Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Nu har jag skummat tråden och trots att jag nog klassar mig själv som dressyrnörd, så har jag mer och mer ifrågasatt bettet över huvud taget.

Det låter i mina öron som ett bra förslag att ryttaren väljer det som passar hästen, men jag tycker man skulle kunna rida på sidepull om man ville.

Jag har testat att rida på lite olika vis och fascinerats av att ha noll kontakt med munnen! (NU, förfasas nog några! :eek: )

Jag upptäckte nämligen att min häst kunde gå i form och balans på lång tygel när han och jag kommunicerade väl med varandra. Jag kunde svänga och öka och minska takten med hjälp av mina skänklar och tyngdpunkt i sadeln.

I och med denna "upptäckt", så ville jag komma ännu längre i vårt "bettlösa" samarbete och kom att bli mer och mer ointresserad av tränset öht.

Kanske skulle dressyren utvecklas till att man får rida med sadel och "halsring" för den som vill?
:cautious:

Now we're talking, huh?!
:angel::D
Jag har egentligen inte så stora åsikter om vad medtävlande har för träns eller inte, men ser lite katastrofen framför mig med ekipage med halsring på framridningen om ryttaren råkat överskatta hur bra kontroll hen har när tävlingsnerver osv kommer in i bilden🤪
 
Jag har egentligen inte så stora åsikter om vad medtävlande har för träns eller inte, men ser lite katastrofen framför mig med ekipage med halsring på framridningen om ryttaren råkat överskatta hur bra kontroll hen har när tävlingsnerver osv kommer in i bilden🤪
Jag var på en stor westerntävling för några år sedan. Inne på banan var det fullt med kor, någon/några ekipage red fram där inne. Det var ett gäng hjälpryttare redo inne på banan, domare satt på en pick-up mitt i allt. Och när den tävlande var klar red de fram till domaren och tränsade av och visade bett och hästens mun med hästen lös.
Jag tänkte på hur det skulle sett ut på en dressyrtävling. Kaos av lösa hästar som rusade runt liksom.
Där har dressyren helt klart ngt att lära om passivitetsträning, lugn och hörsamhet.
 
Jag har egentligen inte så stora åsikter om vad medtävlande har för träns eller inte, men ser lite katastrofen framför mig med ekipage med halsring på framridningen om ryttaren råkat överskatta hur bra kontroll hen har när tävlingsnerver osv kommer in i bilden🤪
Haha

Ja, viss självinsikt och mognad hos både häst och ryttare bör nog gälla!

Tävlingsdebut sent i livet för de flesta hästar, kan man förmoda, eller ingen alls tävling.
 
Senast ändrad:
Jag var på en stor westerntävling för några år sedan. Inne på banan var det fullt med kor, någon/några ekipage red fram där inne. Det var ett gäng hjälpryttare redo inne på banan, domare satt på en pick-up mitt i allt. Och när den tävlande var klar red de fram till domaren och tränsade av och visade bett och hästens mun med hästen lös.
Jag tänkte på hur det skulle sett ut på en dressyrtävling. Kaos av lösa hästar som rusade runt liksom.
Där har dressyren helt klart ngt att lära om passivitetsträning, lugn och hörsamhet.
Japp!

Lite OT, ber om ursäkt för det, men...

Jag har faktiskt inspirerats av westernridning, utan att kunna något, egentligen.

Det började oskyldigt med att jag styrde genom att lägga tygeln på halsen och efter denna oskyldiga inkörsport så började jag mer och mer "släppa tanken på bettet", till min dressyrtränares förfäran.

Så med henne red jag som vanligt, men ensam gjorde jag och ponnyn som vi ville.

:o:idea::love:

Anonyma Bettlösa Ryttare, någon?:D
 
Bara en liten parentes så på mina onlinetävlingar så är all bettlös tränsning utan hävstång tillåten. Senaste tävlingen har även en tjej ridit ett LA-program i halsring och gjort det OTROLIGT bra!! Hon vill dock inte ha uppmärksamhet över det hela så vill inte dela hennes film. Men jag är verkligen så vansinnigt imponerad över hennes ridning. Tom längningen av formen var i bättre kvalité än för 95% av alla bettryttare😱🤩!
Åh så underbart!!

Det vill jag kunna göra i framtiden! Men nu har jag en ännu inte inriden 2,5-åring.

Jag återkommer om ett antal år. :D
 
Jag var på en stor westerntävling för några år sedan. Inne på banan var det fullt med kor, någon/några ekipage red fram där inne. Det var ett gäng hjälpryttare redo inne på banan, domare satt på en pick-up mitt i allt. Och när den tävlande var klar red de fram till domaren och tränsade av och visade bett och hästens mun med hästen lös.
Jag tänkte på hur det skulle sett ut på en dressyrtävling. Kaos av lösa hästar som rusade runt liksom.
Där har dressyren helt klart ngt att lära om passivitetsträning, lugn och hörsamhet.

Jag har hängt med ett gäng westernryttare hemma här och det finns enormt mycket bra tänk inom western. En grupp tog hit Mia Ekström för regelbundna träningar och det var flera ryttare som red engelskt som var med, just för att träningen gick att applicera även på den typen av ridning (sedan är Mia en suverän tränare också, jag fick hoppa in en gång på lånad häst eftersom en av de ordinarie fått förhinder och lärde mig enormt mycket på bara den gången).

Jag gillar också mycket av hästhanteringen inom western, det är skönt när hästarna förväntas vara lugna och lätthanterade.
 
Jag har hängt med ett gäng westernryttare hemma här och det finns enormt mycket bra tänk inom western. En grupp tog hit Mia Ekström för regelbundna träningar och det var flera ryttare som red engelskt som var med, just för att träningen gick att applicera även på den typen av ridning (sedan är Mia en suverän tränare också, jag fick hoppa in en gång på lånad häst eftersom en av de ordinarie fått förhinder och lärde mig enormt mycket på bara den gången).

Jag gillar också mycket av hästhanteringen inom western, det är skönt när hästarna förväntas vara lugna och lätthanterade.
Som sagt, jag är novis, men jag har så länge jag minns, alltid önskat ha en häst som "följer mig", utan grimskaft osv.

För några år sedan fick jag boken "Dansa med hästar" av min mamma och då blev jag än mer taggad att utöva så lite fysiskt tryck som möjligt. Lägg till Kyras gamla uttryck "hästen känner en fluga på kroppen", som jag också anammat sedan jag var ung.

Jag vill helt enkelt inte hålla på med för mycket skänkel och tygel. Det passar inte mig.

Det tycker inte heller min dressyrtränare att man skall behöva göra, men vi har lite olika uppfattning om just tygellängd och stöd i bettet.

Men nu skall jag inte kapa tråden mer, artikeln och Kittels uttalande både förvånar mig och inte.

Om någon säger som Kittel, så är det han. Han är trots allt "old school".

Hade frågan ställts till Peder Fredricson, om han var dressyrryttare, så tror jag svaret skulle vara än mer nyanserat.

Jag måste säga att han inspirerar mig mer än Kittel, mitt intresse för dressyr till trots.
 
Nu kom jag på vad GP-ryttaren som också kör bettlöst heter! Alizee Froment.
Men det är väl helt ointressant egentligen då hon utbildar , rider o tävlar med bett. Det känns som nada svårighet att visa upp eller för den delen rida bettridna hästar bettlöst emellanåt. Svårigheten kommer såklart med enbart bettlöst utbildade o då utan hävstångseffekter. Har också sett ditt ex visa upp sig bettlöst o nej det såg inte särskilt roligt ut om man nu inte per automatik tycker att allt är bra bara för det är bettlöst.
 
Men det är väl helt ointressant egentligen då hon utbildar , rider o tävlar med bett. Det känns som nada svårighet att visa upp eller för den delen rida bettridna hästar bettlöst emellanåt. Svårigheten kommer såklart med enbart bettlöst utbildade o då utan hävstångseffekter. Har också sett ditt ex visa upp sig bettlöst o nej det såg inte särskilt roligt ut om man nu inte per automatik tycker att allt är bra bara för det är bettlöst.

Varför är det ointressant pga att hon utbildar med bett?

Poängen är väl att det går utmärkt att rida GP-rörelser i annat än kandar. För hästarnas skull bör det därför vara valfritt vad man har för huvudlag på tävling, precis som vid träning.
 
Det där påminner mig om en tränare jag respekterar mycket. Han säger alltid: "you don't train the horses' body, you train his mind" :)

Nu blir det filosofiskt men jag anser inte att kropp och medvetande/sinne går att separera på det viset. Du tränar alltid både hästens kropp och medvetande. Kroppen är på ett vis en del av medvetandet, proprioception, interoception osv.

"Mind" är ett otroligt luddigt begrepp på engelska, och speciellt på hästar som inte har så stor förmåga till abstrakt tänkande.

Ett exempel på vad jag menar: genom att träna hästen att fysiskt sänka huvudet tränar du den att mentalt känna lugn. Den fysiska processen går inte att koppla bort från hästens sinnesstämning.

Samma med människa, andningsövningar till exempel.

Vi människor är väl den enda arten som kan göra "ren" mental träning, i form av att läsa och producera text och siffror eller göra visualeringsövningar, och det är ändå en del kroppsligt inblandat i det med för att få till det (och så är ju hjärnan ett fysiskt organ).
 
Hur kan det helt plötsligt vara magiskt när hästen är väldigt faktiskt extremt bakom lod emellanåt när det protesteras högljutt såfort dressyrhästar viker in nosen det minsta? Och jag har ridit i 5 år ihop med western o sett hur de tränat. Nu kanske din man här tränar sockersött, vad vet jag, men många skitrider rejält.
Man ser det man vill se kanske? Yes, jag ser också att hästen går bakom lod i de första momenten med bett. Men jag ser också en lång sekvens där ekipaget faktiskt genomför hela sitt program UTAN träns. Jag tycker det är grymt imponerande, alldeles oavsett om hästen är tränad med eller utan bett.

Angående bakom lod, så tycker jag personligen också att det är skillnad på om hästen tvingas till det av ryttarens hand (eller diverse inspänningsattiraljer) eller om hästen utan inverkan från bett/huvudlag väljer att gå så i alla fall.
 
Hur kan det helt plötsligt vara magiskt när hästen är väldigt faktiskt extremt bakom lod emellanåt när det protesteras högljutt såfort dressyrhästar viker in nosen det minsta? Och jag har ridit i 5 år ihop med western o sett hur de tränat. Nu kanske din man här tränar sockersött, vad vet jag, men många skitrider rejält.

Såg du inte videon? Tränset går sönder mitt under reining-programmet, men hästen vill fortsätta och dom fullföljer programmet extremt snyggt med tränset som halsring.
 
Nu blir det filosofiskt men jag anser inte att kropp och medvetande/sinne går att separera på det viset. Du tränar alltid både hästens kropp och medvetande. Kroppen är på ett vis en del av medvetandet, proprioception, interoception osv.

"Mind" är ett otroligt luddigt begrepp på engelska, och speciellt på hästar som inte har så stor förmåga till abstrakt tänkande.

Ett exempel på vad jag menar: genom att träna hästen att fysiskt sänka huvudet tränar du den att mentalt känna lugn. Den fysiska processen går inte att koppla bort från hästens sinnesstämning.

Samma med människa, andningsövningar till exempel.

Vi människor är väl den enda arten som kan göra "ren" mental träning, i form av att läsa och producera text och siffror eller göra visualeringsövningar, och det är ändå en del kroppsligt inblandat i det med för att få till det (och så är ju hjärnan ett fysiskt organ).

Självklart har du rätt och jag inser att jag tog tränarens citat helt ur sitt sammanhang. Hans poäng med att säga så var att har du inte hästen "med dig" på ett mentalt plan och om inte hästen är lugn och inte i "flyktläge" så kan du inte träna den alls. En rädd häst eller en stressad häst lär sig inget och då är det helt meningslöst att försöka lära den något i longering eller ridning eller på annat sätt. Han använder dessutom det du ger som exempel - en häst som är lugn sänker huvudet, och får man hästen att sänka huvudet så blir den lugn(are). Just detta menar han är att träna hästens "mind" (nu har han inte engelska som modersmål så det kanske finns ett bättre ord som han använder när han pratar sitt eget språk).
 
Såg du inte videon? Tränset går sönder mitt under reining-programmet, men hästen vill fortsätta och dom fullföljer programmet extremt snyggt med tränset som halsring.

Vi kan ju också tillägga att han blev ju diskad direkt när han tog tag i tyglarna med båda händerna men att hästen kändes så fin att han ville rida programmet ändå (det var deras sista tävling tillsammans). Dvs han ville visa upp sin fina häst trots att han inte kunde vinna eller placera sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 022
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp