Kinnkedjekrokar!

MiniLi

Trådstartare
Har köpt ett kimblewick på
Hööks, kinnkedjekrokarna sticker rakt in i kinden på min häst så behöver åtgärda. Försökte först ta en tång och böja dem utåt men lyckades inte, köpte då nya krokar men får inte bort de befintliga från bettet!

Finns det några knep? HUR GÖR MAN?
De är fasen stenhårda och man får ju inte grepp ordentligt med tången heller.
 
Har köpt ett kimblewick på
Hööks, kinnkedjekrokarna sticker rakt in i kinden på min häst så behöver åtgärda. Försökte först ta en tång och böja dem utåt men lyckades inte, köpte då nya krokar men får inte bort de befintliga från bettet!

Finns det några knep? HUR GÖR MAN?
De är fasen stenhårda och man får ju inte grepp ordentligt med tången heller.
Ska hovslagaren komma snart kan du ev ha tur där. Jag har bett hovis böja till mina flera ggr.
Har också specialbeställt krokar med annan längd/vinkel som passar just den hästens mun bättre.
Du kan försöka banka in platt skruvmejsel(skruvmejslar) för att öppna upp kroken som fastnat.
 
Har köpt ett kimblewick på
Hööks, kinnkedjekrokarna sticker rakt in i kinden på min häst så behöver åtgärda. Försökte först ta en tång och böja dem utåt men lyckades inte, köpte då nya krokar men får inte bort de befintliga från bettet!

Finns det några knep? HUR GÖR MAN?
De är fasen stenhårda och man får ju inte grepp ordentligt med tången heller.
En hovtång och en sån här sak man brukar ha i garage för att hålla i saker. Men gud vad heter de 😳🙄 har tappat ordet helt.

Fick iallafall loss mina kinnkedjekrokar på ett par minuter
 
En hovtång och en sån här sak man brukar ha i garage för att hålla i saker. Men gud vad heter de 😳🙄 har tappat ordet helt.

Fick iallafall loss mina kinnkedjekrokar på ett par minuter
Skruvstäd! 🙈😅

Ta tag med hovtången och kila in den, börja böja ut, sen sätt fast i skruvstädet och banka ut resten.
 
Vad har ni köpt för nya krokar?

Hittade platta krokar som såg trevliga ut på bild, väntar på leverans så jag får se i verkligheten 😃
 
Vad har ni köpt för nya krokar?

Hittade platta krokar som såg trevliga ut på bild, väntar på leverans så jag får se i verkligheten 😃
Jag köpte ett par från fager. Är inga krokar egentligen utan annan variant, jag tyckte det verkade smidigt. Har dock ej kunnat testa eftersom jag inte får bort de andra..


F6D51376-3125-4B33-95A3-9CC669CBF5D8.jpeg
 
Ska hovslagaren komma snart kan du ev ha tur där. Jag har bett hovis böja till mina flera ggr.
Har också specialbeställt krokar med annan längd/vinkel som passar just den hästens mun bättre.
Du kan försöka banka in platt skruvmejsel(skruvmejslar) för att öppna upp kroken som fastnat.
Han kommer om några veckor så får ha det som reservplan om jag inte lyckas innan!

Hmm, får testa att försöka banka in skruvmejsel!
 
Ibland är det lättare att börja öppna dem inifrån. Jag har ett brynjärn från Fiskars (tror jag) som är konformat (det vill säga runt som är smalt i toppen för att bli bredare allt eftersom). Det trär jag i och sedan bankar på med en hammare. Det gör att det blir en glipa där ringen sitter ihop. Ibland räcker det så för att få kunna trä bort det jag vill korta/länga.

Jag har inte lossat kindkedjekrokar utan andra kedjelänkar på detta sätt. Men det borde kunna funka även på dessa.
 
Köp två stycken kombinationstänger. Håll med den ena och vrid med den andra.

Ibland är det lättare att börja öppna dem inifrån. Jag har ett brynjärn från Fiskars (tror jag) som är konformat (det vill säga runt som är smalt i toppen för att bli bredare allt eftersom). Det trär jag i och sedan bankar på med en hammare. Det gör att det blir en glipa där ringen sitter ihop. Ibland räcker det så för att få kunna trä bort det jag vill korta/länga.

Jag har inte lossat kindkedjekrokar utan andra kedjelänkar på detta sätt. Men det borde kunna funka även på dessa.
Så många vertygsnamn jag får googla på😆
 
Den kom upp när jag googlade hovtång🤨
Vad är en polygrip?

Edit. Googlade. Ja kanske? Jag har ingen aning..
Ibland kan google visa konstiga bilder, tyckte det påminde lite om en avbitartång. Jag är långt ifrån någon expert på verktyg å va man kan använda dom till. 😅🙈

Å andra sidan en avbitartång kanske inte är fel om du ändå ska byta krokar.
 
Ibland kan google visa konstiga bilder, tyckte det påminde lite om en avbitartång. Jag är långt ifrån någon expert på verktyg å va man kan använda dom till. 😅🙈

Å andra sidan en avbitartång kanske inte är fel om du ändå ska byta krokar.
Ja jag har inte heller koll🤷‍♀️
 

Bifogade filer

  • USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1625295416227_6816983065465716651.jpeg
    USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1625295416227_6816983065465716651.jpeg
    152,8 KB · Visningar: 35

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 340
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp