Bukefalos 28 år!

kissar inne

marieka

Trådstartare
Min honkatt har börjat kissa inne.
Eftersom hon börjar bli könsmogen ska jag kastrera henne.
Jag ringde till vet. för att fråga om råd och dem tyckte att jag skulle tesra med p-piller först.
Nån som tror att det hjälper?

Min egna teori är att hon kanske protesterar mot den nya bebisen.

Nån som har nåt annat bra tips hur jag ska göra?
Det är min första honkatt, så jag vet inte riktigt hur dem fungerar :confused:
 
Jag tycker att du ska kastrera kissen utan att testa med p-piller först. Hon ska ju ändå kastreras så varför vänta genom att testa p-piller? Jag fattar inte vad din vet kan syfta på. Det är nog vanligare att de kissar inne pga könsmognad än protest mot ny kisse. Speciellt om de är i "rätt" ålder.
 
Katten kanske inte riktigt var i en för veterinären rätt ålder för att kastrera.
 
Min vet. kastrerar honkatter (och hankatter för den delen) från 6 månaders ålder.
Att prova med p-piller först tycker jag låter onödigt, om du inte ska ta några ungar på henne. P-piller ger stor risk att katten får juvertumörer om det används länge.
Som sagt, om du inte ska ta ungar på katten, kastrera henne snartast!
(Ja, katter kan ju också protestera mot nya "saker" eller händelser, men det låter ju inte som om ni struntar i kisse pga. bebisen, eller?)
 
Min ena katt kissade i sängen :crazy: när hon blev könsmogen. Tyvärr gav jag dem p-piller, alla 3, i några år och alla 3 är nu opererade för juvertumörer (kastrerade samtidigt).

M.
 
Låter som att det har med könsmognad att göra. Jag har en kastrathona som började kissa överallt när hon blev könsmogen, men visst, det kan även vara en protest mot bebisen. Men kastrera henne snarast och se om det hjälper. Är hon för ung i veterinärens tycke kan du ge p-piller en kort period, men kastrera henne när hon närmar sig året iaf. Långvarigt användande av p-piller kan orsaka juvertumörer, men under en kort tid är det ingen större risk.
 
Det blir bara en kort period hon får gå på piller.
Slutar hon att kissa blir det kastrering.
 
Hur gammal är katten då?
Vi har en hona nu som tyvärr börjat markera inne. Vi har tid för att kastrera henne om en vecka så då hoppas jag att det slutar.
Men eftersom hon är könsmogen nu (det var ju därför hon kissade) så tycker jag gått du kan kastrera henne på en gång. det finns ju ingen vits med att vänta med det!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Rosett
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 247
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp