K

knytt

Jag har en skogistjej som är 6år (innekatt), hon har haft en kull kattungar och blev kastrerad i april eftersom vi inte skulle ha några fler kullar.

Problemet som vi har är att hon har börjat kissa på andra ställen än i sin låda, det kan tex vara på hallmattan, om det ligger någon tröjja på golvet, men det värsta är att hon då och då tycker att vår skinnsoffa är en bra plats att kissa lite i :cry: :cry:

Det känns som jag försökt med allt.
Vi gör rent kattlådan flera gånger om dagen (vi har en till skogis i hushållet) jag har sprayat med get-off spray där hon varit och kissat, och även använt mig av något som heter stink remover, OCH för att inte tala om alla hustips att använda sig av ättika med mera.

Alldeles nyss när jag satt och tittade på tv, så kommer hon upp till mig i soffan, och jag trodde naturligtvis hon ville gosa, men det visade sig att det var ett kiss besök. Jag fattar inte varför hon gör så här, det har ALDRIG varit några som helst problem med rumsrenheten tills nu.

Känner mig så fruktansvärt ledsen och förtvivlad och vet inte vad jag ska göra, och undrar naturligtvis om det finns någon med bra tips och råd på vad vi kan försöka med ... det här håller liksom inte i längden :cry: :cry:

Det har inte skett någon förändring i hemmet, inga nya djur, eller människor, vi är samma flock som vi alltid har varit.
 
Sv: Kisseri.

Utöver det som MonteRose skrev, skulle jag testa att skaffa en eller två kattlådor till (jag uppfattar det som att ni bara har en?)
På mina katter verkar det som att de gärna kissar i en och bajsar i en, och är de flera katter i hushållet vill de ogärna gå på samma låda båda två.
 
Sv: Kisseri.

Vi har två katter och två lådor.

Jag har kollat henne hos veterinär för vi misstänkte som så många andra att det var uvi, men det var/är en fullt frisk katt kompis jag har.

Har kollat på ett annat forum och fått en massa bra tips, bla. med länken till den där hemsidan, så nu provar vi att tabort huvarna på kattlådorna, det har tydligen fungerat för flera som haft liknande problem, så vi håller tummarna!
 
Sv: Kisseri.

Du kan även prova Feliway. Om katten kissar på fel ställen pga. "oro" kan Feliway få henne slappna av. Dels kan man köpa en adapter och sätta i eluttag men man kan även köpa spray (Felifriend) och spraya på de ställen katten brukar kissa fel. Sprayen ska alltså inte lukta illa eller eliminera kisslukt utan den ska ha en "lugnande" inverkan på katten och ge trygghet.

Under tiden kan det vara bra att ha katten på begränsad yta, dels för att skydda erat hemma, men mycket för att katten kan känna sig tryggare på ett mindre revir. Där katten är bör ni självklart försöka att inte ha lösa saker liggande som hon kan frestas att kissa på och skydda eventuella möbler och annat som ni kanske inte kan flytta och på så vis skydda från henne.

I yttersta nödfall kan man prova att ge Clomicalm. Det är receptbelagd psykofarmaka som, rätt använt, kan avhjälpa felkisseri.
 
Sv: Kisseri.

Jag känner i gen det beteende. Vi hade oxå en norsk skogkatt, en kastrerad honkatt.
Vi köpte henne genom Kattkommande Syd så hon var 2 år när vi fick henne.
Till en början gick hon på lådan men sedan började hon att kissa överallt.
I soffan, i sängarna, på golvet. :mad:
Det kvittade om vi aldrig så städade kattlådan, det blev kiss överallt utom där.
Tog henne till en veterinär som undersökte henne.
Fick lämna urinprov och det visade sej att hon inte tålde vanlig kattmat.:eek:
Endast det som veterinären sålde. Kostade skjortan men vad gör man inte för sin lilla pälsboll?
Efter det upphörde kisseriet i soffan, sängarna och på golvet. :idea:
Så gå till veterinären med kissen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

L
Övr. Katt Hej. Jag har haft katter hela mitt liv både inne och ute katter och inte haft några större problem med att ha dom rumsrena. Men...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp