Kissa ute!

Anastacia

Trådstartare
Det börjar så smått bli dax för min lilla honkatt, 6 mån nu och ska snart kastreras, att få bli "utekatt". (alltså, gå in och ut som hon vill) Hon har ju såhär långt bott framför allt inne och varit ute med oss korta stunder varje dag.
Hon har låda inne och det känns frustrerande (fast jag självklart vet och förstår varför) men när vi varit ute i typ 5 min ska hon in och kissa på lådan, sen kommer hon ut igen.
Men nu till frågan, hur lär man henne att det är ok att kissa ute??
Häller kattsanden på ett ställe i skogen (våran mark bäst att tillägga), kan man visa henne där i början kanske, då är det ju hennes sand osv?
Eller kommer hon automatiskt börja kissa ute, eller kommer hon aldrig att göra det?
En person påstod att eftersom hon är så pass gammal nu kommer det inte gå att avvänja henne från lådan, och vi fick väl lite skäck i blicken både jag och min sambo då vi inte gillar kattlådor och inte skulle haft det till henne om det inte hade varit så att det varit mitt i vintern och typ 20 grader kallt när vi köpte henne.
Så hjälp! Hur gör man?
 
Sv: Kissa ute!

Varför är det så viktigt att hon ska kissa ute?
Jag tror att det är olika från katt till katt. Våra tre katter har alla fått vara innekatter fram tills ett års ålder då de fick gå ut. I början gick alla in o gick på toa. Nu är det endast en av tre som gör det.
 
Sv: Kissa ute!

Kattlåda är oundvikligt även om katterna är ute också.

Vissa katter går hellre ute än inne efter ett tag, medan andra föredrar innelådan.
Jag har inga knep alls.

Kan bara lite komiskt konstatera att grannkatterna gärna går i mina rabatter (i den mån man kan kall det för rabatter) och mina katter går i deras rabatter !
 
Sv: Kissa ute!

oundvikligt??
Har haft 6 katter förut och ingen av de har haft låda, de har gjort sina behov ute. I o f händer det på vintern att de går in i hästboxarna och kissar/bajsar, men det har jag inte sett som ett problem.

Varför det är viktigt att hon kissar ute?
Helt enkelt för att vi tycker att det är otroligt äckligt med kattlåda och ingen av oss har erfarenhet av att katter, som får vara ute, behöver låda (gubben har också haft ett flertal katter i yngre år och de har aldrig haft låda till dem).
 
Sv: Kissa ute!

Tror det är stor skillnad mellan olika katter...

Min äldsta - snart 20 år - kissar endast i "nödfall" ute! Annars går hon in kissar/bajsar och går ut igen :)

Mina lite yngre hanar kissar ute om det finns rätt förutsättningar dvs mjuk jord som går bra att gräva på en plats som är torr och "ostörd". Har svårt att tro att de ens skulle kunna sätta sej på en öppen/oskyddad plats...

Om du absolut vill att din katt skall kunna kissa ute så blir nog mitt tips att du sätter ut en toalåda med lock - så det inte regnar i den - och blandat med ny och lite "begagnad" sand i, på en plats där du vill att katten ska ha sin "ute-toa" och sedan visa henne detta utedass :)

Hon kanske inte börjar använda det direkt, men på lite sikt...

Jag ser ju personligen en STOR fördel i att katterna kommer in och gör ifrån sej!
Dels kan jag hålla koll så att ingen kissar mer/mindre än vanligt, jag märker om någons urin börjar lukta annorlunda, jag ser så att de är bra i magarna osv. Dels slipper jag riskera att det kissas/bajsas i rabatterna där jag sedan skall vara och påta och där hundarna kanske hittar dessa ätbara delikatesser ;)

/Swat
 
Sv: Kissa ute!

Alltså, ni tycker det är så äckligt med kattlåda att ni inte vill ha nån men det är helt ok att katterna gör sina behov i hästarnas boxar?
 
Sv: Kissa ute!

Varför har ni katt?

Ja just det, för att vi inte vill ha kattlåda bryr vi oss inte alls om katten och borde ingen ha, det har du helt rätt i. Alla mina katter har alltid mått jättedåligt för de har inte fått haft kattlåda, är det DÄRFÖR. AHA. ehe....:grin:
 
Sv: Kissa ute!

Alltså, ni tycker det är så äckligt med kattlåda att ni inte vill ha nån men det är helt ok att katterna gör sina behov i hästarnas boxar?

Japp, eftersom det är lätt att mocka bort. Har spån och det syns tydligt vart katterna har uträttat sina behov och då tar man bort det helt enkelt.
 
Sv: Kissa ute!

Hrm... Jag tänkte mer på hästarna.

Det förstod jag att du menade, men jag förstår inte varför hästarna skulle må dåligt över något som inte finns i deras boxar. Tar bort högar osv INNAN hästarna går inte, katterna går inte in i boxarna när hästarna är där. Visst går det lite extra spån, men eftersom det kanske handlar om nån hög i veckan under vinterhalvåret ser jag det inte som ett problem.
 
Sv: Kissa ute!

Ja just det, för att vi inte vill ha kattlåda bryr vi oss inte alls om katten och borde ingen ha, det har du helt rätt i. Alla mina katter har alltid mått jättedåligt för de har inte fått haft kattlåda, är det DÄRFÖR. AHA. ehe....:grin:

Intressant tolkning av Reykurs fråga. :cool:
 
Sv: Kissa ute!

Lite halvt knapplån kanske, men vad är det som är fel med att inte ha kattlåda till sin katt? :o Om katten inte använder den, och inte har gjort det under de senaste 5 åren, så är det väl onödigt att ha en?

Vi hade alltid en fräsch kattlåda till min kise hemma, och när han kom till oss använde han alltid den och allt var frid och fröjd. Men så har han kattlucka och går in och ut som han vill, och började då göra sina behov ute. Inget vi kan göra något åt, kan inte direkt styra katten :crazy: Det är ju en sak om katten inte har haft någon kattlåda alls och har blivit "tvingad" till att göra sina behov ute, men om de själva väljer att göra det?
 
Sv: Kissa ute!

Om man har kattlucka så är det ju lugnt, då kan katten gå på toa när den vill men jag tycker det är hemskt tråkigt om en katt ska gå nödig hela natten i värsta fall (vet inte hur TS har det).
 
Sv: Kissa ute!

Se till att hon får ett lættkrafsat stælle næra till. Du kan ta lite kissig sand från lådan och lægga den dit før att det ska lukta rætt. Då du ser att hon går på lådan kan du bæra ut henne -utan att fya eller så, och då hon kissar dær så berøm henne ordentligt.
 
Sv: Kissa ute!

Katter är helt enkelt olika.
Två av våra katter går in och går på låda medans den tredje hellre går ut och gör sina behov. Huvudsaken är ju ändå att de inte kissar överallt.

Alla tre av de katterna har varit innekatter de första åren av sina liv så det har inte med det att göra heller.
 
Sv: Kissa ute!

Lite halvt knapplån kanske, men vad är det som är fel med att inte ha kattlåda till sin katt? :o Om katten inte använder den, och inte har gjort det under de senaste 5 åren, så är det väl onödigt att ha en?

Vi hade alltid en fräsch kattlåda till min kise hemma, och när han kom till oss använde han alltid den och allt var frid och fröjd. Men så har han kattlucka och går in och ut som han vill, och började då göra sina behov ute. Inget vi kan göra något åt, kan inte direkt styra katten :crazy: Det är ju en sak om katten inte har haft någon kattlåda alls och har blivit "tvingad" till att göra sina behov ute, men om de själva väljer att göra det?

Det är väl helt ok att inte ha kattlåda om inte katten behöver det. Ingen har väl sagt annorlunda?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 459
Senast: Rhinos
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
704
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Senast: YlvaG
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp