mirage

Trådstartare
Vad är eg kisel bra för? Som tillskott tänkte jag då ffa. Hur vet man om ens häst behöver kisel? Är det kanske rent av ett påhitt att hästarna skulle behöva det? Min massör sa att kisel var bra för att rensa ur njurar ELLER lever (kommer inte ihåg vilket :o ) men kisel har jag aldrig hört att man ska behöva ge till hästarna. Är det något som man generellt anser att hästarna behöver eller är det en bluff? Någon som vet?

Mvh Linda
 
Sv: Kisel

Visst behöver hästar kisel det är ett viktigt ämne för kroppen, att det skulle rensa lever el njurar får nog betraktas som rent nys.
Att hästar skulle behöva extra tillförsel av kisel finns det däremot inga som helst belägg för, hästen har snarare fullt upp att göra sig av med allt kisel. Kisel utgör huvudbeståndsdelen i de vanligaste urinstenarna hos gräsätare.
En stor häst som får ordentligt med grovfoder får i sig omkring 800g kisel per dag.
PL
 
Sv: Kisel

Vet man vad behovet av kisel är/dag/100kg häst? Är det något man behöver räkna på eller ska man anta att hästen får i sig detta i lagom mängd ändå genom grovfodret?
 
Sv: Kisel

Jag har gett kisel en gång, det jag vlle åstadkomma med det var för pälsens skull. Jag råkade klippa en häst med ett felmärkt skär så den stackars saten blev rakad inpå huden mitt i smällkalla vintern. Jag försökte desperat komma på saker för att maximera återutväxten av hår och gav kisel bla. Kan dock meddela att det gav NADA skillnad (det var en ren chansning, jag trodde inte det skulle hjälpa just eftersom de har mer än behovet täckt från vanliga fodret oftast men det var ju billig och ofarligt att prova).
 
Sv: Kisel

Är det altså större risk för urinsten om man ger tex Kiselgur för hovarnas skull?

Hästen får 1 msk (ca 15 ml) just nu av just Kiselgur (har fått tips att det ska förbättra hornet lite, vet inte om det är sant, men det är ju billigt och jag tänkte att det var värt att testa) så jag undrar om det är några dumma bieffekter med det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kisel

Nej knappast, det är en droppe i havet i jämförelse med hästens normala kiselintag vilket de flesta fixar utan problem. Jag tvivlar på att kiselgur överhuvudtaget kan tas upp av hästen, inte av människor iallafall enligt de uppgifter jag hittat.
PL
 
Sv: Kisel

Blir lite av bananskalsihopp :banana: ,men om det nu inte är bra med Kieselgur...vad skall man då ge? :confused: Min ponny har mjuka hovar och var bra matt i pälsen innan vi började med Kieselgur. Pälsen är bättre men hovarna kunde varit bättre. Tacksam för tips! ;) "Lillis"
 
Sv: Kisel

Skulle själv tippa på att det är en balanserad foderstat som gör att hårremmen glänser och att hovarna blir fina. Givetvis spelar lite andra faktorer in också men fodret är huvudsaken.
 
Sv: Kisel

På min häst med dåliga hovar hjälpte det massor med en välbalanserad foderstat, men hovarna blir fortfarande lite fnasiga i nederkant och därför ger jag Kiselgur för att se om det blir något bättre.
 
Sv: Kisel

ett litet inpass - för människor ska ju kiseltillskott och diverse preparat innehållande kisel vara bra om man har problem med magen. det ska tydligen lägga sig som en skyddande hinna i magen :confused:
 
Sv: Kisel

Kiseltillskott har gett signifikanta förbättringar av leder och skelett.

Hos slaktkycklingar.

Resultatet är, av ovan nämna anledningar, inte överförbart på häst.
 
Sv: Kisel

peter_lundin skrev:
Nej knappast, det är en droppe i havet i jämförelse med hästens normala kiselintag vilket de flesta fixar utan problem. Jag tvivlar på att kiselgur överhuvudtaget kan tas upp av hästen, inte av människor iallafall enligt de uppgifter jag hittat.
PL
Om nu hästar oftast får i sig för mycket kisel, och kiselgur inte kan tas upp av hästen är det väl bara ännu ett sätt att plocka hästägare på pengar. :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 652
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Hazel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 935
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp