Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

ekra

Trådstartare
En moderator har brutit ut dessa inlägg från en annan tråd eftersom de passar i en egen tråd.

Vad hände med your kink is not my kink osv...

(Jag förfasar mig också över en del saker folk gillar, men undviker att säga blä).
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad hände med your kink is not my kink osv...

(Jag förfasar mig också över en del saker folk gillar, men undviker att säga blä).

Gäller nog bara när det gäller "en själv"..

Arbetsmyran har en del kinks som inte alls är min grej. Inga problem öht, han vet att det inte är något för mig, har inga "krav" på att det ska införlivas och sexet är finfint när vi väl ses och hans kinks påverkar ju inte hur jag ser på honom what so ever.
 
Jag väntade bara på den ... men jag står för vad jag skrev, inte minst från hygiensynpunkt. Dessutom tycker jag att det låter rätt gränslöst att dra upp det vid första ligget.
Tänkte också på det men nä, tycker det är vidrigt och står för det.
Vad som hände? Tja, för egen del är det inget uttryck jag använder mig av. Och jag säger blä åt att slicka där bajset bor. Av hygieniska skäl.

Nä, jag tycker inte att det här är riktigt okej faktiskt. Det är precis såhär kinkshaming går till, med att öppet visa äckel och ursäkta sig med dåliga argument. Lite skärpning tack.
 
Nä, jag tycker inte att det här är riktigt okej faktiskt. Det är precis såhär kinkshaming går till, med att öppet visa äckel och ursäkta sig med dåliga argument. Lite skärpning tack.

Lite så.. man får tycka precis vad man vill om folks kinks precis som folks smak i andra sammanhang. Man får stå för vad man tycker också. Men varför behovet av att säga det? Jag kan tycka att kollegans röda hatt är skitful och stå för det men det behöver ju ingen annan veta.

För övrigt har jag märkt att kinks kring analen överlag är sjukt vanligt hos killar och jag ser det som väldigt positivt att den där "Öööh är du bög eller?" stämpeln börjar avta och att män faktiskt vågar dela med sig av vad de gillar.
 
Nä, jag tycker inte att det här är riktigt okej faktiskt. Det är precis såhär kinkshaming går till, med att öppet visa äckel och ursäkta sig med dåliga argument. Lite skärpning tack.
Jag funderar ibland på varför (allt som kan tolkas som) kinkshaming är så "otillåtet". Folk uttrycker sig ju kritiskt om varandra och varandras förehavanden till höger och vänster, på sociala media inte minst. Vilken är tankegången?

Edit: sen tycker jag överlag att just äckel är något som det oftast är onödigt att uttrycka om man är över tolv år gammal, men det gäller äckel över allt någon kan äcklas av. Där ser vi inte samma starka motreaktioner på buke i alla fall, tror jag.
 
Senast ändrad:
Jag funderar ibland på varför (allt som kan tolkas som) kinkshaming är så "otillåtet". Folk uttrycker sig ju kritiskt om varandra och varandras förehavanden till höger och vänster, på sociala media inte minst. Vilken är tankegången?

Faller för mig in i samma "fack" som fatshaming.

För mig hör det liksom till vanligt hyfs att man inte " :yuck: " offentligt över -bland annat- sexkinks.
 
Jag funderar ibland på varför (allt som kan tolkas som) kinkshaming är så "otillåtet". Folk uttrycker sig ju kritiskt om varandra och varandras förehavanden till höger och vänster, på sociala media inte minst. Vilken är tankegången?

Personligen tycker jag att det är onödigt att uttrycka sig kritiskt om varandra överlag, när det kommer till saker som inte gör någon skada för någon annan. Smak, preferenser osv. Det är bara taskigt?
 
Jag funderar ibland på varför (allt som kan tolkas som) kinkshaming är så "otillåtet". Folk uttrycker sig ju kritiskt om varandra och varandras förehavanden till höger och vänster, på sociala media inte minst. Vilken är tankegången?
Fast jag tycker inte att man behöver shamea någon alls. Man kan ju ha en saklig diskussion om det, men "blä" och "äckligt" tycker jag inte är okej.
Bara för att folk är kritiska och gillar att trycka ner folk på sociala medier behöver man ju inte göra likadant själv.
 
Personligen tycker jag att det är onödigt att uttrycka sig kritiskt om varandra överlag, när det kommer till saker som inte gör någon skada för någon annan. Smak, preferenser osv. Det är bara taskigt?
Ja, det kan jag se. Men jag skulle nog säga att vi ser en hel del av det på buke tex när det gäller hur ofta man bör duscha och hur man bör städa osv. Då möter det inte samma form av reaktioner, oftast. (Tror jag.)

Just kinkshaming framstår för mig både som en synd som det är väldigt lätt hänt att någon begår, och som något som "straffas" med ganska stor bestämdhet. Jfr andra grejer, tex mat och (upplevt bristande) hygien, som också beskrivs i termer av äckel. Jag minns inlägg som handlat om att det är äckligt att gå ut i sitt kök utan kläder, eller att inte duscha minst varje dag och diverse annat, som inte mötts av samma kritik.

Jag var nån gång rätt hårt kritisk mot inlägg som uttryckte äckel över mat, och då var jag verkligen inte oemotsagd! :D

Så frågan kvarstår, vad är det som är så fel med just kinkshaming? (Och varför krävs det så lite för att något ska vara kinkshaming?)
 
Fast jag tycker inte att man behöver shamea någon alls. Man kan ju ha en saklig diskussion om det, men "blä" och "äckligt" tycker jag inte är okej.
Bara för att folk är kritiska och gillar att trycka ner folk på sociala medier behöver man ju inte göra likadant själv.
Nej, men det är inte svar på min fråga.
 
Ja, det kan jag se. Men jag skulle nog säga att vi ser en hel del av det på buke tex när det gäller hur ofta man bör duscha och hur man bör städa osv. Då möter det inte samma form av reaktioner, oftast. (Tror jag.)

Just kinkshaming framstår för mig både som en synd som det är väldigt lätt hänt att någon begår, och som något som "straffas" med ganska stor bestämdhet. Jfr andra grejer, tex mat och (upplevt bristande) hygien, som också beskrivs i termer av äckel. Jag minns inlägg som handlat om att det är äckligt att gå ut i sitt kök utan kläder, eller att inte duscha minst varje dag och diverse annat, som inte mötts av samma kritik.

Jag var nån gång rätt hårt kritisk mot inlägg som uttryckte äckel över mat, och då var jag verkligen inte oemotsagd! :D

Så frågan kvarstår, vad är det som är så fel med just kinkshaming? (Och varför krävs det så lite för att något ska vara kinkshaming?)

Jag tror att det är omfattningen (strukturellt?). Folk med kinks får höra det väldigt ofta och då kan det vara schysst att iaktta försiktighet, till skillnad från folk som går ut i köket nakna eller gillar fiskpuddig trots att det framkallar kräkningar hos många. Hör man en sak en gång är det enklare att borsta av sig till skillnad från om man hör det jämt, att det man gillar är äckligt. Sen är det också en märklig jämförelse med mat. Om någon äcklar sig över att jag gillar kaviar är det inte samma sak som att någon äcklar sig över vad som ger mig orgasm.
 
Jag funderar ibland på varför (allt som kan tolkas som) kinkshaming är så "otillåtet". Folk uttrycker sig ju kritiskt om varandra och varandras förehavanden till höger och vänster, på sociala media inte minst. Vilken är tankegången?

Edit: sen tycker jag överlag att just äckel är något som det oftast är onödigt att uttrycka om man är över tolv år gammal, men det gäller äckel över allt någon kan äcklas av. Där ser vi inte samma starka motreaktioner på buke i alla fall, tror jag.
Jag tänker att det här är saker man inte kan rå för, och att kränkningar av personers kinks blir väldigt personliga. Det är stor skillnad på att bli kallad äcklig pga sexuella preferenser/läggning, och på att man inte duschar femton gånger om dagen. Det ena kan du påverka, det andra inte (eller ja du kan låta bli att utöva men det gör nog inte att du tänder mindre på det).
 
Så frågan kvarstår, vad är det som är så fel med just kinkshaming? (Och varför krävs det så lite för att något ska vara kinkshaming?)

Varför är det så fel med fatshaming? Varför krävs det så lite för att något ska klassas som fatshaming.

Same shit, different name liksom.

Jag förstår verkligen inte hur någon inte kan (in)se att det är lika fel att skamma andra människors sexvanor, som det är att skamma människor för deras vikt.
 
Varför är det så fel med fatshaming? Varför krävs det så lite för att något ska klassas som fatshaming.

Same shit, different name liksom.

Jag förstår verkligen inte hur någon inte kan (in)se att det är lika fel att skamma andra människors sexvanor, som det är att skamma människor för deras vikt.

Jag tänker att det här är saker man inte kan rå för, och att kränkningar av personers kinks blir väldigt personliga. Det är stor skillnad på att bli kallad äcklig pga sexuella preferenser/läggning, och på att man inte duschar femton gånger om dagen. Det ena kan du påverka, det andra inte (eller ja du kan låta bli att utöva men det gör nog inte att du tänder mindre på det).

Drar tankarna till homo/bisexualitet också. Som en del anser äckligt.
 
Varför är det så fel med fatshaming? Varför krävs det så lite för att något ska klassas som fatshaming.

Same shit, different name liksom.

Jag förstår verkligen inte hur någon inte kan (in)se att det är lika fel att skamma andra människors sexvanor, som det är att skamma människor för deras vikt.
Nu ställde jag en fråga. Jag argumenterade inte. Men skäll du.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har ett par frågor kring detta känner jag ...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 657
Senast: Jeps
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp