Kimblewick/jaktkandar happy tongue eller lock up

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast användas vid uteritter/galoppträning då han blir väldigt taggad och stark. Han kan också dra tyglarna ur handen på ryttaren (drar huvudet neråt och framåt), så något är det ju han inte är bekväm med. Kan tillägga att han nyligen är kollad i munnen samt av equiterapeut och allt är ok. Jag måste bara hitta ett bett som funkar.

Jag har provat ett rakt kimblewick samt ett kimblewick med en liten port på men de går båda bort. Det raka lade han tungan över och med "tungfrihetsporten" slog han med huvudet. Han har funkat bäst på tvådelat smalt D-ringsbett men han blir för stark ute på detta och jag vill inte slita och dra honom i munnen. Väljer hellre att betsla upp ute då.

Vad har ni för erfarenheter av happy tongue och lock up?
 
Min häst är väldigt positivt inställd till lock up, barrel och nu senast cable snaffle från bombers. De liknar varandra i att de är stabila i munnen men inte lika stela som helt raka bett.

Vad gäller happy tounge vet jag de som fått ridbara hästar efter stora munproblem med det bettet men jag skulle inte testa det om jag inte visste att jag hade en extremt tungkänslig häst som inte funkar på annat, detta eftersom alla portar ökar risken för tryckskador eftersom anläggningen är mindre.

På min starka pålle har det räckt med Micklem och matingal så just kimblewick vet jag inte mycket om.
 
@MissPopcorn

Om du ska använda ett bett med hävstång bör du inte ha ett ledat bett då det blir otroligt skaprt. Lock up funkar bra dock.
Kimblewick är ju ett ganska milt hävstångsbett beroende på var du sätter tygeln.

Har du testat ett lite smalare bett, blir ju lite skarpare än ett medel tjockt beroende på hur den ser ut i munnen.
Baucher bett? Eftersom han drar tyglarna ifrån ruttaren känns det som att ni behöver hitta ett bett som han verkligen gillar istället för att betsla upp, då blir det säkert bara värre med ryckningen.
Hackamore funkade på en av mina som blev väldigt het och ryckig och visade obehag, men hon lyssnar på hacket utan problem.

Har du testat att använda det bettet med liten port med en tunnel över kinnkedjan, kanske tycker han inte om kedjan?
 
Med happy tounge blir det mycket tryck på lanerna. Om hästen föredrar tryck på laner över tungtryck är det ju bättre an rakt men du bör hålla koll i munnen på den i vilket fall så det inte blir svullnad, blåmärke eller liknande.
 
Hej,

Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast användas vid uteritter/galoppträning då han blir väldigt taggad och stark. Han kan också dra tyglarna ur handen på ryttaren (drar huvudet neråt och framåt), så något är det ju han inte är bekväm med. Kan tillägga att han nyligen är kollad i munnen samt av equiterapeut och allt är ok. Jag måste bara hitta ett bett som funkar.

Jag har provat ett rakt kimblewick samt ett kimblewick med en liten port på men de går båda bort. Det raka lade han tungan över och med "tungfrihetsporten" slog han med huvudet. Han har funkat bäst på tvådelat smalt D-ringsbett men han blir för stark ute på detta och jag vill inte slita och dra honom i munnen. Väljer hellre att betsla upp ute då.

Vad har ni för erfarenheter av happy tongue och lock up?

Testat det vanliga bettet och graman? Annars har jag goda erfarenheter av "Flippan bettet" eller ett rakt pelham med två tyglar! :)
 
Testat det vanliga bettet och graman? Annars har jag goda erfarenheter av "Flippan bettet" eller ett rakt pelham med två tyglar! :)

Eftersom du inte vet hur erfaren ts är kanske det inte är speciellt bra att rekomendera något så skarpt som graman.
Väldigt få människor kan hantera en sådan.
 
Eftersom du inte vet hur erfaren ts är kanske det inte är speciellt bra att rekomendera något så skarpt som graman.
Väldigt få människor kan hantera en sådan.

Inte för att vara sådan men jag tolkar TS text som att hon är erfaren och har testat och kollat en hel del och nu vill ha ett tips att "toppa" med. :)
 
Eftersom du inte vet hur erfaren ts är kanske det inte är speciellt bra att rekomendera något så skarpt som graman.
Väldigt få människor kan hantera en sådan.

Fast allvarligt, en graman är inte värre än ett par extra tyglar sålänge du inte verkligen "tar tag" i hästen! :)

Om jag använder graman är det ofta på hästar som vill lätta uppåt för att på så sätt kunna "hålla ner och eller rama in" och tills dess den behöver användas är den ju bara där, något lösare än tyglarna.
 
Tack för era svar! :)

Jag rider till vardags western och strävar efter att kunna rida på lång tygel och med vikthjälper. Min förra häst red jag på stångbett och enhandsfattning men där är jag absolut inte än med min nuvarande häst. Rider dock ganska mycket bettlöst (i repgrimma). Jag försöker alltid vara mjuk i händerna och rida på så lösa tyglar som möjligt, men vid uteritter och då särskilt ihop med andra hästar samt vid galoppträning (vi tränar galoppfattningar för fullt) så blir han lätt taggad och het. Behöver därför hitta ett bett med en mundel som han trivs med och där jag kan få en extra broms vid behov, varför jag har börjat kika på kimblewick. Jag har tänkt variera bett så jag kommer att fortsätta prova mig fram vilket tränsbett (vilken mundel) han trivs med för att inte dra huvudet neråt och framåt.

Nej, jag kommer inte att rida på ledat stångbett, det går bort. Dock har jag ingen erfarenhet alls av lock up men av det jag läser så tycker jag det verkar intressant. Jag har kikat på bombers tvådelade kimblewick med lock up samt även det med happy tongue, även om jag i grunden är skeptisk till tungfrihet.

Graman och pelham går också bort, då jag helst bara vill ha en tygel. ;) Jag rider oftast med delad westerntygel.

De bett jag använder är ganska smala. Jag har alltid tunnel över kindkedjan men mest kör jag med curb strap (läderrem) i stället för kedja.

Bettdjungeln är inte enkel... :grin:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tack för era svar! :)

Jag rider till vardags western och strävar efter att kunna rida på lång tygel och med vikthjälper. Min förra häst red jag på stångbett och enhandsfattning men där är jag absolut inte än med min nuvarande häst. Rider dock ganska mycket bettlöst (i repgrimma). Jag försöker alltid vara mjuk i händerna och rida på så lösa tyglar som möjligt, men vid uteritter och då särskilt ihop med andra hästar samt vid galoppträning (vi tränar galoppfattningar för fullt) så blir han lätt taggad och het. Behöver därför hitta ett bett med en mundel som han trivs med och där jag kan få en extra broms vid behov, varför jag har börjat kika på kimblewick. Jag har tänkt variera bett så jag kommer att fortsätta prova mig fram vilket tränsbett (vilken mundel) han trivs med för att inte dra huvudet neråt och framåt.

Nej, jag kommer inte att rida på ledat stångbett, det går bort. Dock har jag ingen erfarenhet alls av lock up men av det jag läser så tycker jag det verkar intressant. Jag har kikat på bombers tvådelade kimblewick med lock up samt även det med happy tongue, även om jag i grunden är skeptisk till tungfrihet.

Graman och pelham går också bort, då jag helst bara vill ha en tygel. ;) Jag rider oftast med delad westerntygel.

De bett jag använder är ganska smala. Jag har alltid tunnel över kindkedjan men mest kör jag med curb strap (läderrem) i stället för kedja.

Bettdjungeln är inte enkel... :grin:


Vill du testa ett "hopp bett" så testa "Flippan bettet" jag tipsade om ovan, en variant på ett kimblewick som jag mer eller mindre har som "standard" vid uteritt eller högre banhoppning! :)
 
Varför inte testa ett rakt jaktkandar?
Det satte jag på min förra häst, som hade egenheten att rycka tygeln ur handen på mig när vi galoppade i skogen. Funkade skitbra.

//mossig ameo :p som har svårt att tro att det alltid blir bättre för att man "utvecklar" betten med diverse olika finesser - ibland är det bästa det som är enklast..
 
Fast allvarligt, en graman är inte värre än ett par extra tyglar sålänge du inte verkligen "tar tag" i hästen! :)

Om jag använder graman är det ofta på hästar som vill lätta uppåt för att på så sätt kunna "hålla ner och eller rama in" och tills dess den behöver användas är den ju bara där, något lösare än tyglarna.
Vill bara kommentera att TS sökte ett skarpare bett till uteritt framför allt. Graman är dels en hjälptygel som i min mening kräver så avancerad ridkänsla att använda, att de som uppnår det kan göra samma jobb lika bra utan. Dels är det en hjälptygel man inte rider ut med. Hjälptyglar exkl martingal öht. Stor risk att häst bryter nacken vid omkullridning. Ja, seen it happen.
 
Tack för era svar! :)

Jag rider till vardags western och strävar efter att kunna rida på lång tygel och med vikthjälper. Min förra häst red jag på stångbett och enhandsfattning men där är jag absolut inte än med min nuvarande häst. Rider dock ganska mycket bettlöst (i repgrimma). Jag försöker alltid vara mjuk i händerna och rida på så lösa tyglar som möjligt, men vid uteritter och då särskilt ihop med andra hästar samt vid galoppträning (vi tränar galoppfattningar för fullt) så blir han lätt taggad och het. Behöver därför hitta ett bett med en mundel som han trivs med och där jag kan få en extra broms vid behov, varför jag har börjat kika på kimblewick. Jag har tänkt variera bett så jag kommer att fortsätta prova mig fram vilket tränsbett (vilken mundel) han trivs med för att inte dra huvudet neråt och framåt.

Nej, jag kommer inte att rida på ledat stångbett, det går bort. Dock har jag ingen erfarenhet alls av lock up men av det jag läser så tycker jag det verkar intressant. Jag har kikat på bombers tvådelade kimblewick med lock up samt även det med happy tongue, även om jag i grunden är skeptisk till tungfrihet.

Graman och pelham går också bort, då jag helst bara vill ha en tygel. ;) Jag rider oftast med delad westerntygel.

De bett jag använder är ganska smala. Jag har alltid tunnel över kindkedjan men mest kör jag med curb strap (läderrem) i stället för kedja.

Bettdjungeln är inte enkel... :grin:
 
Men på det du beskriver vill du ha ett bett med vanlig effekt men även nödbromsen med. Två olika effekter kräver nog två olika tyglar om du vill hålla hjälperna renodlade.

Sitter man och tjuvhåller på stången för att man inte kan annat så trixar hästen tillbaka.

Repgrimma + rak stång (med medium port), eller kimblewick alt pelham med dubbla tyglar. Du rider ju på delad D-ring till vardags?

Jag har en häst som hatar delade bett o älskar sitt jaktkandar, och en annan som väljer det rakt motsatta, så man får lyssna, prova och omvärdera.
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 141
Senast: Alexandra_W
·
P
Utrustning Jag hade tandläkaren (Wadås) ute till min pålle i april och fick reda på att min pålle trycker upp bettet med tungan mot sina bakersta...
2
Svar
24
· Visningar
5 184
Senast: Pale Clamber
·
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 335
Senast: seifur1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp