Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

Sv: Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

Jag fick fortfarande inte något svar på min fråga om du har provat att rida på den själv och har någon egen erfarenhet av den? :angel:
Förstår inte heller hur det kan bli en hävstångseffekt när det inte finns någon vridpunkt?

Etoile - När jag har använd den har jag stuckit in fingrar mellan nosrygg och band, tagit en förhållning från marken och då kännt hur trycket länger sig längst med banden över fingrarna. Spänner du grimman hårt -> mer på nos, minre på laner. SPänner du den löst -> Mer på laner, mindre på nos, eftersom bettet hinner dras "längre bak" innan bettet går emot bygeln på nosgrimman.Ursäkta min luddiga förklaring ;)

Jag har fått lära mig att passa till en ja, det ingick i min utbildning.
Däremot har jag inte tagit någon längre tur på en häst med en.
Bara testat i paddock i skritt, trav och galopp, för att jag skulle få prova skillnaden och det räckte för min del.
Upplevde att jag blev stummare i handen och att jag i mina tygeltag lade onödigt mycket tryck på nosen trots att jag red med mjuk hand och lite längre tyglar.
Om din nosgrimma ligger med ett glapp på mitten ligger den inte som den ska, för den ska ligga dikt an hela vägen. Din ligger antagligen med tryck mot nosens ytterkanter. Man böjer alltså till plattan inuti nosremmen

Kul för dig att det funkar på din häst, jag visar bara på de negativa aspekterna av denna "mirakelkur på turbohästar".
Jag vet inget om dig som ryttare, du kanske har sveriges mjukaste händer, vad vet jag.

Men man kan visst bryta nosbenet på hästen med hjälp av en Kineton jag har sett fyra hästar i samma stall och hört om ännu fler. Har inte hört om några svenska fall men i England var det ju inte helt ovanligt - tyvärr!
Det är tydligen inte alls svårt.

Men som sagt jag vet ingeting om din häst och din ridning och de åsikter jag har baserat på dina inlägg håller jag för mig själv, eftersom jag inte har alla fakta och aldrig har sett dig och din häst i verkligheten.

Jag delger bara den fakta jag har och min åsikt precis som alla andra.Orsaken är att jag tycker att man många gpnger använder alla möjliga pryttlar till sin häst utan att veta hur de fungerar och varför.
Jag tycker inte om Kinetons och orsaken är att jag har sett vad som händer när okunniga människor använder dem, plus att jag har lärt hur de fungerar och varför samt provat och därför vet vilket otroligt skarpt redskap dessa nosgrimmor kan och oftast är.
Kanske får jag någon att tänka efter och ransaka sig själv, sin ridförmåga och sin hästs beteende innan de springer till H**ks och köper nästa gadget för att de har hört att den kan lösa "ALLA" problem:cool:

Apo

Bukefalosnosgrimman är en läderbit som man fänner fast på nosgrimmans insida. Från den löper två remmar som man korsar på undersidan av hästens käke. I änden av dessa remmar sitter det ringar, dessa hakar man i stånbettets kindkedjekrokar tillsammans med kindkedjan. Dvs ringen sätts på motsatt sida från där remmen utgick ifrån, den sitter mycket tajt. När du tar i tyglarna sluts Bukefalosgrimman runt nosen på hästen, för att inte glömma alla annan mysig inverkan på nacke, mungipor, laner oc käkensundersida som stångbettet i sig ger. De enda jag har sett använda dem idag är enstaka polospelare.
Men man ska vara väldigt försiktig på handen när man använder dessa och jag vet inte riktigt om jag tycker att polospelarna lever upp till detta. Jag fick provrida en poloponny, men jag blev så förvirrad av alla tyglar och snören att jag höll på att dimpa i backen vid en lätt undanmanöver:angel:

Apo

Självklart ska man inte testa sig fram och köpa prylar som man inte ens vet vad det är för något! Jag hoppas verkligen hästarna slipper vara provdockor för sådan!

Tycker bara att man tar i lite väl mycket när man förkastar all användning, när det faktiskt funderar för vissa.
Min nosgrimma är formad efter nosryggen och ger ett jämt tryck de gånger jag har undersökt den, och är gjort av en av sveriges mest rutinerade sadelmakare, med erfarenhet av galopphästar iträning. Det var också han som hjälpte mig att visa hur det skulle sitta...
Men jag har varken tyckt att den känns stum eller svårt att ta ledande tygeltag :confused:

Nåväl, alla har sin syn på utrustning, vad som fungerar, vad som ska används och vad som inte ska...

Effekten borde bli mindre eftersom läder är lite elastiskt. Hur mycket kan jag inte svara på. jag har bara sett H**ks på bild i katalogen som kom idag.

Dock verkar ju nosgrimman genom bettets tryck på byglarna så där blir ju fortfarande effekt bara något mindre.

Apo

Okej jag tror jag fattar ;)
Candor är ju inte dirket het, så jag skulle inte behöva kineton nosgrimman i det syftet. Tänkte mest på om den tog bort lite av trycket i munnen, och fördelade trycket jämnt över nosrygg och i mun. I så fall låter det bra, istället för att ha allt tryck i munnen.

:bow: :bow: :bow:

Det finns ingenting rent utrustningsmässigt som förvandlar hästen som genom ett trollslag till en Uberhäst om problemet ligger i någonting som hästen genom sin fria vilja inte kan påverka.
Är det fel så är det fel, man hjälper ingen genom tvång.

Ja och jag fick min utbildning av englands ledande inom bettkunskap och sadelmakeri. De andra som jag fick äran att lära mig av är ledande inom träning och utbildning och har skrivit böcker om utrustning och dess tillpassning som säljs över hela världen;)

Men det är ju bra att du fick hjälp av en som kan så att den sitter på rätt plats.
Jag upplevde en viss stumhet när jag red, ungefär samma som jag får när jag rider med tyglar som sätts fast med en metallhake i bettet. Bara olika känslor, det kan ju även bero på hästen.

Det jag alltid har varit orolig för, sedan jag lärde om det, är att Kinetonen ska bli en modefluga som alla rent plötsligt har ett enormt behov av att använda på sin häst.
Detta för att många i ren okunskap placerar den för lågt och för att folk inte alltid har förståelse för vad de egentligen lägger på sina hästar och hur det fungerar.

Jag tycker lika lite om att se bett, nosgrimmor och hjälptyglar användas felaktigt. Vilket inte är ovanligt att man gör, då försöker jag att bidra med den fakta jag har för att få folk att tänka en liten bit längre och det är buke ett utmärkt forum för.
Jag kommer aldrig springa fram till någon på en ridbana och tala om att martingalet är för kort eller långt mm
Men jag kan skriva om det jag vet här och kanske bidra till ett par extra funderingar och då har jag kommit långt.

apo

Senast ändrad:

Min filosofi också:D
Jag kände mig så grym i England när jag fick tillfälle att prova alla dessa gadgets som finns. Var i ett större stalll ett par helger och en av deras inhysningar var en gadget-samlare. Jag provade samtliga som vi hade pratat om i skolan plus några till som jag aldrig har sett eller hört om någonsin igen.
Den hästens ägare testade allt som redan fanns på marknaden och allt som efterhand kom ut.
Hade den hästägaren istället lagt sina pengar på ridlektioner hade h*n antagligen kommit längre med sin häst:smirk:
Hästen var energisk och hade väldigt mycket motor, personen ifråga var egentligen för liten för hästen på alla sätt och vis. Inte bara att h*n såg liten ut på hästen h*n var för fysiskt svag för att rida en så stor häst.
Den behövde mycket skolning men fick ingen utan flängde omkring hela jaktsäsongen med diverse gadgets och fick sedan vila till nästa säsong:crazy:

Apo

Känt fenomen även i Sverige :crazy:
Det som slår mig när jag tittar på vissa ekipage är att det inte är så mycket ridning egentligen. Ryttaren kämpar och stretar åt sitt håll och hästen åt ett annat, men folk måste ju tycka att det är roligt att bråka sig fram genom vardagen eftersom de aldrig sätter sig ned och tänker efter en gång till.
Felet måste ju vara hästens, och får man någons raka åsikt, här på buke exempelvis -så vägrar man lyssna.
Varför?.. tja det enda jag kan komma på som anledning är att det helt enkelt måste vara roande att tjaffsa med hästen jämt :cool:

Jag fick första gången pröva på att rida en häst med Kineton i början på 80-talet, dock har jag SETT olika varianter sen ännu tidigare.

Och även jag tyckte att det på just DEN hästen fungerade utmärkt.

Men nu är jag ingen ryttare med speciellt "starka" händer, mest pga reumatism och flera nackdiskbråck...

Och efter samtal med min tränare som även var med vid mitt första tillfälle, så är det något som absolut bör prövas då en av mina hästar har extremt svårt att acceptera någon form av tryck på tungan eller lanerna. Däremot reagerar han inte vid tryck uppåt mot gomtaket. Han är mycket riden på Hackamore, men jag behöver något annat att byta med, speciellt vid hoppning.

Men skulle jag gå på hur jag har sett hur andra "misshandlat" sina hästar, så skulle jag aldrig använda vare sej hackamore eller pelham då jag har hos etablerade Svårklass hoppryttare träffat på hästar som fått näsryggarna avbrutna av hackamore och underkäksfrakturer pga pelham.....

Som jag sagt i tidigare inlägg, jag är bara ute efter att ge fler aspekter i debatten "vad tycker ni om detta - jag tycker det är toppen"
Jag har också skrivit att jag inte tycker om att se någon form av utrustning felanvänd på en häst och jag tror inte att det inte förekommer skit på ala hästsportens nivåer - jag vet att det händer.
Jag är bara ute efter att öka medvetandet och få folk att tänka en gång extra.

Fungerar det för dig och din häst är glad så är det bra för dig.
Personligen ser jag Kinetonen som en absolut sista utväg för den typen av ridning jag bedriver.
Måste jag ta till det betyder det att något har gått allvarligt fel. Och har det gått så fel så tror jag att chanserna för den hästen att fungera som en normal och sund ridhäst är väldigt små och oddsen för att den ska vara lycklig ihop med människor ännu mindre. Då hade jag valt att ta bort den pållen för pållens skull och hade det varit jag somorsakade all denna kallabalik så hade jag slutat med hästar för gott.

Apo

Vad jag kan förstå så måste man vara väldigt duktig för att inte skada sin häst när man använder denna kineton?
Synd isf att H**ks av just alla butiker säljer den :crazy: :(

Visst håller jag med dej...

Det är inte det...

Men jag köpte båda mina hästar just för att dom inte kunde ridas eller hanteras av vem som helst...

Och jag har fått ponnyn att bli en supermysig och trevlig ponny, men bara om han inte träffar nya personer.
Då kommer alla hans fobier och rädslor tillbaka.
Han har jag haft i 3 år nu.

Den stora hästen har i princip slutat att slänga sej baklänges så fort någon rör sej i stallet.
Och numera så är det, nästan, helt riskfritt att pyssla med henne också.
Ridningen fungerar bättre och bättre.
Henne har vi haft sen i april-05.

Man önskar ibland mer än någonsin att hästarna kunde tala.....

Även om kinetonnosgrimman skulle sitta så lågt att den hamnar över brosket krävs ändå rätt avsevärd kraft för att något ska gå sönder. Så kraftiga tygeltag skadar hästen oavsett hur den är betslad - vill inte ens föreställa mig hur de känsliga slemhinnorna i en hästmun ser ut efter att ha utsatts för det trycket från ett vanligt tränsbett. :crazy:

-asfalt - som rider en känslig häst som fungerar bra på de flesta betslingar bara ryttaren har mjuk hand, men som trivs allra bäst med just kineton.

apocalypsen skrev:
Som jag sagt i tidigare inlägg, jag är bara ute efter att ge fler aspekter i debatten "vad tycker ni om detta - jag tycker det är toppen"

Personligen ser jag Kinetonen som en absolut sista utväg för den typen av ridning jag bedriver.
Måste jag ta till det betyder det att något har gått allvarligt fel. Och har det gått så fel så tror jag att chanserna för den hästen att fungera som en normal och sund ridhäst är väldigt små och oddsen för att den ska vara lycklig ihop med människor ännu mindre. Då hade jag valt att ta bort den pållen för pållens skull och hade det varit jag somorsakade all denna kallabalik så hade jag slutat med hästar för gott.
Apo

Uppebarligen väcker min fråga om hur nosgrimman funkar, då jag aldrig sett en tidigare, en massa starka reaktioner. Jag håller med dig om att många saker/utrustning som säljs är avancerade saker som inte ska användas av kreti och pleti. Men på den nivån kan vi diskutera varenda ponny unge som rider med pelham och pessoa också :crazy:
På samma tråd som detta tycker jag det låter drastiskt att föreslå att använder man en sån grimma är det för att hästen är fullständigt galen. Då måste samma vara sant för alla som rider på kombinations bett och hävstångs bett också då?
jag argumenterar inte emot dig utan försöker bara ställa lite frågor i relation. Jag vet som sagt inget om denna nosgrimma annat än vad du och andra berättat här på forumet, och jag ville helt enkelt veta vad det var när jag såg den i Hööks. Men jag förstår om du sett hästar med brutna nosben osv att du har starka reaktioner - det är självklart. Men man kanske kan diskutera huruvida såna hästar som kräver såna krafter av tygeltag osv att nosbenet går av, egentligen ska ridas över huvud taget, dvs kanske inte riktigt så enkelt som en nosgrimmas fel att det går åt helvete?

Mvh Mackan/som rider sin häst på vanligt tredelat och odelat bett och sadel som utrustning, och har en mycket lyhörd, mjuk i munnen och väluppfostrad häst som varken behöver hjälptyglar eller andra mode "gadgets" för modets skull, men som ändå anser det intressant att veta vad prylar används till och hur de verkar.

popeye skrev:
Jasså har de börjat sälja sådana nu?
När jag skulle ha en förra året fick jag beställa en i syntet från austrailen, och lämna in den till sadelmakaren för att göra om den till läder... :crazy:

Den fungerar jättebra på lite hetare hästar som pullar. Ska _bara_ användas tillsammans med tränsbett, och inte spännas så den sitter åt! När du tar ledande tygeltag så verkar det på nosryggen också och inte bara på lanerna. Som ett kombinationsbett utan hävstångseffekt typ :) För att verka rätt och fördela trycket ordentligt ska det vara en böjd metallplatta i nosdelen. Tyvärr har inte alla billiga det, och då blir inte inverkan den rätta.
PICT0077.jpg

Kommer från galoppvärlden ursprungligen...

Jag tog fram mina 2 Kinetonnosgrimmor som jag köpte och använde under min tid i england för länge sen, intressant det du nämner om metallplatta i nosdelen, jag har aldrig tänkt på det tidigare, och fann att den ena har faktiskt metallplatta insydd och den andra inte! Den utan metallplatta inköptes av *Gibson Saddlery* (vet inte om firman finns längre) , det var ett sadelmakeri specialicerat på utrustning till löphästar, så tydligen var det vanligt med utan metallplatta på löphästar. Den med metallplatta var stämplad OS i lädret (Okehampton Saddlery), en liten lokal sadelmakare i byn, som mest tillverkade till alla jakthästryttare. Jag red med Kinetongrimma på familjens jakthästar många säsonger, (vanligt eggbutt-tränsbett, engelsk nosgrimma med fast martingal och Kinetongrimma) och antingen var våra hästar födda med ovanligt hård nosrygg eller så var vi väldigt duktiga ryttare......för några nackdelar med skador märkte vi då aldrig!
:banana: :banana: :banana:

Etoile skrev:
Vad jag kan förstå så måste man vara väldigt duktig för att inte skada sin häst när man använder denna kineton?
Synd isf att H**ks av just alla butiker säljer den :crazy: :(

Men är det inte så att även ett helt vanligt tränsbett (till exempel) kan vara till mer skada än nytta om man inte vet hur man ska rida med det? Kineton-nosgrimman är väl inget undantag och visst fan säljer de vanliga tränsbett hos Hööks också :p Anyone get my point?

Men er ikke seseremmen på Hööks-modellen veldig langt ned?
Ser ut til å ligge høyere opp (riktigere) på Popeyes bilder.
Selv om idéen er bra ville jeg nølt med å legge press på nesebeinet så langt ned som på katalogbildet. Blir jo litt hack-effekt av remmen.

- og litt for sent så jeg at flere andre hadde vært inne på det samme...

Beklager.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 198
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 857
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 356
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka