Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Så små är de ju inte att man bara kan lyfta in dem. Det du hört är inget vedertaget, vad jag sett eller hört.
Fölen lyfts in om de inte går på. Men det gäller nog inte bara islandshästar.

Det var en uppfödare av islänningar som berättade det.
 
Det var en uppfödare av islänningar som berättade det.

Kanske en person med gård och många hästar = lite tid att lägga på en häst som inte vill gå på.
Men jag vet inte… det ver längesen jag såg en vuxen häst lyftas på ett släp.
 
Tråkigt då att det inte används oftare. :(

Mvh,
Lady_S

Jag gissar att det delvis kan bero på tidsaspekten, att domaren har tider att passa och en sådan avblåsning tar lite tid, beroende på vadsom hänt och vad det gäller.Men som sagt det är bara en gissning.
 
Jag frågar igen, är det någon som pratat om en inlagd paus i programmet? Och vem har pratat om att det är djurplågeri när hästen klarar av att fortsätta arbeta när den skiter? Ingen har svarat på frågorna som @ginnies ställde ovan tex.

Själv fick jag och mina ridkompisar lära mig att hästen fick inte stanna för att bajsa, alla medel tillåtna ungefär. Inte kunde man ju låta en häst får bestämma på det viset när den skulle stanna om den skulle gå dressyrprogram (jag tävlade både dressyr och fälttävlan). Vissa hästar lärde sig snabbt. Andra trivdes aldrig med att inte få stanna och bajsa.

Jag gissar igen, att det faktiskt kan vara så att vissa individer har problem med att bajsa i farten oavsett hur mkt de "korrigeras" till att inte göra så,med problem menar jag att det kan kännas obehagligt på något vis. Och hästar "får" stanna och bajsa i ett dressyrprogram.
Och jag har sett ffa ponnys både spöas och sparkas på, rycks i munnen, för att de vill stå stilla o bajsa- det ser inte kul ut alls med den där korrigeringen men väldigt många ?? tycker det är så man ska göra ??.
 
Jag gissar igen, att det faktiskt kan vara så att vissa individer har problem med att bajsa i farten oavsett hur mkt de "korrigeras" till att inte göra så,med problem menar jag att det kan kännas obehagligt på något vis. Och hästar "får" stanna och bajsa i ett dressyrprogram.
Och jag har sett ffa ponnys både spöas och sparkas på, rycks i munnen, för att de vill stå stilla o bajsa- det ser inte kul ut alls med den där korrigeringen men väldigt många ?? tycker det är så man ska göra ??.

Ja det är verkligen konstigt :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 010
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp