Kissar i handfatet, vad göra?

gadriel

Trådstartare
Min katt har börjat kissa i handfatet, förstår inte alls varför för lådan är inte smutsig elelr så.
Kan inte hälla vatten i handfatet heller eftersom det inte finns ngn sådan där "propp".

Vad ska jag göra?? :crazy:
 
katter har det med att göra konstiga saker :D
är det nått nytt eller så rundt lådan?katter har en förmåga att göra protest.
det du kan göra är ju att lägga nått i handfatet,men risken är att den kommer gå ett annat ställe å kissa istället då.
se det så....din kisse har karnsje kommit på att den vill vara lika resnliga som ni är,men den har ju ingen sådan toa,så kissen tog det nest bästa....handfatet :smirk:
 
Den kanske bara vill vara lite extra renlig. :smirk:
Våra grannars avlidna katter brukade sätta sej precis över avloppshålet i badkaret. :rofl:
 
Ställ kattlådan utanför toaletten och håll dörren stängd. Efter en vecka eller två på det här viset så har han brutit den fula ovanan.
En av mina börjar ibland skita utanför lådan, typ 5 cm ifrån, ibland och det blir bara värre och värre tills jag gör nån förändring som till exempel byter kattlåda. (Har ett par i olika modeller.) Städar gör jag regelbundet.
Annars är ett bra tips fykristaller som man helt enkelt ställer i en lite skål eller kopp eller nåt på handfatet, katterna skyr lukten som pesten.
Lycka till! :)
 
min gamla katt som är kvar hos mamma kissar i avloppen i källaren (pannrummet och i duschen).
hon satte sej även i bidén (stavas??) och kissade en gång när mamma satt brevid på toastolen. det såg lite kul ut!!
 
vi flyttade ju för ett par månader sen men sen flytten har jag inte ändrat ngt, vet att hon gjort det innan flytten vid avloppet i tvättstugan.
Visst är det gansa smart av henne men det är inte så kul att det luktar kiss i handfatet på mprgonen eller om man råkar tappa kontaktlinsen i handfatet.
 
mmm...får nog göra det.
Fykristaller har jag aldrig hört talas om faktiskt...köper man det i djuraffären elelr?
 
Jo, fykristallerna hittar du i djuraffären. Finns nog lite olika sorter. Sen finns även fyspray, men den är inte lika effektiv. (Min lata kisse blir alldeles till sig och står och sniffar med nosen tryckt mot fläcken där man sprejat hur länge som helst... Han busar iaf inte samtidigt! :p)
 
jo jag förstår dig,men då är det vanan som ligger inne,det är som min katt,han dricker bara vatten i badkaret och inte i skålen.men vanor är till för att brytas,gör som så att du sätter nått i handfatet,och ställ lådan under.
karnsje forsök med en helt ny kattsand,annan sort,tror det karnsje kan hjälpa.
lycka till
 
fy sprayen funkar inte på alla katter,jag har jobbat i djuraffär hela livet ( förutom skoltid så klart) och har sett att folk är högt missnöyda med fy sprayen,konstit nog,den funkar ju på mina katter,men det är vell från katt till katt.man kan forsöka andra knep istället,typ som sitron,appelsin,peppar och så vidare,det är gamla kärring råd och jag vet inte omdom funkar
 
Jag hade för länge sen en kisse som helst plötsligt började kissa i vasken, i diskhon alltså... :crazy: Det visade sig att hon hade en urinvägsinfektion...
Några månader senare började hennes kullsyster, som fanns hos en av mina vänner, göra likadant. Och jag tipsade dem om min erfarenhet, så de tog kisse till veterinären och visst, även den hade urinvägsinfektion.
Båda kissarna slutade med detta så snart urinvägsinfektionen var utläkt. :)
 
När jag bara hade en katt och en toalåda började vår kisse att slå sina drillar i duschens avlopp. Sket gjorde hon fortfarande i toalådan.

Mockade lådan 2 gånger om dagen men det hjälpte inte. Tänkte då att hon kanske ville ha en låda för kiss och en för bajs, så jag skaffade en toalåda till samtidigt som jag täckte för avloppet när jag inte duschade.

Det visade sig vara precis vad vår kisse ville ha, en toa för "varje sort".
 

Liknande trådar

Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 796
Senast: sthu
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
622
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 771
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp