Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Självklart har du rätt och jag inser att jag tog tränarens citat helt ur sitt sammanhang. Hans poäng med att säga så var att har du inte hästen "med dig" på ett mentalt plan och om inte hästen är lugn och inte i "flyktläge" så kan du inte träna den alls. En rädd häst eller en stressad häst lär sig inget och då är det helt meningslöst att försöka lära den något i longering eller ridning eller på annat sätt. Han använder dessutom det du ger som exempel - en häst som är lugn sänker huvudet, och får man hästen att sänka huvudet så blir den lugn(are). Just detta menar han är att träna hästens "mind" (nu har han inte engelska som modersmål så det kanske finns ett bättre ord som han använder när han pratar sitt eget språk).
Nu blev jag nyfiken på vilken tränare det är, låter trevligt :)
 
Varför är det ointressant pga att hon utbildar med bett?

Poängen är väl att det går utmärkt att rida GP-rörelser i annat än kandar. För hästarnas skull bör det därför vara valfritt vad man har för huvudlag på tävling, precis som vid träning.
Pja, jag håller med om att det spelar roll.
En häst som lärt sig att bettet är obehagligt och gör allt för undvika det, lär man kunna rida bettlöst på länge!

Men, om jag tar min egen dotter som exempel, så rider hon två ponnier. Den ena reds endast med pelham för att den "var för stark och pigg" och den andra traditionellt riden.

Nu vill dottern helst rida barbacka och i grimma och grimskaft och det funkar på båda. Hon är avslappnad och litar på hästen och vice versa.

Så visst kan man rida bettlöst oavsett, om man vill, men just westernryttare kan nog vara lite si och så i hur försiktigt de ridit på skarpa bett. Det finns nog bra och dåliga ryttare där med.

Inget är svart eller vitt.
 
Pja, jag håller med om att det spelar roll.
En häst som lärt sig att bettet är obehagligt och gör allt för undvika det, lär man kunna rida bettlöst på länge!

Men, om jag tar min egen dotter som exempel, så rider hon två ponnier. Den ena reds endast med pelham för att den "var för stark och pigg" och den andra traditionellt riden.

Nu vill dottern helst rida barbacka och i grimma och grimskaft och det funkar på båda. Hon är avslappnad och litar på hästen och vice versa.

Så visst kan man rida bettlöst oavsett, om man vill, men just westernryttare kan nog vara lite si och så i hur försiktigt de ridit på skarpa bett. Det finns nog bra och dåliga ryttare där med.

Inget är svart eller vitt.

Klart att det finns rötägg inom western också, precis som inom andra discipliner. Men generellt tycker jag det är en mer avslappnad inställning inom western med mindre av "linda in hästarna så de inte fryser/gör illa sig osv" och en mer naturlig hästhållning.
 
Pja, jag håller med om att det spelar roll.
En häst som lärt sig att bettet är obehagligt och gör allt för undvika det, lär man kunna rida bettlöst på länge!

Men, om jag tar min egen dotter som exempel, så rider hon två ponnier. Den ena reds endast med pelham för att den "var för stark och pigg" och den andra traditionellt riden.

Nu vill dottern helst rida barbacka och i grimma och grimskaft och det funkar på båda. Hon är avslappnad och litar på hästen och vice versa.

Så visst kan man rida bettlöst oavsett, om man vill, men just westernryttare kan nog vara lite si och så i hur försiktigt de ridit på skarpa bett. Det finns nog bra och dåliga ryttare där med.

Inget är svart eller vitt.

Och? Det här handlar inte om hur enskilda hästar är tränade, eller att reining skulle vara mildare eller hårdare än dressyr.

Ämnet är ju "frivilligt med kandar i FEI GP", och att Kittel inte tycker att det ska vara det.

Westernvideon och Alizee Froment är ju bara exempel på att det går. Och om det går, och en diversitet i utrustning kan gynna hästvälfärden, varför skulle man inte tillåta det?
 
Vi kan ju också tillägga att han blev ju diskad direkt när han tog tag i tyglarna med båda händerna men att hästen kändes så fin att han ville rida programmet ändå (det var deras sista tävling tillsammans). Dvs han ville visa upp sin fina häst trots att han inte kunde vinna eller placera sig.

Ja det är en fantastisk berättelse också 😍. Rekommenderar alla att se hela klippet med ljud, det spelar ingen roll om man inte vet vad ett reiningprogram är.

Kan man läsa häst så kommer man se en otroligt stark och vältränad häst som älskar det den gör, och bjuder på en makalös uppvisning.
 
Ett exempel på vad jag menar: genom att träna hästen att fysiskt sänka huvudet tränar du den att mentalt känna lugn. Den fysiska processen går inte att koppla bort från hästens sinnesstämning.

Gör den verligen det eller upplever vi människor som att den gör det?

Har för mig att det fanns forskning som visade på att en stressad häst vi förmår/ber att sänka huvudet gör det utan att gå ner i stress (kan dock inte hitta referensen just nu). Även om jag missminner mig så är det en intressant frågeställning; kan vi lära in beteenden för vår egen skull (dvs hästen vet att vi vill att den sänker huvudet vid stress = den sänker huvudet vid stress utan att den för den delen blir mindre stressad)
 
Gör den verligen det eller upplever vi människor som att den gör det?

Har för mig att det fanns forskning som visade på att en stressad häst vi förmår/ber att sänka huvudet gör det utan att gå ner i stress (kan dock inte hitta referensen just nu). Även om jag missminner mig så är det en intressant frågeställning; kan vi lära in beteenden för vår egen skull (dvs hästen vet att vi vill att den sänker huvudet vid stress = den sänker huvudet vid stress utan att den för den delen blir mindre stressad)

Ja, jag tror absolut man ska vara försiktig med inlärd hjälplöshet och hur man manipulerar hästens känslor. Jag har sett en hel del hästar som "ser lugna ut på ytan" men det är ingen hemma, dom har checkat ut.

Så det är skillnad på "stå stilla med sänkt huvud för annars får du stryk" och "kan du sänka huvudet, och så står vi här och chillar tills det känns bra igen. Jag är lugn - kan du också bli lugn?".
 
Nu har jag skummat tråden och trots att jag nog klassar mig själv som dressyrnörd, så har jag mer och mer ifrågasatt bettet över huvud taget.

Det låter i mina öron som ett bra förslag att ryttaren väljer det som passar hästen, men jag tycker man skulle kunna rida på sidepull om man ville.

Jag har testat att rida på lite olika vis och fascinerats av att ha noll kontakt med munnen! (NU, förfasas nog några! :eek: )

Jag upptäckte nämligen att min häst kunde gå i form och balans på lång tygel när han och jag kommunicerade väl med varandra. Jag kunde svänga och öka och minska takten med hjälp av mina skänklar och tyngdpunkt i sadeln.

I och med denna "upptäckt", så ville jag komma ännu längre i vårt "bettlösa" samarbete och kom att bli mer och mer ointresserad av tränset öht.

Kanske skulle dressyren utvecklas till att man får rida med sadel och "halsring" för den som vill?
:cautious:

Now we're talking, huh?!
:angel::D

Jag har gjort liknade upptäckt med min häst och också helt tappat intresset för bett/direkta tygelhjälper sedan dess. Jag uppskattar absolut en fin kontakt och man kan garanterat hjälpa hästen massor genom att använda direkt tygelkontakt (som I sträckta tyglar menar jag) men alltså ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur svårt det är och hur skicklig man behöver vara för att inte stjälpa. Då känns det intressantare för mig att öva mer på det som för mig är finare kommunikation och mindre risk medan jag lär mig bättre.
 
Bara en liten parentes så på mina onlinetävlingar så är all bettlös tränsning utan hävstång tillåten. Senaste tävlingen har även en tjej ridit ett LA-program i halsring och gjort det OTROLIGT bra!! Hon vill dock inte ha uppmärksamhet över det hela så vill inte dela hennes film. Men jag är verkligen så vansinnigt imponerad över hennes ridning. Tom längningen av formen var i bättre kvalité än för 95% av alla bettryttare😱🤩!

Blev så glad av att läsa det på din blogg 😍 Både för ekipagets skull såklart men nästan ännu mer för att du är en sådan som mjöliggör det och på så sätt bidrar till att minska dessa tråkiga "läger". Heja dig My! ❤
 
Gör den verligen det eller upplever vi människor som att den gör det?

Har för mig att det fanns forskning som visade på att en stressad häst vi förmår/ber att sänka huvudet gör det utan att gå ner i stress (kan dock inte hitta referensen just nu). Även om jag missminner mig så är det en intressant frågeställning; kan vi lära in beteenden för vår egen skull (dvs hästen vet att vi vill att den sänker huvudet vid stress = den sänker huvudet vid stress utan att den för den delen blir mindre stressad)

Absolut. Min häst är ett jättebra exempel. Därför är jag otroligt försiktigt med att be honom sänka huvudet, jag gör det när jag behöver (typ klippa manen) och som delar i träningsmoment men då alltid som att jag ber honom slappna av och låter honom ofta följa en godis. Däremot gör jag ju mycket för att han ska mjukna och slappna av och är otroligt varsam när han sänker huvudet med vad vi tränar då. Och att han alltid är fri att spänna till igen.

För att återkoppla till @prinsessfeminist så är det bland annat detta som gör att jag har svårt för bett och direkt tygelkontakt osv numera. Jag har ytterst lite fysisk kontakt utan träningen ovan handlar om känslan och aktiviteten i min kropp för honom att känna sig trygg i att följa. Inte att han ska flyttas undan för att korsa sina bakbenen, böja insidan och sänka nacken. Det har han kunnat sedan dag 1 med människor men lydighet ger inte trygghet och avslappning på en lydig men introvert och osäker häst.

Sedan kan man ju såklart skola en häst med bett osv och det är vad dressyr handlar om (inte bett men att skola ryttare och häst). Men att frivilligt användande av kandar skulle förstöra hela den biten, nja 😅
 
Ja, jag tror absolut man ska vara försiktig med inlärd hjälplöshet och hur man manipulerar hästens känslor. Jag har sett en hel del hästar som "ser lugna ut på ytan" men det är ingen hemma, dom har checkat ut.

Så det är skillnad på "stå stilla med sänkt huvud för annars får du stryk" och "kan du sänka huvudet, och så står vi här och chillar tills det känns bra igen. Jag är lugn - kan du också bli lugn?".

Bra beskrivning. Jag hoppar alltså över steg 1 "kan du sänka huvudet" och gör resten. Men min häst är ju heller inte en häst man behöver vara fysisk med någonsin (som I att dra i repet om han blir skiträdd) så det beror ju på vad för typ av häst.
 
Varför är det ointressant pga att hon utbildar med bett?

Poängen är väl att det går utmärkt att rida GP-rörelser i annat än kandar. För hästarnas skull bör det därför vara valfritt vad man har för huvudlag på tävling, precis som vid träning.
Det finns ett helt gäng toppryttare som då och då eller vid enstaka tillfällen lägger ut videor på sociala medier när de rider utan träns. Dressyrryttarna är inte beroende av kandar.
 
Och? Det här handlar inte om hur enskilda hästar är tränade, eller att reining skulle vara mildare eller hårdare än dressyr.

Ämnet är ju "frivilligt med kandar i FEI GP", och att Kittel inte tycker att det ska vara det.

Westernvideon och Alizee Froment är ju bara exempel på att det går. Och om det går, och en diversitet i utrustning kan gynna hästvälfärden, varför skulle man inte tillåta det?
Jag tror vi är överens. Kanske missförstod jag dig?

Du behöver därför inte bemöta mig med "och?"

(Kanske slog jag in öppna dörrar eftersom jag reagerade på det inlägg du bemötte)
 
Varför är det ointressant pga att hon utbildar med bett?

Poängen är väl att det går utmärkt att rida GP-rörelser i annat än kandar. För hästarnas skull bör det därför vara valfritt vad man har för huvudlag på tävling, precis som vid träning.

Det är ointressant av anledning utbildningen sitter i bettet och precis som du säger kan man rida en bettutbildad GP häst utan bett utan att det är några som helst konstigheter, och jag har inte heller problem med valfrihet-sålänge det inte är just kontakten med bettet som bedöms vilket det är i nuläget.
Fast liksom ditt svar- hur kan du tolka mig som att jag menar att det inte går att rida GP annat än med kandar?? finns det någon vettig som inte bugar för valfritt bett om man nu tar hänsyn till TR och dess inte tillåtna bett?
 
Såg du inte videon? Tränset går sönder mitt under reining-programmet, men hästen vill fortsätta och dom fullföljer programmet extremt snyggt med tränset som halsring.
Men såg du inte de allvarliga bakomlodsekvenserna? hade det varit i en TV visad GP klass hade det gapats högljutt om djurplågeri säkert från en del som hyllar denna Westernhäst och ryttare.
 
Det finns ett helt gäng toppryttare som då och då eller vid enstaka tillfällen lägger ut videor på sociala medier när de rider utan träns. Dressyrryttarna är inte beroende av kandar.

Nä precis. Alla kan nog plocka av det på den nivån och rida med halsring om dom har lust. Det handlar ju inte om att det inte skulle gå.

Det verkar bara vara den äldre generationen som är emot alla förändringar. Var ju samma med hjälmen.

Den yngre generationen är sällan emot. Dom gjorde ju ett eget uppror i hjälmfrågan eller hattfrågan. Dom tyckte det var självklart att förbjuda hatten.
 
Man ser det man vill se kanske?

Janen titta på ryggningen där är tygeln i kontakt och det -skarpa- bettet inverkar så nosen viks in rejält, såfort hästen stannar så lättar han och nosen kommer fram bättre. Det är en iaktagelse och en jämförelse med dressyren där jag menar det mycket väl kunde ge lynchstämning mot en ryttare för fulridning.
 
Janen titta på ryggningen där är tygeln i kontakt och det -skarpa- bettet inverkar så nosen viks in rejält, såfort hästen stannar så lättar han och nosen kommer fram bättre. Det är en iaktagelse och en jämförelse med dressyren där jag menar det mycket väl kunde ge lynchstämning mot en ryttare för fulridning.

Vet inte vad du har tittat på? Inte samma film verkar det som.

När huvudlaget är fortfarande helt, i första stoppet innan ryggningen så öppnar hästen munnen en gång, för ett kort ögonblick. Det skarpa bettet, som är hävstång, där hästen inte tvingas till stängd mun med nosgrimma. Hade den tvingats in bakom lod med att "bettet inverkar rejält" så hade den gapat hela tiden, genom backningen men den gör det alltså inte.

Sen när huvudlaget är sönder, så behåller hästen formen även när den backar. Utan hävstång.

Men på nåt sätt så får du 1 sekunds öppen mun i ev avancerad rörelse till att det är exakt samma som när hästar gapar hela GP program rakt genom, man har bara dolt det med att inte ge de fyskiskt utrymme att gapa för mycket.


Min favorit dock " She likes to rub her knee after she spins, it keeps her calm so i let her" :love:
Gud förbjude att en dressyrhäst skulle börja klia sig på benen mitt i ett dressyrprogram, knappast att ryttaren skulle bara vänta tills hästen var färdig med sitt.
 
Nä precis. Alla kan nog plocka av det på den nivån och rida med halsring om dom har lust. Det handlar ju inte om att det inte skulle gå.

Det verkar bara vara den äldre generationen som är emot alla förändringar. Var ju samma med hjälmen.

Den yngre generationen är sällan emot. Dom gjorde ju ett eget uppror i hjälmfrågan eller hattfrågan. Dom tyckte det var självklart att förbjuda hatten.

Jag är inte emot att träna med bett, inte heller kandar, det kan vara ett steg i utbildningstrappan.
Som ett stödhjul tills man har kommit till den nivån när det inte behövs. Som ett förstoringsglas för en signal, så den blir tydligare just då. Man kan också backa något steg ibland, återgå till träns/kandar om man behöver. Målet är ändå att just den kontakten är på sikt inte nödvändig.

Jag tror att kandarryttare av gamla skolan är rädda för att de som tävlar utan kandar kommer få högre poäng för att de inte behöver använda lika skarpa verktyg och hjälper.
 
Min favorit dock " She likes to rub her knee after she spins, it keeps her calm so i let her" :love:
Gud förbjude att en dressyrhäst skulle börja klia sig på benen mitt i ett dressyrprogram, knappast att ryttaren skulle bara vänta tills hästen var färdig med sitt.
Du har ju dock inga pauser i ett dressyrprogram så det är ju svårt att låta hästarna göra det då. Han har ju tid att låta hästen göra det och då får den det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 017
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp