kissar mycket - kan de vara UVI?

bengeten

Trådstartare
Min kastrerade tik på ca 6-7år har börjat kissa väldigt mycket den senaste tiden, hon dricker även en hel del.. Trodde först det var värmen men nu blir jag orolig att det kan vara något annat..
Hon verkar även tycka det är varmt, flåsar lite när hon är inne.. Speciellt då de är som varmast under dagen men även ofta då de är svalare tycker jag:crazy:

Kan hon ha UVI? eller kan de vara något värre som tex diabetes eller fel på njurarna?

Kan man kolla om det är tex UVI hemma eller måste man åka in till veterinären? Pengar är inga problem, mer problem att ta sig dit:crazy:
 
Sv: kissar mycket - kan de vara UVI?

Det är nog snällt att pallra sig till vet. Du kan iofs lämna ett kissprov som första steg utan att ta med hunden, prata med din vet, det kan ju vara precis vad som helst.
 
Sv: kissar mycket - kan de vara UVI?

jo jag ska:)
undrar isf hur man gör för att få hunden pinka i en behållare:D
 
Sv: kissar mycket - kan de vara UVI?

Vara snabb med en bunke :D Men om man vill ha ett bra urinprov måste man ta det rent, dvs torka rent tissen och ha näst-intill-sterila bunkar och provrör! Allt för att inte få ett felsvar :) Samla inte kiss i en syltburk är direkt fel då det kan finnas socker kvar...

Det "positiva" är att din hund kissar mycket så de hos veterinären kan hjälpa dig ta provet rent!

Min hund kissade och drack överdrivet mycket, blodprovet visade förhöjda levervärden och hon sattes på en proteinreducerad kost (kyckling etc) Och nu har hon slutat med sitt beteende! Så det behöver inte vara diabetes eller njurarna (vilket jag var rädd för!)
 
Sv: kissar mycket - kan de vara UVI?

De jag läst om diabetes och uvi så stämmer inte alla symtomer med hennes, det bästa är väl att ta urinprov och ev blodprov för att utesluta. Gör man provet hos veterinären tar de provet via tex kateter eller genom en spruta direkt i urinblåsan? behövs sövning?

om det är förhöjda levervärden, kan man få reda på orsaken till det då?
 
Sv: kissar mycket - kan de vara UVI?

Nja, så avancerade tror jag att veterinären inte är. T.ex. tog jag ett urinprov hemma och tog med till veterinären, de testade och värdet var bra. Men innan varnade hon att det KAN bli ett felvärde då provet inte var helt rent! Jag hade en kaviarbukr som jag hade kokat :o

Att min hund har förhöjda levervärden beror definitivt på hennes ålder, tantaloran är 14 år! Jag valde att inte gå vidare med utredningen, man kan ultraljuda levern osv men det kändes inte som någon idé. Jag har ingen nytta av informationen, det viktiga för mig är att hunden mår bättre på sin nya kost!
 
Sv: kissar mycket - kan de vara UVI?

kollade tandköttet och såg att de är inflammerat...kanske har de ett samband..:crazy: hon har ju haft ginivit förr.

väntar på min vets telefontid
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 168
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
816
Senast: igbest
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp