riding-white-horse_4806440.jpg
 
Och jag såg när Lammet bröt ett av de sju sigillen, och jag hörde en av de fyra varelserna säga med en röst som åskan: ”Kom!” Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge, och en segerkrans gavs åt honom, och han kom fram som segrare och för att segra.

Och när Lammet bröt det andra sigillet hörde jag den andra varelsen säga: ”Kom!” En annan häst, en eldröd, kom fram, och han som satt på den fick rätt att ta freden från jorden så att människor skulle slakta varandra, och ett långt svärd gavs åt honom.

Och när Lammet bröt det tredje sigillet hörde jag den tredje varelsen säga: ”Kom!” Jag såg, och se: en svart häst, och han som satt på den höll en våg i handen. Och jag hörde liksom en röst mitt ibland de fyra varelserna: ”Ett mått vete för en denar och tre mått korn för en denar, men oljan och vinet skall du inte skada.”

Och när Lammet bröt det fjärde sigillet hörde jag den fjärde varelsens röst som sade: ”Kom!” Jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och han hade dödsriket i följe. De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden.


Uppenbarelseboken 6:1-8

Var min direkta association med tanke på hur det ser ut i världen idag.
 
Själv gör jag ingen som helst koppling alls till att han sitter på en vit häst, det har ju varit väldigt vanligt i många århundraden eller rent av årtusenden att någon regent suttit på en vit häst?
 
Alltså, det är ju inte bara den här artikeln som dragit paralleller till apokalypsens ryttare. Det är väl propaganda från Nordkorea överlag, men andra medier som funnit likheter i symboliken.

(Det här är ju också en parallell många (inklusive jag själv) gjorde apropå när Arya red iväg på en vit häst i GoT :D )
 
Och jag såg när Lammet bröt ett av de sju sigillen, och jag hörde en av de fyra varelserna säga med en röst som åskan: ”Kom!” Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge, och en segerkrans gavs åt honom, och han kom fram som segrare och för att segra.

Och när Lammet bröt det andra sigillet hörde jag den andra varelsen säga: ”Kom!” En annan häst, en eldröd, kom fram, och han som satt på den fick rätt att ta freden från jorden så att människor skulle slakta varandra, och ett långt svärd gavs åt honom.

Och när Lammet bröt det tredje sigillet hörde jag den tredje varelsen säga: ”Kom!” Jag såg, och se: en svart häst, och han som satt på den höll en våg i handen. Och jag hörde liksom en röst mitt ibland de fyra varelserna: ”Ett mått vete för en denar och tre mått korn för en denar, men oljan och vinet skall du inte skada.”

Och när Lammet bröt det fjärde sigillet hörde jag den fjärde varelsens röst som sade: ”Kom!” Jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och han hade dödsriket i följe. De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden.


Uppenbarelseboken 6:1-8

Var min direkta association med tanke på hur det ser ut i världen idag.
Men då har han väl valt fel färg på häst? 🤔 Det är säkert fördomsfullt av mig men jag har aldrig föreställt mig någon av apokalypsens ryttare som en kort, rundlagd korean med glasögon.

Men känns åtminstone tryggt att dom inte får skada vinet :up:
 
Tydligen har en vit häst en koppling till hans familj, det sägs att hans farfar stred mot japanerna under kriget och då red en vit häst. Han ska också ha haft en bas vid berget i fråga.

Edit: Han hade iaf kläder på sig till skillnad från Putin när han är ute och rider... :cautious:
 
Tydligen har en vit häst en koppling till hans familj, det sägs att hans farfar stred mot japanerna under kriget och då red en vit häst. Han ska också ha haft en bas vid berget i fråga.

Edit: Han hade iaf kläder på sig till skillnad från Putin när han är ute och rider... :cautious:
Precis, och det är ju inte så att Nordkorea är ett kristet land, så det är väl ffa. västvärlden som gjort liknelsen det skrivs om här :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu verkar det klart varför Nordkoreas ledare Kim Jong-Un nyligen red upp för det heliga berget Paektu-san med en vit häst. Han vill riva...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp