Den ska vara spänd när bettet har "vridits" 45 grader i munnen, dvs kedjan ska ta emot när det är 45 graders vinkel mellan skänkeln på bettet och munnen.

mvh Jessica
 
Jag läste på en westernsida att man ska få in ungefär 2 fingrar på bredden mellan hakan och kedjan. Då hamnar stången i 45 graders vinkel när du tar i tygeln.

Läste även på någon dressyrsida att det är bättre om kedjan är för hårt spänd än för lös (annars faller stången igenom = obehagligt). En del dressyrryttare spänner så kedjan sitter stadigt mot hakan (alltså inte hänger och dinglar) redan på lång tygel. Hävstången börjar med andra ord verka innan 45 grader...
 
Ockej då har jag gjort rätt*phu*

Jag spänner så jag kan få in 2 fingrar och sen när jag tar tygeln så spänner kedjan.
 
Om man spänner kedjan hårdare än 45 grader så är det mycket viktigt att man är tydlig i sin eftergift mot hästen, annars ligger ju kedjan på hela tiden, vilket säker är obehagligt.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 579
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Vad gäller när man skall åka över gränsen till Finland/Norge och skall bara stanna några timmar sen åka tillbaka till Sverige? Pass...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
890
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Vart hittar man bra regnoveraller till hund med öppning på ryggen? Skall vara bra skydd under buken. Med hål för sele. Ej fodrat...
Svar
4
· Visningar
283
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp