Bukefalos 28 år!

Kiss och bajs-problem

Ester

Trådstartare
Har två katter som är ca 4 1/2 månader gamla, ej syskon, en hona och en hane. Honan är något av den lite blygare sorten, men inget konstigt. Hon får nu för sig att kissa i sovrummet! Går hela dagarna på kattlådan, men när vi sover och de ligger i vår säng kissar hon på täcket eller golvet! Har nog sprayat hela rummet snart med Fy-spray och tvättet sängkläder varje dag. Har även provat att gå upp ett par gånger på natten och satt henne på lådan. Men icke hjälpte det. . .
Så bestämde vi att det fick vara slut med att sova hos oss på natten (synd, eftersom speciellt hanen älskar att gosa med oss, och vi är ju inte hemma så mkt på dagarna). Men så i morse när jag kom hem från mitt natt-skift vid 07.30 tänkte jag att en timme tills min sambo ska gå upp kan de ju få ligga hos oss. Men efter 5 min mys hoppar hon ner på golvet och bajsar! Annars har hon alltid gjort det efter att hon sovit en hel natt hos oss, alltid vid 5-6 på morgonen när vi ska gå upp. Men nu gjorde hon det direkt.
Min sambos tålamod har varit slut länge och nu även mitt. Har hört att de kan ha urinvägsinfektion om de kissar lite här och där, men hon gör det ju bara när vi ligger i sängen. På dagana och de nätter hon inte får vara hos oss går det ju bra.

Kan det gå över? En del säger att har de börjat går det inte att lita på dem. . . Känns hemskt med avlivning, men vill inte ha katt-kiss i sängen. Vill heller inte ha en till kattlåda i sovrummet, tycker det är ofräcsht. Alla andra katter vi har haft har klarat sig med en, och hanen klarar det ju.
 
Sv: Kiss och bajs-problem

Jag hadde nog provat at plassera kattlådan i sovrummet,och flyttat den liite längre ut av rummet värje dag..
 
Sv: Kiss och bajs-problem

För det första, kissar hon även på andra täcken? Vissa material (tex dun) triggar vissa katter så mycket att de inte kan låta bli att kissa där.

För det andra, har ni bara en låda? De flesta katter vill inte dela låda, alt. ha en kisslåda och en bajslåda. Min hona hade också svårt att gå på lådan när de var tvugna att dela, nu har de två så att någon alltid är helt ren, och hon har varit helt rumsren i två år.

För det tredje, katter i förpubertet kan få "dumheter" för sig, det är bara att hindra dem tex genom att inte släppa in henne i sovrummet, det går över om det är tonåren det handlar om... Mer än en katt har haft perioder då de kissat på sängen, på tvätt på golvet mm.

Eftersom det händer vid specifika situationer verkar det ju vara ett protestbeteende, nu är det ert ansvar som ägare att fundera ut var hennes problem ligger.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Rhinos
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp