Kimberwickbett och Mylers Kimberwickbett...

kopparberg

Trådstartare
Vad är skillnaden?
Hur känns skillnaden på hästen?
Och på vilket sätt skiljer sig Mylers variant mot den andra rent "utseendemässigt"?
 
Tack för svaret!
Jag har funderat på att byta det Myler jag har när jag hoppar, mot ett sådant här.
Har läst i boken, och kommit fram till att där vi nu "är", så skulle nog detta Kimberwick passa.
 
Jag användar det just för hoppning :bump:

Min 'känsla' är att du får en helt annan effekt än med typ pelham eller pessoa.

Jag har haft lånad ut det till ett par andra, bl.a. en tjej med en 'halvgalen' hoppponny .... Efter två minutter gick denna ponny som jag aldrig har sett den innan... :eek: Upp med ryggen, mjuk, fin o avslappnad....

Har för mig att där finns billigare kopior på H**ks ? - men har ingen aning om hur dom är :confused:
 
Jag har en kort tid hoppat med Pessoa, men var INTE nöjd!
Fick den effekten att hästen "krullade ihop sig" och ofta sänkte ryggen.
Lite som om han var "rädd" för bettet, och inte kunde slappna av till 100% i alla lägen över hinder?! :confused:

Bytte till Mylerbettet jag har nu, och upptäckte då att hästen faktiskt slappnade av MKT mer i sprången, och när han tjafsade (rusade), så blev han inte "låst" på Mylerbettet.
Det känns som om Mylerbettet inte BARA hindrar hästen att göra det den inte ska, det liksom visar "gör så här i stället".

Nu är pålle mkt mer långt kommen i hoppning, och "tjurrusningarna" förekommer i stort sett aldrig.

Men nu är "känslan" att jag inte riktigt får ihop honom när vi hoppar långa tävlingsbanor. Han blir "sned" eller för lång, vilket ju inte är bra!
Han får ju då "klättra" över hindret, alternativt att vi ibland får ett nedslag i onödan.
Eller i extremfall att han inte kan hoppa alls, utan måste vika ut åt sidan.

Det känns som om våra problem förut var pga att han hade dumheter för sig, nu är de pga att han inte riktigt orkar "hela vägen" i sin stooora galopp, utan att jag måste få honom mer "mellan hand och skänkel", HELA tiden.

Så tror du att detta Kimberwickbett kan passa?
Jag har alltså en häst med enorm hoppkapacitet, han är tuff och orädd, men inte "kamikatze".
Han har bra men ENORMT stor galopp. Är rädd om sig och vill inte riva, men ballar inte ur OM han river.
 
pessoaeffekten ? :D Dock ser man ofta varianten med högt huvud och 'låst' hals :smirk:

Just att du får hästen att slappna av, och inte lägga önödig energi på att spänna sig, bör ju omedelbart gi en effekt på 'orket'

Jag har användt det på båda 'kamikazehäst' :crazy: och 'vanliga' hoppglada individer

Jag har några kort någonstans på kamikazehästen inklusiva Mylersbett, skicka ett pm med din mailaddress, så skall jag skicka dom till dig senare idag/kväll (måste jobba lite nu :()
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Luzzan
·
Utrustning Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än...
2
Svar
24
· Visningar
1 562
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp