Bukefalos 28 år!

Kissar inne

3

3Gringos

Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig bena ut och tipsa lite om.
Har här hemma 5 underbara kisar. 4 honor och 1 hane (kastrerad). 2 av honorna och hanen är från samma kull och är nu 1 år gammla, de äldre honorna är 2,5 och 3 år.
I mitten av maj flyttade jag ihop med min pojkvän i en stor tvåa och katterna verkar trivas som fisken i vattnet med all den extraplats de fick (hade en etta innan). De har två stora klösställningar och två mindre, massor av ställen att ligga och sova på eller leka på. De har två lådor placerade i olika rum och äter och dricker precis som de ska.
Tyvärr dröjde det inte allt för länge innan jag märkte att det var kissat i ett par tomma flyttlådor som ännu inte kommit bort. Jag tyckte det var konstigt eftersom ingen av dom någonsin gjort inne förut, inte ens när de var små. Kiss i tomma lådor kan jag leva med, men det har inte slutat där. Titt som tätt är det blöta pölar mitt på golven, soffan (skinn) och alla kuddar i den har blivit nerkissad en 5-6 gånger nu, en kattställning har blivit kissad på och nu alldeles nyss såg jag att det var kissat på en gardin (nytvättad) som råkat trilla ner på golvet.
Soffan går inte att använda längre och jag har ingen som heldst aning om varför någon av mina älsklingar kissar inne, eller vad jag ska göra åt det! Jag har sett att min hane kissar i en låda som står i köket där vi samlar papper och tidningar som ska till återvinning, men jag var inte om det är han som kissar på andra ställen. Han är som sagt kastrerad (feb.) och honorna får p-piller.
Ibland känns det som avlivning eller omplacering är det ända jag kan göra, men det är inget jag kan gör apå måfå ju när jag har 5 katter tt välja mellan.
Alla tips på hur man hantera ett sånt här problem och rimliga förklaringar mottages oerhört tacksamt! Jag vill inte göra av med dom ju :( men jag vill kunna använda min soffa och inte torka golven stup i kvarten.
 
Sv: Kissar inne

Kastrera honorna! Fertila honor kan också bli "pissekatter", precis som fertila hanar. P-piller hjälper inte alltid fullt ut, och efter flytten kan de ha fått för sig att de ska göra så här. Har en börjat hakar de andra på.
Ta även katterna (framförallt hanen) till vet för att utesluta urinvägsproblem. Har katten UVI eller grus i urinvägarna vill den gärna undvika lådan, eftersom den kan förknippa lådan med smärtan när den kissar.

Om alla medicinska fel kan uteslutas kan ni testa att flytta runt lådorna. Det är inte alltid katten tycker man har valt bästa stället.
 
Sv: Kissar inne

Tack för ditt svar. Jag har planer på att kastrera honorna men har tyvärr inte råd i dagsläget och inte med alla samtidigt men det har högsta prioritet när det är överskott i kassan. Känns bra att höra att detta kan vara en lösning (liksom jag själv redan funderat på).
Ska kontakta veterinären angående urinvägarna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 497
Senast: Rhinos
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
632
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: moster_punk
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp