Kindkedja med pessoabett

Problematisk

Trådstartare
(Eller kinnkedja om man så vill, eller egentligen oftast en rem som ser ut som typ en sporrem)
Varför har man det?
Sett flera på instagram, youtube osv som har det nu men jag förstår inte riktigt syftet. Minskar det hisseffekten som blir av bettet, eller vad är grejen?
 
Det kan man undra. Det ger ingen effekt iallafall. Kanske någon som tror att pessoabett är ett stångbett och inte har förstått kinnkedjans funktion på stångbett?
 
Det kan man undra. Det ger ingen effekt iallafall. Kanske någon som tror att pessoabett är ett stångbett och inte har förstått kinnkedjans funktion på stångbett?

Det enda jag kan komma på är att det ju hindrar bettet från att vrida sig framåt så mycket, men eftersom det är lösa ringar dras det ju ändå på dem så att säga... Du kanske är inne på nåt med att de tror det är ett stångbett.
 
Det enda jag kan komma på är att det ju hindrar bettet från att vrida sig framåt så mycket, men eftersom det är lösa ringar dras det ju ändå på dem så att säga... Du kanske är inne på nåt med att de tror det är ett stångbett.
Det har hänt flertalet gånger att någon tror att det är ett stångbett också har de läst något om kinnkedjor, blandat ihop det hela och tror att det är snällare mot hästen med kinnkedja. Ett pessoabett kan aldrig vara snällt. Att be hästen krympa huvudet (minska avståndet mellan mungipa och nacke är vad man faktiskt ber om) kan aldrig ses som snällt.
 
Det kan ju tänkas vara en billigare och enklare variant på ett curb gag..? Den fasta "kindremmen" torde ju dock bli mer stabil och mer direkt i eftergiften än den löpande remmen på ett curb gag. Jag håller inte helt med om att en kindkedja inte skulle göra något alls för ett pessoabett i jämförelse med hos ett hävstångsbett. Skänkelns framåtrotation begränsas ju ändå, även om mundelen är löpande i ringarna (och därmed trycket i nacken). Det blir troligen också en viss minskning i tungtryck över lanerna med löpande mundel (som inte tillåts löpa hela vägen upp), gentemot ett stångbett som har helt fast mundel - vilket säkert passar vissa hästar. Den största fördelen är kanske att skänkeln över lag blir stabilare och hjälpgivningen troligen också tydligare.
Problemet blir väl i sådana fall de delade mundelarna som de flesta pessoabett har, men där finns ju andra faktorer som påverkar resultatet också; bettlängd och tjocklek, munnens anatomi, ryttarens ridsätt m.m. En ledad mundel är inte per automatik dålig.
Ett bett med skänklar verkar ju i flera riktningar oavsett om det har hiss- eller hävstångsfunktion. Vill man ha ett bett som enbart verkar i en riktning så är det ju ett tränsbett man ska ha. :up: Alla gillar olika, det viktigaste är att man hittar ett sätt att kommunicera som hästen känner sig bekväm att arbeta med tänker jag, så att ryttaren kan använda så fina signaler som möjligt. :)
 
Det har hänt flertalet gånger att någon tror att det är ett stångbett också har de läst något om kinnkedjor, blandat ihop det hela och tror att det är snällare mot hästen med kinnkedja. Ett pessoabett kan aldrig vara snällt. Att be hästen krympa huvudet (minska avståndet mellan mungipa och nacke är vad man faktiskt ber om) kan aldrig ses som snällt.

Bästa förklaringen jag läst på länge :D:up:.
"krympa huvudet" borde ju få den mest tjockskallige att fatta varför det är en dålig ide använda Pessoa
 
Hoppar in i senaste pessoabett-tråden (2018) jag kunde hitta. Onödigt att skapa en ny?

Jag hade en diskussion med en vän senast här om dagen då vi pratade om utrustning vi använde på 90-talet och kom in på att alla red med pessoabett eller äppelbett!

Iafl så "kom vi överens" om att pessoabettet borde sluta tillverkas och förbjudas.

Tji fick jag nu när jag läste nån artikel från VM. Malin Baryard rider sin häst på pessoa? Eller ser jag helt fel? Med dubbla tyglar samt martingal på understa tygeln...



Jag tänker ju ändå som en del andra att det spelar ingen roll hur skicklig du är med just det bettet. Som någon skrev, så fort du gör en förhållning ber du hästen krympa sitt huvud. Bra beskrivning... Men om Malin Baryard nu rider på det så kanske vi får se det snart igen på ponnytävlingar?
 
Hoppar in i senaste pessoabett-tråden (2018) jag kunde hitta. Onödigt att skapa en ny?

Jag hade en diskussion med en vän senast här om dagen då vi pratade om utrustning vi använde på 90-talet och kom in på att alla red med pessoabett eller äppelbett!

Iafl så "kom vi överens" om att pessoabettet borde sluta tillverkas och förbjudas.

Tji fick jag nu när jag läste nån artikel från VM. Malin Baryard rider sin häst på pessoa? Eller ser jag helt fel? Med dubbla tyglar samt martingal på understa tygeln...



Jag tänker ju ändå som en del andra att det spelar ingen roll hur skicklig du är med just det bettet. Som någon skrev, så fort du gör en förhållning ber du hästen krympa sitt huvud. Bra beskrivning... Men om Malin Baryard nu rider på det så kanske vi får se det snart igen på ponnytävlingar?

Men hon har väl ett sånt med bara en ring? Det heter väl något annat?

Och sen går det väl inte riktigt att jämföra henne med oss vanliga dödliga ryttare heller samt det faktum att hennes hästar oftast är något knepigare än standarden 😉
 
Hoppar in i senaste pessoabett-tråden (2018) jag kunde hitta. Onödigt att skapa en ny?

Jag hade en diskussion med en vän senast här om dagen då vi pratade om utrustning vi använde på 90-talet och kom in på att alla red med pessoabett eller äppelbett!

Iafl så "kom vi överens" om att pessoabettet borde sluta tillverkas och förbjudas.

Tji fick jag nu när jag läste nån artikel från VM. Malin Baryard rider sin häst på pessoa? Eller ser jag helt fel? Med dubbla tyglar samt martingal på understa tygeln...



Jag tänker ju ändå som en del andra att det spelar ingen roll hur skicklig du är med just det bettet. Som någon skrev, så fort du gör en förhållning ber du hästen krympa sitt huvud. Bra beskrivning... Men om Malin Baryard nu rider på det så kanske vi får se det snart igen på ponnytävlingar?

I mina krokar ser man det fortfarande på ponnytävlingar rätt regelbundet :(
 
Men hon har väl ett sånt med bara en ring? Det heter väl något annat?

Och sen går det väl inte riktigt att jämföra henne med oss vanliga dödliga ryttare heller samt det faktum att hennes hästar oftast är något knepigare än standarden 😉

Ja men det var ju typ det jag skrev. Att hon är ju förmodligen skickligare och finlirare mer än oss vanliga dödliga. MEN. Just ett pessoa är väl ett sådant som det inte spelar någon roll?

Och ja, hennes bett har bara en undre ring.

Och nja, finns det inte oändligt många bett att välja på ändå om man nu har en knepig häst?
Till oss vanliga som frågar om bett här på buke blir ju svaren oftast "rid mer dressyr".
Det kan man ju inte riktigt säga till en VM-medaljör ;)
 
Vill passa på att påpeka att jag gillar Malin Baryard, jag vet att hennes häst är knepig och grattis till VM-silvret.
Och jag menar inte med mitt inlägg att hon plågar sin häst.

Men just pessoabettet trodde jag var utdött och har en sån nedrig stämpel (vilket jag håller med om) så jag blev så förvånad när jag såg att hon använder just ett sånt bett, om så bara med en undre ring...
 
Ja men det var ju typ det jag skrev. Att hon är ju förmodligen skickligare och finlirare mer än oss vanliga dödliga. MEN. Just ett pessoa är väl ett sådant som det inte spelar någon roll?

Och ja, hennes bett har bara en undre ring.

Absolut! Menade mer att det är mer eftertanke när hon väljer bett (förutsätter jag) än en ponnyunge eller dum amatör gör det 😊
Och nja, finns det inte oändligt många bett att välja på ändå om man nu har en knepig häst?
Till oss vanliga som frågar om bett här på buke blir ju svaren oftast "rid mer dressyr".
Det kan man ju inte riktigt säga till en VM-medaljör ;)
 

Absolut, men jag förutsätter att hon har en tanke med bettet på ett helt annat sätt en ponnyunge eller amatör har 😊
 
Vi vet väl inte heller vad Malin har för mundel på det bettet? Det är i mina ögon rätt stor skillnad på böjbart gummi eller ett tvådelat i metall tex. Det som gör allra störst skillnad är förstås hur ryttaren använder bettet, och jag vågar nog påstå att Malin har bra koll på vad hon gör ;)
 
Varför är då gag mer förlåtligt än pessoa? Jag har aldrig sett "förbjud gagbetten" någonstans. Men där är det ju precis samma sak - man drar upp bettet mot nackstycket.

Ett kort pessoa, eller NS trans universal bettet ger ju knappast samma tryck som ett vanligt gag.
(Även om man hade tagit bort curbstrapen och satt tygeln i nedersta ringen)
 
Håller med @spinxx i hennes reflektioner.
Pessoats ”hemska stämpel” har ju skapats pga att hobbyryttare utan koll alls använt det . När det kom först på marknaden klassades det hos många hobbyryttare som ”gå på tygeln bettet” och blev poppis pga det. Det säger ju liksom allt 😎

En ryttare som slänger på flippanbett på sin rätt vanliga häst pga att ”den går bättre då” men inte har grunderna är precis lika illa som jämförelse.

Jag tycker man ser en otrolig fixering hos många hobby hoppryttare att gärna lägga på ”hippa” bett över lag, med div motiveringar .... behöver inte handla om skarpa bett enbart heller utan det blir trend fort oavsett. Poponcinibetten tex, räckte att de dök upp på några elittävlingar så vips skulle alla ha dem typ ett tag.
 
Senast ändrad:
Captain Tourettes Skrev i sin blogg om årets hästpryl, att det skulle bli det EM-vinnaren hade satt i munnen på sin häst och han önskade för guds skull att det inte skulle var nåt i "tröskväg". Jag håller med, så även om Malin har stenkoll, så hjälper inte det. Det hamnar i var man ponnymun i alla fall.
 
Captain Tourettes Skrev i sin blogg om årets hästpryl, att det skulle bli det EM-vinnaren hade satt i munnen på sin häst och han önskade för guds skull att det inte skulle var nåt i "tröskväg". Jag håller med, så även om Malin har stenkoll, så hjälper inte det. Det hamnar i var man ponnymun i alla fall.
Simone Blum ser ut att ha något pelham, eller?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 206
Senast: cili
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 302
Senast: cewe
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp