Kirurgi viktnedgång

helt_forstord

Trådstartare
Hej
Har lite känsliga frågor jag känner jag skulle behöva ventilera lite. Triggervarning på grund utav det handlar om kropp & vikt.


Min bakgrund är jag gått ner ganska mycket i vikt och IOM detta har min kropp förändrats väldigt mycket bristningar, slapp hud mm. Endel utav detta kan jag leva med så detta handlar inte om den ’perfekta kroppen’ men trotsallt har detta tagit över mitt huvud.

Inte så detta har som fysisk påverkan men min hud passar inte min kropp längre. Tänker på detta hela tiden vilket inkräktar allt ex humör och relationer. Har blivit som en sorg som är uppe vid ytan hos mig ja rentutav hela tiden. På riktigt vill jag inte vara i min kropp nåt mer.

Har börjat fundera på operation men vet inget om hur sånt går till. Min viktresa har jag gjort själv men tror mig uppfattat en kan få efterkorrigeringar ex vid GBP.

Nån som vet hur det funkar? Vad det är en kan få hjälp med och vilka krav det finns för detta. Är det sånt som bara görs privat eller finns det nånstans i den vanliga vården en kan vända sig med såna här saker?

Nåt som nån här vetskap om eller erfarenhet att dela med sig utav?
 
Säger samma sak, ta kontakt med din vårdcentral så hjälper dig vidare till rätt person 😊 Hjälp finns absolut att få via landstinget. Vet flertalet som fått hjälp med det.
 
Beroende på landsting så är kraven olika samt vilka områden de bekostar. Dalarnas landsting bekostar bara bukplastik när en vart viktstabil i 2 år, har ett bmi under 28 och har minst 5 cm häng på buken. Detta gäller för bukplastik efter gastric operationer, vet tyvärr inte hur det ser ut efter egen viktnedgång.
Men som de andra säger, kontakta din vårdcentral så kan dom skicka dig vidare.
 
Så vanliga vc/hc.. Men vad ska en säga, det är inte som detta är en sjukdom, i vartfall inte fysisk. Rädd detta skulle vara nåt som kan rynkas på näsan åt. Det är inte 100kg av mig som försvunnit men mycket.

Andra iallafall kommenterar och tycks se viktnedgång som bara nåt positivt medans detta för mig blivit jätte-jättejobbigt och skamfyllt :(.
 
Så vanliga vc/hc.. Men vad ska en säga, det är inte som detta är en sjukdom, i vartfall inte fysisk. Rädd detta skulle vara nåt som kan rynkas på näsan åt. Det är inte 100kg av mig som försvunnit men mycket.

Andra iallafall kommenterar och tycks se viktnedgång som bara nåt positivt medans detta för mig blivit jätte-jättejobbigt och skamfyllt :(.
Och det är vanligt att känna så vid stor viktnedgång. Väldigt vanligt.
 
Så vanliga vc/hc.. Men vad ska en säga, det är inte som detta är en sjukdom, i vartfall inte fysisk. Rädd detta skulle vara nåt som kan rynkas på näsan åt. Det är inte 100kg av mig som försvunnit men mycket.

Andra iallafall kommenterar och tycks se viktnedgång som bara nåt positivt medans detta för mig blivit jätte-jättejobbigt och skamfyllt :(.
Det är väl exakt det du ska säga. Att du har det jobbigt och vill ha hjälp.
:heart
 
Så vanliga vc/hc.. Men vad ska en säga, det är inte som detta är en sjukdom, i vartfall inte fysisk. Rädd detta skulle vara nåt som kan rynkas på näsan åt. Det är inte 100kg av mig som försvunnit men mycket.

Andra iallafall kommenterar och tycks se viktnedgång som bara nåt positivt medans detta för mig blivit jätte-jättejobbigt och skamfyllt :(.
Man kan behöva både fysisk och psykisk hjälp efter stor viktnedgång. Att känna som du är inget ovanligt och det faktum att många ser viktnedgång som något som enbart är positivt gör det än jobbigare när man är i din sits.

Jag tycker att du kan säga precis det du har skrivit här. Din hud passar inte din kropp längre och du mår dåligt. Börja där och ta det steg för steg. Önskar dig all lycka till :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 672
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp