Kissar på besök

Rie

Trådstartare
Har en kompis som har en JRtik på en 2-3 år. Hon är rumsren, men de två gångerna hon kommit hit så har det direkt blivit en liten pöl.
Tiken och vår hanne har träffats förr - hos henne och på allmän plats- och de kommer mycket bra överens.
Hennes matte har ju blivit jättesnopen över detta, och jag är väl inte direkt överlycklig över att det blir en pöl på rumsmattan...
Vad kan detta bero på? Det är abslout ingen harig tjej.
 
så där händer det att mina hundar också gör och när det hände första gången frågade jag min uppfödare och hon sa att småhundar gör så ibland även tikar alltså. Det är lite revirpinkande sa hon.

Jag försökte att passa dom alltid i början när man kommer hem till någon så det händer inte ofta alls numera. Men det var himla pinsamt när det hände. :crazy:
 
Det är inget revirpinkande. Det är vanligast för valpar och känsliga hundar att göra på detta sättet. Hunden kissar för då riktas uppmärksamheten mot detta istället för själva hunden. Din hund kanske är dominant och/eller väldigt våldsam i sin hälsning vilket gör att JRn känner sig lite trängd?
 
Revirpinkande ska inte uteslutas.Då båda mina tikar är dominanta,den ena är dessutom äldre så de pinkar konstant över varandras kissepöl när de är ute. Så är tiken mycket dominant så kan de revirpinka även inne. :smirk:
 
Vår kille är

inte alls dominant/våldsam. Mot hanhundar anser han sig vara högst i rang, vilket hittills alla har accepterat utan krux. Mot tikar och valpar är han ursnäll, nästan insmickrande mesig.
Denna JRtik avslutade sitt första besök hos oss med att hannen låg på rygg med henne ovanpå och hon slet i hans mustascher....ajjj gnällde han men låg kvar.
Då var hon inte så gammal, kanske 8-9 månader. Men nu är hon ju tre år tror jag. Och gör inte ås annars.

Kanske hon blir så till sig när hon ser en sådan snygging (hundarnas Johhny Depp?) att hon inte kan hålla tätt? :)
 
Jag vet mycket väl att tikar revirpinkar, dock tror jag inte detta är det av den lilla information som vi fått. Orsaken till att jag inte tror det är hunden kissar direkt när den kommer hem till den andra hunden och då verkar det mer vara en avledande manöver.
 
Men varför en avledande manöver om tik och hane kommer bra överrens och tik aldrig behövt känna underläge? Nej jag tror inte på den varianten heller.Svårt att utala sig då ingen av oss sett hundens beteende samt inte vet hur mentaliteten är på de båda. :D
 
För det första så finns det ganska mycket som tyder på att våra tamhundar inte revirpinkar. De pinkar för att visa rang men ffa för att meddela sig med andra hundar. En revirpinkning skulle ju inte heller vara speciellt väl fungerande om det endast är en pöl på hallmattan. Då skulle ju hunden gå och små skvätta hela tiden och det borde hon även då göra i sitt riktiga hem som verkligen är hennes revir.

Den andra hunden är äldre och som jag förstod också större. JRn kommer på besök i hans hem vilket bara det kan vara jobbigt. Jag skulle säga att Jack Russelln är väldigt smart som visar hur liten och ofarlig hon är direkt. Visserligen är skvätta ett väldigt valpigt sätt men jag vet faktiskt två JRs som höll på med detta långt upp i åldern.
 
Hannen är en

snart 8 årig dvärgschnauzer, så alltför stor är han inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har två hundar varav den yngre är en spetstik på tre år. Hon blev rumsren snabbt men vid första löpet så började hon kissa inne och...
Svar
2
· Visningar
2 971
Senast: russinbulle
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 413
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 267
Senast: ako
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 014
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp