Kimblewick/ Jaktkandar?

H

Hannha

Just nu rider jag på ett odelat tränsbett som är lite svagt böjt, och jag har inget problem med att hästen drar som drar/ är för stark osv. :)

Problemet är att han fipplar med tungan och verkar allmänt obekväm med bettet. :confused: Jag tror inte att det beror på att jag är för hård i handen :)

Därför funderar jag på om det vore en bra idé att köpa ett bett med lite tungfrihet? Jag får en känsla av att han inte gillar för mycket tryck över tungan? Behöver egentligen inte hävstången, men den blir väl nästan obefintlig om man fäster tygeln i översta skåran i ringen? Ett pelham känns lite väl skarpt och avancerat, det är ju bara tungfriheten jag vill ha.. Vad jag vill komma till: Är jaktkandar ett bra bett, eller finns det bättre alternativ?
 
Sv: Kimblewick/ Jaktkandar?

Jag skulle provat ett tredelat med mån-formad mittdel i så fall.

ett jaktkandar är alltid ett jaktkandar och du får hävstång hur som. Minst om du sätter tygeln i hela bettringen och inte i någon av de små tygelfästena...
 
Sv: Kimblewick/ Jaktkandar?

Ska höra med tränaren och prova, tack så mycket! :bow::bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 935
Senast: Dopy
·
Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 114
Senast: svea
·
Utrustning Hej, Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast...
Svar
13
· Visningar
1 962
Senast: caballus
·
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 126
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp