Kisseriproblem

Celija

Trådstartare
Tänkte ventilera lite om det problem vi haft med att katterna kissar inne senaste veckan.

Det började med att Aslan råkade kissa på sig i sängen, jag vet att det var en olycka då han var hemskt uppskruvad och lekte i sängen när jag bäddade, rätt var det var så kom det en pöl kiss.

Vi tvättade täcket men det luktade fortf. lite, kände inte att det gjorde något eftersom det var en olycka, jag trodde inte att dom skulle med flit kissa inne igen, Aslan är snart ett år och Lillan är 9 månader och vi har inte haft en enda olycka so far. De har aldrig heller varit missnöjda med lådan och tappert gått trots otaliga sandbyten och ibland dåligt rensad låda.

I samma veva bytte vi sand, vi har dock haft den förr, nån dag senare kommer vi hem och nån av katterna har kissat i sängen igen.

Vi tog av taket på lådan, hade rikligt med sand och höll lådan ren och fräsch. Började även ge Aslan som kommit lite i skymundan på sistone mer uppmärksamhet. Ser alltid till att dom har fräsch mat och vatten, har haft dörren till sovrummet stängt så gott det går.

Eftersom vi inte var hemma vid tillfället antog jag att lådan varit smutsig och nån inte ville använda den, samtidigt som täcket luktat lite kiss och nån antagit att det var okej att kissa där.

Min teori har varit att om det var lådan det var fel på skulle dom kissat i soffan eller något, det känns som att något annat är fel om dom går och kissar i just vår säng?

Nu ikväll låg mitt täcke i soffan, jag ser hur Lillan är där och krafsar men tänker inte vidare på det eftersom hon gärna 'bäddar'. En stund senare ska jag lägga in täcket och det är nerkissat.

Så nu är jag helt enkelt förvirrad, kan det vara så enkelt att dom protesterar mot nya sanden? Fastän den egentligen inte är ny? Vi varvar mellan två sorter.

Eftersom båda kissat i täckena och det varit pölar, inte bara litegrann, samt ingen har svårigheter att kissa vågar jag utesluta uvi eller liknande, än så länge.

Eller vad är det som är felet? Lådan är, om vi är hemma, alltid ren, alltid mat och vatten, vi hade just lekt och kelat när Lillan kissade i täcket, senast idag var vi ut på balkongen i solen. Vad :confused:

Vår gamla sand ska inköpas imorgon så fort som möjligt och jag hoppas det är ett nyfunnet hat mot sand nr 2 som ligger bakom det. :(
 
Sv: Kisseriproblem

Förmodligen beror det på att täcket luktar kiss och att de då tycker att det är okej att kissa där igen. Tvätta täcket igen och häll i en skvätt ättikssprit i alla facken ihop med tvättmedlet så försvinner lukten och förhoppningsvis problemet också.
 
Sv: Kisseriproblem

Jag har sprejat noga med ättika och citronsåpa innan tvätt, men ska även hälla i ättika i tvättmaskinen när jag tvättar mitt täcke imorgon (går inte att tvätta efter 21 här).

Jag hoppas att det är så enkelt att dom är missnöjda med sanden, och trott att det är okej att kissa på täcket, och att det inte händer mer olyckor när vi köpt ny :bump:
 
Sv: Kisseriproblem

För att underlätta för katterna att kissa på rätt ställe så bör du ha minst en låda per katt plus en extra. Dessa bör vara utplacerade på olika ställen i hemmet.

En del katter vill inte kissa och bajsa i samma låda och en del katter vill inte gå i en låda där en annan katt varit.

Det är hopplöst svårt att begripa hur en katt tänker och rätt som det är så trivs inte katten med det som gått bra tidigare.
 
Sv: Kisseriproblem

Ja eller hur, nu har vi bytt sand och förhoppningsvis var det problemet, om det fortsätter är nästa steg att köpa fler lådor och slutar det inte då får vi ta det då. Knäppkatter, tidigare har den sanden gått jättebra. :bump:

Jag tror inte att det är så att dom har någon sjukdom eftersom båda kissat i täckena, och att dom faktiskt går utan problem och kissar på lådan ibland, men vi kanske måste åka till vet för säkerhetsskull ändå då.
 
Sv: Kisseriproblem

Jag skulle bytt ut täcket helt o hållet.
Samt skaffat en till låda, kostar inte mycket.
 
Sv: Kisseriproblem

KL

Jag har varit med om samma sak.

Min ena katt (har två hankatter, vid tillfället tror jag bara att han var kastrerad) kissade i sängen, på mig!! :eek: Bara på morgonen när min sambo hade gått till jobbet, jag vaknade av att det blev kallt på benen.
Vi hade använt samma sant i flera månader så jag förstod inte varför han kissade i sängen.

Ringde en "upplysning" där man kan be om råd. De sa åt mig att byta till en mer finkornig sand. Då katten troligen tycker att sanden har blivit obehaglig att gå på. Hon rekomenderade även att köpa en såndär adapter som man sätter i eluttaget som utsöndrar en doft som är lugnande.

För oss räckte det dock med att byta sand. Sedan var problemet borta :) Så testa med olika sorters sand. Din katt kan likt som min vara en primadonna ;)

Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Kisseriproblem

För det första: :bow: för att du inte är arg på katterna eller skyller på dom

Som de andra säger kan jag bara hålla med om finkornig sand och gärna fler lådor. Jag och min felkissarkatt föredrar extreme classic, den är finkornig och kapslar in all lukt - dammar heller ingenting. Får hon en annan sand i lådan så duger det inte. Häll även i rikligt med sand så det finns mycket att gräva i, då hålls den dessutom fräschare längre eftersom kisset/bajset kan grävas ner bättre så översta lagret ser rent ut.

Om täcket inte är ett dyrt sådant skulle jag kastat det och köpt ett nytt. Även om lukten försvinner för din näsa så är det fortfarande risk att katten känner den.

Ta med katten/katterna in på lådan på morgonen när du kliver upp, efter att ni lekt och innan ni ska gå och lägga er. Även om den inte tänkt kissa alls egentligen så kan det hända att den passar på när den ändå är på plats.

UVI kan katten ha även om den inte går i soffan. Min gick mest i sängen eller handfatet när hon hade UVI.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 368
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 708
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 149
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp