Kissande omplacering?

Mia_R

Trådstartare
Syrran och mammas hund fick sluta sina dagar i höstas och ligger begravd på en av de lyckligaste platserna i hennes värld. En 8 år gammal omplacering, hanne, fick flytta in då han annars skulle avlivas pga för oss då okänd anledning annan än att han fått flytta runt hos flera. En underbart, jättego och trevlig herre med en del olater men inte värre än att vi står ut, bortsett från en sak; han markerar inne på nätterna. :banghead:

Nu är mamma och hund och hälsar på hos mig och han har väl som mest kissat på tre olika ställen under en och samma natt. Ibland inget alls men oftast minst en eller två markeringar. Det är benen på köksbord och matstol, vedpåse, vedkorg och askhink som råkat illa ut och det är inte så trevlig att upptäcka det när man står i pölen. :yuck:

Jag misstänker att det här beteendet är ganska befäst och även orsaken till att han fått flytta runt, sen vad som är hönan eller ägget är ju svårt att veta, har han börjat kissa för att han varit otrygg pga flyttandet eller beror flyttandet pga kissandet? Oavsett så tycker jag det är väldigt fult att inte berätta ev problem när man dumpar en hund. :cautious:

Det spelar ingen roll om han är ute hela dagen och sista gången sent på kvällen/natten eller om vi tar bort vattenskålen, han skvätter ändå på diverse saker när ingen ser, sen går han och lägger sig igen på bädden eller i sängen hos mamma. Han är fullt frisk och vad jag sett på nätet så är det inte säkert att det hjälper att kastrera en så pass gammal hund.

Någon som har erfarenhet av markerande hanhundar inomhus? Hjälper det att använda skvättskydd, dvs kan man få dem att sluta eller är man tvungen att alltid använda det om man vill slippa torka kiss varje morgon? Han är verkligen så underbar och det är ofattbart hur han har kunnat blivit övergiven flera gånger av människor som skulle vara hans hans flock, men jag förstår ju samtidigt att kissandet är ett problem. :cry:
 
Kan ni begränsa utrymmet på natten?
Jo, men jag är rädd att ingen får sova om vi burar in honom i "kusinens" jättebur eller bakom kompostgaller och även om det går så tar det ju inte bort problemet. Jag bor ju onödigt stort i hus med stor tomt men både mamma och syrran bor ganska smått i lägenhet och det blir bökigt för dem med bur/kompostgaller så vi vill ju helst träna bort det om det ens går.

Någon erfarenhet av "skvättskydd"? Läste att det kan fungera då det blir ett visst obehag att kissa på sig men vill ju inte utsätta honom för mer obehag än absolut nödvändigt och helst inget alls. Han är i princip aldrig ensammen sedan han flyttade in, det är "alltid" någon hemma och han fungerar bra med katterna och älskar ungar.
 
Jag hade testat skvättskydd. Det är ju det minst obehagliga om ni inte kan begränsa utrymmet och när det dessutom sker under natten när alla sover.

Jag använde/använder det på min ettåring utan bekymmer när vi varit på nya ställen där det funnits tikar.
 
Japp, vår förra hanhund markerade inne på nätterna. Kastrerade men det blev inte bättre. Han hade en del ångestbeteenden om han tilläts gå upp i varv, så vi begränsade hans nattutrymme (de var ute hela dagarna, så det var enbart under sovtiden han var instängd).

Det var en optimal lösning, han gnölade någon natt i början men sedan gjorde han det till sin trygga plats, och efterhand märkte vi att han själv gav sig dit när han började känna sig orolig och rastlös inne. Där slappnade han av direkt.
 
Skvättskydd och begränsa området nattetid.
Om inte det hjälper skulle jag överväga kastrering. Det brukar oftast ge med sig då, men inte alltid. Man kan ju börja med att prova en kemisk kastrering (dock kan problemen bli värre de första 6-8 veckorna efter att chippet satts in innan det börjar avta).
 
Uppdatering.

Tack för tipsen, han är här igen och sover bakom kompostgaller = inget kissande nattetid. Nu har det tagit en lite annan vändning, han blir kvar hos mig så jag kommer även testa med skvättskydd för de gånger han blir ensam med varulven några timmar. Mamma vill ju väldigt gärna ta med honom hem, men då hon är gammal och har MS så är hon till viss del beroende av hjälp från min syster och barnbarn för rastningen men syrran vill inte ha kvar honom. :(

Jag har plats och det är inget större problem att ha två hundar istället för en men jag tycker så synd om mamma. :( :( :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 532
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 884
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Lager
·
Hundhälsa Behöver råd. Vi har tre hundar, två tikar och den ena tikens son. Hundarna är inga ungdomar, tikarna är 11 och 9 och hanen 7. Hanen har...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp