Kiss i transporten

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst kissar utan undantag alltid i transporten.
Jag har rejält med kutterspån men det blir ändå blött under spånet på golvet.

Hur gör ni?
Jag mockar och sopar ut allt de blöta spånet men det är ju blött på golvet under.
Ska jag lägga över torrt spån uppepå när transporten står? Då borde de ju bli fuktigt ändå? Just nu sopar jag bort spånet och låter golvet "lufta".
Borde man kanske slå på lite vatten o sopa ut med jämna mellanrum? Blir ju alltid lite spåndamm kvar på de blöta golvet som inte går att sopa ut. Använder inte transporten jätteofta. Några gånger i månaden.
Har gjuten gummimatta på aleminiumgolv.
 
Min häst kissar också ofta i transporten. (nu senast 3ggr i transporten... brunst) brukar ställa transporten i uppförsbacke och palla upp mattan lite i bak kant. Så att det får lufta och torka.

Spolar av lite då och då eftersom jag har plyfa golv och lös matta, så att det inte fräter på golvet.
 
Min häst kissar utan undantag alltid i transporten.
Jag har rejält med kutterspån men det blir ändå blött under spånet på golvet.

Hur gör ni?
Jag mockar och sopar ut allt de blöta spånet men det är ju blött på golvet under.
Ska jag lägga över torrt spån uppepå när transporten står? Då borde de ju bli fuktigt ändå? Just nu sopar jag bort spånet och låter golvet "lufta".
Borde man kanske slå på lite vatten o sopa ut med jämna mellanrum? Blir ju alltid lite spåndamm kvar på de blöta golvet som inte går att sopa ut. Använder inte transporten jätteofta. Några gånger i månaden.
Har gjuten gummimatta på aleminiumgolv.
Häst som kissar ofta i släpet skulle jag ha aluminiumgolv med limmad matta. har man trägolv så fixa limmad matta ist då.
Sedan massa spån och när man kommit hem så brukar jag spola av mattan med slang och ljummet vatten med tvål.

Vintertid blir de svårare helt klart om man har en kisshäst.. då får man mocka bort spånet direkt när man lastat ut hästen både vit träningen/tävling och sedan när man kommit hem..
Ta med borsta, grep och en tunna att lägga allt i.
 
Häst som kissar ofta i släpet skulle jag ha aluminiumgolv med limmad matta. har man trägolv så fixa limmad matta ist då.
Sedan massa spån och när man kommit hem så brukar jag spola av mattan med slang och ljummet vatten med tvål.

Vintertid blir de svårare helt klart om man har en kisshäst.. då får man mocka bort spånet direkt när man lastat ut hästen både vit träningen/tävling och sedan när man kommit hem..
Ta med borsta, grep och en tunna att lägga allt i.

hade aldrig velat ha en limmad matta på plyfa, hur bra man än limmar så kommer det att komma in väta under mattan förr eller senare. och då kan man ju inte lufta eller göra rent under! :eek:

jag har bara lite halm i min transport, kör sällan och det kostar för mycket att skotta ut en hel säck spån varje gång man kört pga att hästen kissat.

så halmen är bara som stänk skydd, så jag sätter släpet i uppförsbacke, vevar upp den på max. mockar och skottar sen fram det rena halmen och tar sist en vattenkanna och spolar av det värsta kisset på de på och under mattan i bakkant, lägger sen in 2 kilar så att det torkar under mattan.
är en lagom springa mellan ramp och golv så kisset rinner ut direkt där :D väldigt praktiskt :rofl:
 
hade aldrig velat ha en limmad matta på plyfa, hur bra man än limmar så kommer det att komma in väta under mattan förr eller senare. och då kan man ju inte lufta eller göra rent under! :eek:

jag har bara lite halm i min transport, kör sällan och det kostar för mycket att skotta ut en hel säck spån varje gång man kört pga att hästen kissat.

så halmen är bara som stänk skydd, så jag sätter släpet i uppförsbacke, vevar upp den på max. mockar och skottar sen fram det rena halmen och tar sist en vattenkanna och spolar av det värsta kisset på de på och under mattan i bakkant, lägger sen in 2 kilar så att det torkar under mattan.
är en lagom springa mellan ramp och golv så kisset rinner ut direkt där :D väldigt praktiskt :rofl:
Men plyfan vädras ju underifrån och dessutom får man va lite rädd om släpet? broddar vintertid är bog NONO och ska man ha så slänger man in en extramatta.. så går inte den hellimmade mattan sönder.
Jag har vänner som har hellimmad matta på trägolv och träet är hur fint som helst.. varvid en har en pisshäst dessutom.
Hon har massa spån och är noga med att ta bort ALLT efter varje urlastning så får de sedan luftas och torka upp på mattan.

Vill man inte limma mattan så tyvärr finns inga andra lösningar än att ha massa spån och hålla på och släpa ur mattan varje gång man använt den och skura trägolvet och hänga upp mattan tills golvet är torrt.
Och vintertid måste man ha släpet inomhus i värme för annars ruttnar golvet bums om de ska ligga blött kiss på trägolvet som fryser till is och tinas upp när de blir plusgrader.

Ett jäkla bök är det iaf=(
Eller så skiter man i att va noga och ser till att byta golv var 5 e å minst
 
Vill man inte limma mattan så tyvärr finns inga andra lösningar än att ha massa spån och hålla på och släpa ur mattan varje gång man använt den och skura trägolvet och hänga upp mattan tills golvet är torrt.
Trams. Jag har haft släp med matta som INTE varit hellimmad (fäst främre hälften), det var inga problem att hålla golvet fräscht.

Kissade hästen spolade jag ur, satte distanser för att vädra under mattan och så var det bra med det.

Nu har ju TS en bättre lösning med gjuten gummimassa på aluminium, och det är det absolut bästa enligt mig.
 
Vill man inte limma mattan så tyvärr finns inga andra lösningar än att ha massa spån och hålla på och släpa ur mattan varje gång man använt den och skura trägolvet och hänga upp mattan tills golvet är torrt.
Och vintertid måste man ha släpet inomhus i värme för annars ruttnar golvet bums om de ska ligga blött kiss på trägolvet som fryser till is och tinas upp när de blir plusgrader.

så du menar att har man urin mellan trägolv och gummimatta så kommer kisset att mirakulöst försvinna eftersom träet är fritt undertill?

har mitt släp utomhus året runt, enda gången jag tagit ut mattan är då jag bytte golvet för en 5 år sedan.
golvet är i lika bra skick som då vi la in det. (vet det då jag högtryckstvättade det i förrgår :p)

spolar man av i bakkant,där kisset varit och har in kilar så torkar det på en dag även vintertid (blir det is på gummimattan så finns det hårfönar i värsta fall;)).
 
Tack för era svar! Då ska jag inte oroa mig över min kisshäst. Lastar alltid ur i liten uppförsbacke så då kan jag slå på lite vatten o skölja av ibland, då mest för lukten o samvetet!
 
tar sist en vattenkanna och spolar av det värsta kisset på de på och under mattan i bakkant, lägger sen in 2 kilar så att det torkar under mattan.
är en lagom springa mellan ramp och golv så kisset rinner ut direkt där :D väldigt praktiskt :rofl:

Smart tips med vattenkannan. Det ska jag tänka på nästa gång. :)
 
Trams. Jag har haft släp med matta som INTE varit hellimmad (fäst främre hälften), det var inga problem att hålla golvet fräscht.

Kissade hästen spolade jag ur, satte distanser för att vädra under mattan och så var det bra med det.

Nu har ju TS en bättre lösning med gjuten gummimassa på aluminium, och det är det absolut bästa enligt mig.

Ja de var ju de jag sa limmad/gjuten matta på aluminiumgolv är det bästa för kissande hästar.. de skrev jag ju första gången
Och trams är de då inte..min förra transport var ett med trägolv och lös matta..Sommartid var de aldrig problem man kunde plaska med vatten och spola rent och skura med yesmeel så de luktade gött.

Menen vintedag med-20 grader ja då står man INTE md vattenslang och spolar rent släpet.... eller menar du allvarligt att du gör de??O_o:crazy:
Det var ett jäkla bök med att inte få in fukt under mattan, hålla på med stenar hit och dit under för at få in luft och mattan väger ju inte 5 kg direkt.
Och så hade man bråttom nästa lastning och glömde att ta bort stenarna.
Ja de var ju bra å lasta ur ta bort stenarna och lasta in.:crazy:


Nu slipper jag tänket på att golvet kan ruttna då jag har aluminiumgolv och limmas matta... främst är det skönt att kunna ställa släpet på gräs dock klippt gräs utan att riskera att golvet ruttnar..
För de som gör att ett trägolv ruttnar mest är inte kiss av hästen utan fukt från maken där man har släpet ståendes på gräsmatta.
Trägolvssläp skall stå på uppgrusat underlag för att hålla bättre!:)

Och hur många stallägare kan erbjuda detta?? inte många
 
Golvet är ALDRIG torrt med limmad gummimatta. Tvärtom, det förseglar ju den fukt som kommer in underifrån och försvagar golvet på kortare tid. Dessutom är det otroligt svårt (omöjligt) att få helt tätt ovanifrån, inte sällan rinner det längs väggarna ner under mattan och bidrar till att förkorta livslängden på golvet.

Vid -20 grader har du sannolikt inga problem, då fryser vätska. Det är först när det tinar som du sanerar.

Varför stenar? Själv använde jag en back, ett grepp och mattan är på plats. Man BEHÖVER inte göra det jobbigt om man tycker det är mer praktiskt med ett lätt liv... Och det är definitivt inget jag glömmer innan jag lastar, jag har rutiner.
 
Senast ändrad:
Jag har halmpellets i släpet, sönderfallna alltså. Suger mkt bra, perfekt om dom kissar plus att det ligger stadigt och inte blåser ur och omkring på stallplanen som ex spån.
Har också en boj.
 
Jag har halmpellets i släpet, sönderfallna alltså. Suger mkt bra, perfekt om dom kissar plus att det ligger stadigt och inte blåser ur och omkring på stallplanen som ex spån.
Har också en boj.
Hade det innan och var ganska nöjd :), tycker inte om spån då det flyger ut och skräpar ner så fort man lastar ur :/. Sen så bryts Halmpelletsen ner väldigt snabbt :).
Problemet var dock att hästen tyckte det var bra att stå och skrapa ur allt vid lastning.. så har bara halm nu som jag petar in under hästen då hon är lastat :p. Lätt att samla ihop och lägga in igen efter att hästen rivit ut det. :p. Mindre bra för uppsägning men kisset rinner ändå ut direkt. (blir som ett vattenfall under rampen :rofl)
 
Jag har halmpellets i släpet, sönderfallna alltså. Suger mkt bra, perfekt om dom kissar plus att det ligger stadigt och inte blåser ur och omkring på stallplanen som ex spån.
Har också en boj.
Tar du söndertrampade från boxen eller lägger du i släpet och vattnar på eller hur gör du?
Jag har haft halmpellets i box till förra hästen och skulle verkligen vilja ha det i släpet. Men nu går hästen på lösdrift med halmbädd.
 
Tar du söndertrampade från boxen eller lägger du i släpet och vattnar på eller hur gör du?
Jag har haft halmpellets i box till förra hästen och skulle verkligen vilja ha det i släpet. Men nu går hästen på lösdrift med halmbädd.
Jag blötte upp det i en skottkärra, körde sen in det i släpet där det fick torka upp lite :).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 286
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 545
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Ja, mockningen är min stora tidstjuv. Kan mocka två boxar och få en chock när jag kollar på klockan. Skulle vilja spara in lite tid på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 027
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
23 442
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp