Kissen blir galen!

A

Axelle

Det finns en viss slags godis som Tiger är heltänd på... Det är sådana där mjölklinser med kattmynta i. Han blir helt vansinnig när han får sådana! :rofl: Blicken blir fanatiskt stirrande, han springer runt, runt, och han kan ligga och gnida kinden och rulla sig mot fläcken där mjölklinserna legat hur länge som helst. Han dregglar och utför de mest udda procedurerna... :crazy:

Är det kattmyntan som har den effekten på honom? :confused: Han reagerar inte så på något annat han fått hittills. :D
 
hahahah jag ser framför mig..... måste va väldigt kul med en katt med sån rolig egenskap... hoppas min blivande kisse också har några roliga egenskaper som man får charmas totalt av :love:
 
Ja det är kattmyntan han reagerar på! :D Jag har köpt mynta i "ren" form (torkat) på djuraffären som jag använder genom att gnugga in en nypa på katternas klätterställning. De blir helt vansinniga och klöser, stryker och har sig. Skitkul helt enkelt...! Och inte klöser de någon annanstans heller. :cool:
 
våra kissar blir också helt tokiga när dom får sånna!!

Särskillt en av dom blir helt galen och gnider sig mot golvet där dom legat :D

Men jag har läst att kattmynta påverkar kattens nervsystem och nedsättter kattens funktioner av sinnesorganen :confused:
Och att om man har en utekatt ska man vänta minst en halvtimme innan man släpper ut katten efter att den fått i sig kattmyntan...
 
Jo, det är kattmyntan. Jag sprutade det på en klösbräda en gång men katterna blev så stolliga att jag inte gjorde om det. Kattmynta kan i värsta fall funka som knark och jag vill inte ha dem beroende av det.

mandalaki
 
Oj, det lät inte alls trevligt... :crazy: Är det beroendeframkallande även i mkt små doser (som jag utgår ifrån att det måste vara i de där mjölklinserna)? :confused: Är det så så borde det ju inte få användas till kattgodis och dylikt.
 
Det är inte fullt så charmant när Tiger får för sig att han ska ha fler och fler, så att matte får rusa genom huset med en ilsket krävande kissekatt som en orange blixt efter sig! :crazy: Han tror att man har de där linserna i nävarna i timmar efteråt, och gör små utfall för att försöka nagla fast mina fingrar med hjälp av sina klor. Spritt språngande tokig! :D
 
Jag tror inte att det är beroendeframkallande för ALLA katter - det finns ju katter som inte ens reagerar på kattmynta.

Och kanske är de skräckhistorier jag hört överdrivna. Det jag hört var om enstaka katter som faktiskt blev beroende och fick "avgiftas" för det enda de hade i huvudet var hur de skulle få tag i kattmynta.

Jag tror alltså inte att problemet är utbrett - då hade ingen använt kattmynta. Jag har bara valt att låta bli.

mandalaki
 
Ok, då känner jag mig lite lugnare. Men jag ska nog allt vöerväga det där med kattmynta, eftersom Tigern uppenbarligen blir väldigt påverkad av det av någon orsak som för mig är oklar. Men det tar ju lite emot att sluta ge honom det när han tycker så mkt om det... Ett sådant dilemma! :crazy: Jag vill ju inte ge honom något som kan vara skadligt, även om risken är väldigt liten!
 
Vad söt han låter! :D
Det är kattmyntan som gör han så. Min katt blir oxå alldeles till sig när han får något med det i. Jag brukar göra leksaker med torkad kattmynta i, de kan han hålla på med i timmar ;) Klipp till en tygbit som en fyrkant, häll lite kattmynta i och knyt ihop med ett snöre så det blir som en "bulle" under :D
 
Kattmynta är inte beroendeframkallande för katter. Men det betyder inte att katter kan tigga om att få mer.
På människor sägs kattmynta ha en svagt rogivande effekt och man har använt den som medecinalväxt förr i tiden. Katter gillar i allmänhet doften och blir som berusade av den. Däri ligger faran kan man säga. På samma sätt som när vi människor blir berusade av alkohol, blir även kattens reaktioner slöa och omdömet försvinner. Håll katten under uppsikt, så att den inte får för sig något dumt.
Jag har läst teorier att något doftämne i växten ska påminna om det doftämne en löpande katt ger ifrån sig eller något sådant. Det ska i alla fall vara ofarligt för katten, men det är iofs ingen anledning att överdriva användandet.
Man kan även göra te av kattmynta och det ska tydligen vara ganska gott.

Hittade en trevlig länk till en sida med information på engelska. Bifogar den nedan.

Ett par länkar:
Virtuella floran
How stuff works (engelska) Följ länkarna under artikeln på sidan för ännu mer information.
 
Tvätta händerna efter att du hållit "myntapastillerna", doften sitter med all säkerhet kvar och då siktar katten in sig på fingrarna.
 
Tack för länkar! Sökte vidare lite själv och hittade det här i Svensk veterinärtidning.

Det handlar om två katter som hade kattmynta i trädgården och som alltid gick dit det första de gjorde när de kom ut. Den ena katten blev sjuk och artikeln skrevs för att författarna ville kolla om det fanns kollegor som misstänkt kattmyntaförgiftning i liknande fall.

Visserligen handlar nog det här om "överdosering" - men jag känner ändå att min skepsis mot kattmynta kvarstår. Enligt artikeln hade man hittat en amfetaminliknande effekt vid försök med möss.

mandalaki
 
Det måste ju ha handlat om att de har ätit för mycket av växten. Den har ju som sagt vissa effekter även hos människor som äter den (eller gör te på den). Men om de bara får lukta så kan jag inte tänka mig att katten tar någon skada. Kattens reaktion på lukten kan likna vid hundars reaktion på vissa lukter där hunden bara måste rulla sig i vad det nu är som luktar - till husse eller mattes förtret. Beteendet är inte medvetet utan mer en instinktiv handling som triggas av ett doftämne. I katternas fall verkar de få kåtslag eller nåt och det är väl inte farligt ;-) (En människa skulle väl bli ganska generad i en liknande situation ute bland folk, men katter är inte lika komplicerade på det sättet)

När jag surfade runt efter information om kattmynta förut, så hittade jag berättelser från folk som provat att röka kattmynta och i ett fall var det någon som berättade att h*n hade sniffat pulver gjort på torkad kattmynta. Man blev inte hög direkt, men det gav en viss behaglig effekt.
 
Jovisst. Jag läste lite mer i det som stod i svensk veterinärtidning. Det handlade mycket riktigt om förtäring av växten.
Så, ni som ger kattmynta till era katter, låt dem inte äta av det. I alla fall inte för mycket. Det finns ju gott om kattleksaker med kattmynta och det är helt okej att använda så länge de inte går sönder och katten för för sig att äta upp innehållet - tycker jag.
Själva kattmynteeffekten uppkommer förövrigt inte alls om katten skulle äta av kattmynta (utan att känna lukten av den). Det är med andra ord onödigt att låta katten äta av myntan om man bara vill att katten ska få en "tripp" ;-)
 
Alltid lär man sig något nytt; knarkande katter! :rofl:
Men mina katter reagerar inte alls på kattmynta konstigt nog, har en leksak med kattmynta i men de leker nästan aldrig med den.
Fast jag ska kanske vara glad över det?! :p
 
Hahahahhaha....söta filiduttan...du har skaffat dig en aby....vet du inte vad du gett dig in på???? :p

Kallas i folkmun för tickade terrorister,själ mat...jämt!!! men är lydiga och lättlärda som hundar!!! :D
 
hehehehehehehe ja lilla Al-Quaida lär nog ha personlighet.... skulle inte förvåna mig om jag tappar allt hår som den kommer leva rövare :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Mamma ringde nyss och var lite förtvivlad. Hennes hund (blir 11 år i november) hade fått något slags anfall sent i går kväll. Hade legat...
Svar
4
· Visningar
2 272
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp