Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Lihna

Trådstartare
Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska.

Troligtvis siamesblandning. Vill gärna vara nära ansiktet, "kloar" och nafsar i ansiktet på människan. Väldigt "mammig" och pratar mycket. Är rätt intensiv och blir lätt stressad. Ex vid fodring (blötmat varje kväll), jamar nästan sjunger och kastar sig kring benen på människan.

Har en "kattkompis", hona kastrerad tre år. Fanns i hemmet då hankatten kom ett år senare. En rätt loj katt som inte gör mycket väsen av sig. Vaktar sitt revir med järntass. Ryker på andra katter men verkar undergiven till hankatten. Han ignorerar henne, springer på henne. Försöker leka (?) med honkatten men hon blir mest sur, springer iväg och låter sig bli lekt på. Ur mänsklig synvikel ser det nästan ut som en kattmamma som låter sina ungar hållas... Fast hon säger aldrig ifrån ordentligt.

Problemet Hankatten kissar inne sedan oktober (då vi upptäckte det iallafall). Skvätter på nedervåningen, någongång på övervåningen men det har bara hänt en eller två gånger. Har "protestkissat" två gånger när vi sett på film.

1:a gången kissar (inte skvätter) upp på tvbänken.

2:a gången kissar ned i soffan. På det ställe där han alltid ligger (!)

Jag kan häst, trodde jag kunde katt. Men han gör mig förbryllad! Varför kissar han i sitt hem? Och på sin plats?

Fri tillgång på torrfoder o vatten. Blötfoder på kvällen. Två kattlådor (en i badrum o en på övervåning). Får gå ut men är inne nattetid. Utemiljön är rätt stressig stundtals, finns tre andra katter (som oftast inte ställer till besvär, de håller sig på sin kant) och en hund.

Råd och tips? Om man skulle omplacera katten (hos mina föräldrar - där finns inga andra djur) finns det chans att kisseriet upphör? Omplaceras inte hos någon annan och avlivning uteslutet. Har kört med feronomer i vägguttag sedan jul, funkat fram tills i förra veckan då vi såg att han skvätt på tvbänk och vedspis.

Katten är frisk i övrigt. Pigg och glad, äter bra.
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Misstänkte att det inte skulle bli många svar... Verkar vara ett klurigt problem. Kollat i andra forum (katt) och avlivning (!) kommer som förslag från många. Har katten väl börjat så slutar den inte, heter det. Men jag vet inte... Måse ju gå att ändra sitt levnadssätt. (frågan är hur och om man vill/orkar/kan)

Katten verkar utåt sett trivas.
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Har du kollat upp honom så han inte har urinvägsinfektion ? Då kan dom börja kissa lite här och där för dom är besvärad.
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Jag har då en honkatt men om hon har kissat (händer väldigt sällan) på något ställe så sprutar jag parfym eller deo-spray på stället då det luktar starkt och täcker kattkisslukten så att hon inte kissar där igen.
kan ju vara så att han revir markerar mot andra katter..

Men det kan mycket väl vara nått knas med med kissen så ring och rådfråga en vet, mycket billigare än att gå dit, så får du en mer proffesionell rådgivning.

Hoppas att det löser sig
 
Senast ändrad:
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Regelbundet hos veterinär för hälsokontroll och vaccination, men inte uppkollad för kisseri-problemen.

Är rätt säker på att det inte ligger någon sjukdom bakom då han visar tydligt att han kissar då han är stressad. Man kan se på hans ögon (de blir som pingpong-bollar) att han är instabil. Det här har dock inte visat sig sedan vi började med feronomerna.

Han har heller inga problem med själva kissandet - kissar ordentligt och inget blod. Blank och fin i pälsen och äter bra.

Fick himla bra länk av Emlem, och det spädde på mina misstankar om att han söker uppmärksamhet. Han kissar på husses förstärkare (där husse varit och svurit mycket den senaste tiden) och på soffan (där vi mest som oftast sitter när vi väl har varit hemma längre stunder, inte ofta man hinner med sånt)

Än så länge kissar han inte i sängen och det är jag tacksam för. Vi (husse och matte) har den senaste tiden försökt ändra vårt eget beteende. Ger honom mer uppmärksamhet, leker, gosar och ger blötmat samma tid varje kväll. Ingen kiss än så länge...
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Eftersom jag själv har googlat en hel del och man oftast hittar "ofärdiga trådar" som denna så vill jag upplysa om våra framsteg!

Enkel förändring och jag bannar mig själv för att inte ha tagit det här med foder på allvar tidigare... Har fodrat katterna med friskies och inte sett någon nackdel med det, katterna har sett fina ut i både päls och hull.

Har bytt till ett riktigt kattfoder, skillnaden är rent ut sagt äckligt stor. Katterna äter mindre mängder men med god aptit. De är bättre i magen och hankatten som kissat inne har inte kissat någonstans hittills. 4 veckor sedan jag började introducera nya fodret.

Det värsta tycker jag är den stora skillnaden i foderkvalitén. Skitmaten innehåller 20 % (!) spannmål och bara 8 % kött... Den riktiga maten innehåller 80 % kött och inget spannmål. Rätt uppenbara skillnader i kvalitén!

Inget annat i kattens miljö har ändrats utom fodret - ska bli spännande att se om han håller sig "kissefri". :)
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Oj vad intressant att det blev så, jag själv har inte så mycket svar själv men vill ge supermycket creds för att ni inte gett upp och avlivat utan verkligen försökt lösa problemet! :bow::bow::bow:

Kan det vara så att han är lugn nu för att han är mätt helt enkelt?
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Vad härligt att höra att det har blivit bättre efter foderbytet, och jag hoppas det håller i sig!

Tänkte bara länka till en väldigt bra sida som tar upp vad som kan ligga som orsak till att en katt kissar inomhus, ifall problemet skulle dyka upp igen: http://kattstatus.se/sida19.html

Vad hemskt att folk har rådet att avliva om katter börjar kissa inne. Det stämmer inte alls att beteendet inte går att bryta. Det finns en orsak till att katten gör som den gör, det handlar bara om att hitta den. Så himla bra att du har försökt göra det! :bump:
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

6 månader senare...

Kissekatten blev inte helt kissfri av fodret - men mycket lugnare. Han fick dock återfall och en kissfläck kunde dyka upp ibland, men inte alls lika ofta som innan. Om man kom hem och såg hans stora "ping-pong" ögon samt att han hade ett stressat beteende över sig - då visste man att han kissat inne o snart hittade man fläcken.

Så vi testade ytterligare en lösning. Vi satte in en kattlucka. Vi valde en med chipläsning så vi fick även chipmärka bägge katterna (hade bara tatuering innan). Om någon undrar om en sån kattlucka fungerar så kan jag varmt rekommendera den! Den har hittills (3 månader) fungerat felfritt!

Han har inte kissat inne en enda gång sen kattluckan kom upp. Katten utstrålar en helt annan sorts energi och är mycket lyckligare nu, luckan var pricken över i:et!

Vi lyckades få honom kissfri genom att:
1. Undersöka honom hos veterinären, kontrollera att han var frisk - vilket han var.
2. Byta ut det billiga torrfodret (7 % kötthalt, baserat på spannmål) mot ett foder med 80 % kötthalt och helt utan spannmål.
3. Installera en kattlucka.

Hans stressmoment är borta och vi hoppas att han håller sig kissfri även i vinter. Kan kanske bli ett problem om han tycker att det är för kallt ute. Vi får se men jag tror och det känns som att vi har rådat bot på problemet :)
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

Vad skönt att det löste sig! :) Och vad BRA att det finns levande exempel på att Friskies inte är ett vettigt kattfoder... Hoppas katten fortsätter må bra, all heder åt dig som inte gav upp! :bow:
 
Sv: Kissekatt som kissar inne, tips och idéer

att få en katt kissfri kan man faktiskt se över lådsituationen dvs antal lådor, sandmatrial, sanddjup, med eller utan huv och placeringen av lådorna. Oftast sitter problemet där
 

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 875
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 178
Senast: Nominous
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 946
Senast: Beckie
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har två ljuvliga hankatter som bor inne tillsammans med mig. Båda två är kastrerade sen länge. Den senaste tiden har en...
Svar
3
· Visningar
11 971
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp