Bukefalos 28 år!

Kissar inomhus.. fundering

astronaut

Trådstartare
Har ju alltid läst att man ska ta hunden till stället o trycka huvudet mot hundens kiss då dom kissat inne. Det körde min syrra med då deras hund kissar inne..
Men så kollade jag på något program med "hundexperter" (dvs; de som hjälper människor som har problem med sina djur) och där sa hon att man absolut inte skulle göra så, systersonen skrek till så jag missade när hon sa anledningen till det, men någon härinne som vet? :) :bump:
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

:eek: :eek: :eek: Vart Fan har du läst det :crazy:

En valp kan ju inte kontrollera sin blåsa som valp därför är det totalt åt fel håll och bete sig så. Sen är det ju så att man måste lära dom att ute är rätt och inne fel och man tar ut dom de gör det ute varje gång till slut fattar dom att inne är fel ute är rätt.
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Det där är en gammal grej som lever kvar från förr. Jag fick ofta höra när jag var liten att man skulle göra så.
Det är ju sorgligt att folk fortfarande tror på sånt och inte tar reda på hur det fungerar (syftar nu inte på dig).
Som med allt annat så går kunskapen framåt, även på djur. Så folk som håller på med sånt där är djurplågare i mina ögon.
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Det var ju på stenåldern de teorierna fanns och det är bland det sämsta man kan göra mot en valp om man ska rumsrenhetsträna den :crazy:

Valpen/hunden fattar inte varför husse/matte trycker ner nosen i kisset/bajset.

Att vissa fortfarande tror att hunden kopplar den behandlingen till att den tidigare kissat/bajsat inne är tragiskt :(
 
Senast ändrad:
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Då tycker jag att du ska be din syster att bättre på och förnya sina kunskaper, hemskt att göra så mot en valp :(
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

:devil:

De teorierna fanns ju i viss mån även under min uppväxt och jag är ju för tusan bara 34 :banana:

Har dock aldrig använt mig av den metoden..

*Hade hundvett redan som ung* :D :D
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Stenåldern varade under en lååång tid ;)

Nä nu ska jag inte skämta i den här tråden. För detta är skittråkigt att folk fortfarande tror man ska göra så :(
Frågar man inte uppfödaren om man är osäker? Och framförallt, varför läser man inte böcker utan kör med grejer som sagt är från stenåldern.
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Håller med alla andra och anser inte att det är schysst mot hunden att bestraffa den för någonting den inte kan kontrollera. En valp kan precis som ett barn inte kontrollera sin blåsa och kissar/bajsar på sig.
Man får alltså ta ut den utomhus och berömma när den kissar/bajsar ute. Händer en olycka inne utan att man har sett det så ignorerar man det. Har dock en i min bekantskapskrets som gjorde detta på in valp. Blev inte precis glad när jag fick reda på det:crazy:
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Den där metoden är helt idiotisk!!Skulle vara bättre om man tryckte ner matte/husse i pisset så att de håller koll på när valpen är kissnödigt istället!!
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Vi har flera hundklubbar i Skövde - se till så syrran uppsöker en sådan så hon får lite modern kunskap om hundar....
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

:eek: :eek: :eek: Vart Fan har du läst det :crazy:

En valp kan ju inte kontrollera sin blåsa som valp därför är det totalt åt fel håll och bete sig så. Sen är det ju så att man måste lära dom att ute är rätt och inne fel och man tar ut dom de gör det ute varje gång till slut fattar dom att inne är fel ute är rätt.

Har typ läst det lite vartstans :crazy: Men gjorde det inte p.g.a det, läs svaret nedanför.
 
Senast ändrad:
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Då tycker jag att du ska be din syster att bättre på och förnya sina kunskaper, hemskt att göra så mot en valp :(

1. Det var länge sen hon gjorde så
2. Han är 8 år, ingen valp. Har liksom inte skrivit att han är någon valp heller :cool:

Kanske uttryckte mig lite fel, syrran körde (därav körde på mitt första inlägg) med det, kanske hände 2 gånger. Det var t.o.m hundens riktiga ägare som sa det, men syrran gillade det inte och gjorde inte så mer.. men hon tryckte aldrig ner nosen hon tog han dit och sa fy *********

Luff: Syrran bor inte i Skövde och har ingen möjlighet till att åka till Skövde p.g.a det. Två barn, kille som jobbar veckorna i Halmstad eller utlandet och hon jobbar själv på helgerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Den där metoden är helt idiotisk!!Skulle vara bättre om man tryckte ner matte/husse i pisset så att de håller koll på när valpen är kissnödigt istället!!

Han är fortf. ingen valp.

Exakt, varför tror alla att hunden är en valp, kan ej vuxen möjligtvist inte kissa inomhus? en nyhet för mig.. de gånger han har gjort det har varit precis när dom kommit in och han inte fått gå med upp när syrran skulle lägga barnen och sedan gå ner. rörde sig om kanske 2 min som max.
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Hur som helst ( vuxen eller valp ) gör ingen skillnad för mig, det är hemskt beteende mot en hund !

Skulle din syster göra så om hennes barn gjorde på sig ? Trycka dit näsan på ungarna för att få dom att förstå att detta är fel?
( överdrivet men du förstår nog vart jag vill komma )

Jag tror att ni måste forska lite mer i VARFÖR hunden kissar inne, mer än att bestraffa den då olyckan är framme.
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

Hur som helst ( vuxen eller valp ) gör ingen skillnad för mig, det är hemskt beteende mot en hund !

Jag tror att ni måste forska lite mer i VARFÖR hunden kissar inne, mer än att bestraffa den då olyckan är framme.

Hon tryckte fortf. inte ner nosen, hon visade bara och sa fy. Hon gjorde det som hundens riktiga ägare sa att hon skulle göra, för så skulle man göra enligt h*n.

Dom håller på och kollar hundens beteende, och nu var det att jag ville veta anledningen till varför man inte ska göra så (som hon faktiskt inte gör längre), och inte höra att min syrra råkar vara Sveriges "sämsta" hundägare....:crazy:
 
Sv: Kissar inomhus.. fundering

men det är så när man tränar en hund att man måste ha det i bakhuvudet att de har en väldigt liten hjärna. de förstår inte vad man menar när man trycker ner deras huvud i något äckligt. det krävs en ganska avancerad tankegång för att förstå att det är en bestraffning för något som hände vid tidpunkt x. så smarta är helt enkelt inte hundar.

om metoden så fick jag höra att jag skulle göra så när jag skaffade valp för 7 år sedan. jag skulle även använda en hoprullad tidning att lappa till honom med när han uppförde sig illa (hunden skulle då inte fatta att det var jag som slog honom), så de gamla puckade metoderna lever kvar än idag.

läste i tidningen för inte så länge sedan att en kvinna slängt ut sin valp i trapphuset för att den tagit sig ut från toaletten där den varit inlåst och bitit sönder saker och kissat i lägenheten. när hon hade kastat valpen hade den "råkat studsa mot väggen". och anledningen till att hon ö h t skulle ha ut valpen i trapphuset var för att den skulle skämmas.

varför varför varför läser man inte åtminstone en liten bok om hundars beteende innan man köper hund? och varför tittar man inte på deras små skallar och inser att de är inte så himla smarta att de fattar långa utläggningar och straff i efterhand?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 668
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 882
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp