Bukefalos 28 år!

Kissing spines?!

nice and happy

Trådstartare
Har en ridhäst som haft problem med ryggen ett bra tag nu. Har massör ute hos han en gång i månaden, nu skall hon komma var 2 vecka. Han har haft problem med att sänka ryggen & fått ont i rygg & ett tag hade han puls i hasarna. Men då slöt vi hoppa & då försvann hasproblemet.
Bytte sadel då vi misstänkte att den låg dåligt på han & det gjorde den för ny bygger han nya fina muskler i ryggen men har ännu ont i ryggen.
I helgen när massören var ute så va det värst ner mellan ryggraden.
Skall behandla han med speciall lindrament i 3 dagar.
Skall vaccinera han på tor & funderar på att kolla om dom har tid att röntga hans rygg ör kissing spines.
Vad tror ni? Allt verkar ju stämma. Haft fel sadel, varit släpandes med baken osv.
Någon som har erfarenhet av detta?
Hur rider ni era hästar som har det osv?
 
Sv: Kissing spines?!

Jag skulle aldrig rida på en häst som har ont i ryggen!
ta hästen till en veterinär och gör en ordenklig utredning, bara röntgen säger ingenting om inte veterinären har undersökt hästen först.
 
Sv: Kissing spines?!

Det vanligaste vid kissing spines är att hästen börjar bråka när den får tillräckligt ont..bakut vid galoppfattning osv. Allting beror på hur allvarligt det är.Det är olika beoende på hur mycket (allvarligt) kissing spines den har. För att få veta detta måste du åka till klinik med hästen.Det kan även utvecklas artros i ryggen om hästen inte blir rätt riden/behandlad. Min kompis fick avliva sin häst förra veckan pga dessa två faktorer.
 
Sv: Kissing spines?!

Jag köpte en häst förra året som hade ont i ryggen (visste inte det när jag köpte henne) Sen till sommaren så började hon dumma sig och bara dra iväg börja skena och så, men jag tog ut ET som tittade men hittade inget, jag tog ut en massör han hittade inget, jag bytte sadel till en bomlös sadel och det är först nu som jag vet vad problemet var. Jag tog ut en annan ET som jag hörde skulle vara bra och hon hittade en massa fel, Hästen hade dåligt med muskler så håller på att jobba med det nu, och så var häste uttorkad så jag fick köpa mig en massa homeopat grejor som hästen skulle äta och nu har hon äntligen blivit bra. Det är först nu som jag kan rida ordentligt annars har jag inte kunnat pga att jag har letat fel på hästen.. Men är glad nu när allt är löst, och att ja vet att hon inte har ont mer så vi njuter nu mer av ridturen..:D
 
Sv: Kissing spines?!

Han visar inget obehag vid ridningen...
Jo på torsdag skall han röntgas.

Men om han har KS. Jag försäker vara posetiv tills jag får besked & försöker intala mig själv att skulle han ha allvarligare SK så borde han visat det tydligare el?
Alla SK är ju olika allvarliga...

Huu jag är jätte nervös!
 
Sv: Kissing spines?!

Om man rider väldigt balanserat och är lätt så kan det gå hur bra som helst att rida en häst med KS men man får vara väldigt försiktig.Dom har oftare svårt att muskla ryggen. Min kompis sålde sin häst (utan att veta att den hade KS) Hon hade ridit och tävlat den i hoppning utan problem,det enda hon gjorde var att sura vid sadling vilket vi trodde var vanligt sadeltvång.Men med ny ryttare och annorlunda ridning gick det snabbt och hon blev mycket värre.
 
Sv: Kissing spines?!

Min häst har kissing spines, inget som stör honom i dagsläget men man ska som sagt ha koll på det då det kan utvecklas. Men min vet. sa att 60 % av alla hästar som har det har inte ont av det och det utvecklas inte, de används som helt vanligt.
 
Sv: Kissing spines?!

Sedan jag bytte sadel ca 3 månader sedan så har han muskalt på sig mycket finare i ryggen & blivit rund & fin. Kan kanske vara muskelverk bara?
 
Sv: Kissing spines?!

det är väldigt olika men bara för att man får diagnosen kissing spines behöver inte det betyda slutet. TS:hoppas det går bra och att hästen blir frisk.
 
Sv: Kissing spines?!

Jag har haft en "rygghäst" och det är ingen hit precis. Men det viktigaste är ju faktiskt att den får komma till en klinik för en riktig genomgång. Röntgen visar ju trots allt inte alltid felet. Det kan ju lika gärna sitta i benen. Ofta är det bakbenen som strular om de har ont i ryggen. Men jag hade aldrig hoppat upp och ridit på en häst som har ont, en undersökning av HELA hästen är vad jag hade börjat med
 
Sv: Kissing spines?!

Har ett halvblod med "dålig" rygg, det hela började med att han blev halt på vä fram o undersökning gjordes på klinik, då den veterinären redan från börja trodde det kom från ryggen. Fick remiss o ryggen ultraljudades, mkt riktigt ryggproblem då kotan(or) va "sned" precis där bakvalvet på sadeln ligger o han även har sammanväxta kotor i ländryggen(troligtsvis fr födsel) För mej åkte rullgardinen ned, men den veterinär som utförde ultraljudet va mkt positiv o sa att en sån här häst med dessa problem visst kan fungera utmärkt man får bara tänka på hur man rider o inte alltid sitter på, tömkörning, longering alltså och även formen är mkt viktig samt att hästen i princip alltid ska hållas välmusklad.
Sagt o gjort jag tänkte till o började kampen om musklerna, sadeln fick breddas 2 ggr. Rider ungefär varannan dag, longerar el tömkör däremellan ibland bara ut o promenerar. Rider regelbundet dressyr o hoppar för tränare.
Tar även ut massör då o då.
Nu är det 4 år sen o han har inte varit halt sen dess, tävlar upp till 1.20:laugh:
 
Sv: Kissing spines?!

Kul att läsa att någon som hade nå posetivt att säga :)

Kan man märka av några andra symtomer förutom ont i ryggen, hälta, bråka?

Min kille är väldigt välmusklad hela kroppen & bra musklad i ryggen. Visar ingen hälta, inget vid ridning, alltid varit lite känslig i ryggen men ej haft ont av det om man skött den bra förens nu sist massören var ute & tryckte på kotorna då exploderade han & slog bakut. (Men hon gick på han så hårt tyckte jag)
 
Sv: Kissing spines?!

Min pålle kunde då o då ställa fram frambenen o bakbenen lite bakåt, just för att avlasta ryggen när man stod still.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: Hästanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 275
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp