Bukefalos 25 år!

J

Jessica

Den ska vara spänd när bettet har "vridits" 45 grader i munnen, dvs kedjan ska ta emot när det är 45 graders vinkel mellan skänkeln på bettet och munnen.

mvh Jessica

Jag läste på en westernsida att man ska få in ungefär 2 fingrar på bredden mellan hakan och kedjan. Då hamnar stången i 45 graders vinkel när du tar i tygeln.

Läste även på någon dressyrsida att det är bättre om kedjan är för hårt spänd än för lös (annars faller stången igenom = obehagligt). En del dressyrryttare spänner så kedjan sitter stadigt mot hakan (alltså inte hänger och dinglar) redan på lång tygel. Hävstången börjar med andra ord verka innan 45 grader...

B

blondi3958

Ockej då har jag gjort rätt*phu*

Jag spänner så jag kan få in 2 fingrar och sen när jag tar tygeln så spänner kedjan.

J

Jessica

Om man spänner kedjan hårdare än 45 grader så är det mycket viktigt att man är tydlig i sin eftergift mot hästen, annars ligger ju kedjan på hela tiden, vilket säker är obehagligt.

mvh Jessica

OBS! Denna tråd fick sitt senaste inlägg för 19 år sedan.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Godmorgon! Jag har ett pelham med kindkedja men jag hatar skyddet/tunneln i klumpigt gummi till kedjan. Kan man sy ett eget i t.ex...
Svar
10
· Visningar
247
Anläggning Funderar på att byta till elastiskt elrep i grindarna till hagarna. Tänker att det blir lättare för dottern att öppna samtidigt som jag...
Svar
18
· Visningar
930
Ekonomi&Juridik Tänkte köpa ett döle föl från norge. Hästen kostar 25 000. Vad skall jag tänka på och vilka avgifter tillkommer? Moms till sverige...
Svar
2
· Visningar
265
Övr.Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Squid game
  • Tips på kombinerad kött- veganmat
  • Filosofiska hörnan

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat