Kissepojken är frisk?????

S

Sunnan

Har tidigare skrivit om en valack som kissar 4-5 ggr under en ridtur på 2 timmar, som står i kisställning, men inget kommer, osv. Vi var inne på att det var urinstenar, urinvägsinfektion eller likn, men veterinären hittar ingenting. Han har gått med dessa symptom i 6 månader nu.

Hade först ut klåpardistriktaren, som vid rektalisering hittade något som kändes som mandelformade stenar i urinblåsan.

Åkte till första Atg kliniken som ev hittade 1 sten med ultra ljud

Åkte vidare till andra Atg kliniken för att operera bort de ev stenarna.

Problemet är att Atg vet. inte hittar nåt. De har ultra ljudat, gått upp via urinröret, tagit kissprov direkt från blåsan, men ingenting


Hästen kissar alltså runt 4 ggr/ ridtur och verkar besväras av detta. Det har börjat för några månader sedan och inte alltid funnits,

visst är dte märkligt att hästen är frisk? Det enda de hittade i urinen var kristaller som senare kan bli stenar

Någon som har en kommentar?

Är han frisk tror ni?
 
njursten??
eller är det samma som urinsten :confused:
(jag är nog inte rikrigt klar i huvvet pga min förskylning :angel:)
 
De har kollat det...

jag fattar ingenting

här var det ett solklart fall fel trodde jag, med tanke på hans bteende... men ingenting?
 
va skumt. för jag vet en häst som ja hade kontakt med som hade liknande symptom.
o den hade njursten
 
Kan det inte vara så att ngt organ eller kanske en tumör, trycker på urinblåsan då sadel läggs på ryggen etc..?
 
Men kristaller i urinen kan förorsaka en del smärta för hästen när den skall kissa, helt naturligt är ju då att den inte kissar mer än lite i taget. På så sätt upplever man det som hästen kissar väldigt ofta.
 
Har dom kollat bukhålan något då ? Läste för längesedan på Husdjurssveriges sida då den fanns att: oftast när en häst har problem med kisseriet så sitter detta i bukhålan...det är nästan aldrig fråga om urinvägsinfektion eller något sådan direkt relateat till just kisseriet...
 
Hallåj!

De har undersökt honom via rektalisering och ultra ljud, känt på urinblåsan vid 4 tillfällen. Ultra ljudad har han blivit 3 gånger, utan attd e funnit något.

Jag skall genast be ägaren ringa till kliniken och fråga om de varit noga med att undersöka intill liggande organ/ buk

Visst är dte märkligt?

Vi var ute och promenerade i 20 minuter nu, och det första han gjorde när han kom på mjukt underlag var att kissa en liten skvätt, kanske 1 dl

mvh
 
Nej. Det har det inte gjorts. Det ka jag med all säkerhet säga attd et har inte blivit gjort.

Med diabetes kommer ju ökad törst och ofta lite lite förändringar i omfånget kring buken vilket ej skett.
Men nu när du säger det så är det en tänkbar sak, jag ska grunna lite på det.

Jag vet inte hur det är riktigt på häst, kan häst få båda sorterna diabetes, dvs mellitus och den andra som hundar kan få?


mvh/ Anita
 
Jag är inte kunnig om diabetes mer än jag vet att det finns olika sorter (gjorde ett skolarbete om det för några år sedan), samt att symptomen bl.a. är att man springer på toa stup i kvarten.. Törsten ökar även då.

Katter kan ju få diabetes, så varför inte hästar? :crazy: Fast man kan väl inte jämföra så iof, men hör med veterinären! Kan ju vara skönt att utesluta det iaf..?
 
shit!!! jag trodde inte att det fanns nån annan häst som gjorde på det här viset!! min häst beter sig exakt likadant! det kan va så att han gör så, pga att urinet är för konsentrerat. jag fick ett tips att hälla i askorbinsyra i hans vattenhink. det stabiliserar ph-värdet i urinet. finns påsar på ica kostar ca 10kr
 
Ska du ge hästen askorbinsyra så får du ge mellan 5-10gram/dag. Så står det på min burk som jag köpt på allman. Askorbinsyra är c-vitaminer och överskottet kissas ut.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
737
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 108
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min älskade lilla Vicke har fått ont i ryggen igen efter fyra månader. Bakgrund: I slutet av oktober började han en morgon att skaka...
Svar
14
· Visningar
6 732
Senast: Ravishing
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 009
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp