Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Janen titta på ryggningen där är tygeln i kontakt och det -skarpa- bettet inverkar så nosen viks in rejält, såfort hästen stannar så lättar han och nosen kommer fram bättre. Det är en iaktagelse och en jämförelse med dressyren där jag menar det mycket väl kunde ge lynchstämning mot en ryttare för fulridning.

Det är så formen ska se ut i ryggningen i reiningen, sen kan en såklart ha åsikter om varför westerntraditionen vill ha det så. Samma sak med var hästen håller huvudet innan tränset åker av - det är så dom tränas att bära sig (och man kan se skillnaden i hur hästen tycker att det ska se ut och gå till när tränset är av, då har hon en öppnare form).

Stångbettet användes alltså för att formge nacke och huvud enligt tradition/förväntning. Skillnaden mot motsvarande rörelse i GP dressyr är att hästen här inte hade nosgrimma och kunde själv lätta trycket med en gapning, och dessutom så fick den full eftergift direkt efter rörelsen.

Allt du ser på den filmen är med mening, av både häst och ryttare, minus att tränset gick sönder då. Dom hade kanske vunnit klassen, så bra var ritten, om det inte vore för diskning pga han plockade upp tränset med båda händerna.

Blev inte du glad av att se henne fullfölja programmet? Det övergår mitt förstånd hur en inte kan bli glad av att se denna glada, stolta, arbetsmyra, göra sin grej på sitt sätt, när hon gavs/tog tillfället.
 
Jag ÄLSKAR den videon! Jag har sett den måånga gånger! Underbar häst och vilket fint samspel de har :heart Jag tycker att det är så fint att han låter henne klia sig på benet när hon vill det.
Samma här, jag tycker att det är en underbar video. Både själva ridningen, men också hur han kommenterar sin fina lilla märr och vilket jobb hon gör. Inte sin egen ridning.
 
Vet inte vad du har tittat på? Inte samma film verkar det som.

När huvudlaget är fortfarande helt, i första stoppet innan ryggningen så öppnar hästen munnen en gång, för ett kort ögonblick. Det skarpa bettet, som är hävstång, där hästen inte tvingas till stängd mun med nosgrimma. Hade den tvingats in bakom lod med att "bettet inverkar rejält" så hade den gapat hela tiden, genom backningen men den gör det alltså inte.

Sen när huvudlaget är sönder, så behåller hästen formen även när den backar. Utan hävstång.

Men på nåt sätt så får du 1 sekunds öppen mun i ev avancerad rörelse till att det är exakt samma som när hästar gapar hela GP program rakt genom, man har bara dolt det med att inte ge de fyskiskt utrymme att gapa för mycket.


Min favorit dock " She likes to rub her knee after she spins, it keeps her calm so i let her" :love:
Gud förbjude att en dressyrhäst skulle börja klia sig på benen mitt i ett dressyrprogram, knappast att ryttaren skulle bara vänta tills hästen var färdig med sitt.

Jag tror att kandarryttare av gamla skolan är rädda för att de som tävlar utan kandar kommer få högre poäng för att de inte behöver använda lika skarpa verktyg och hjälper.

Jag läste nog aldrig orsaken om varför?
Det är så formen ska se ut i ryggningen i reiningen, sen kan en såklart ha åsikter om varför westerntraditionen vill ha det så. Samma sak med var hästen håller huvudet innan tränset åker av - det är så dom tränas att bära sig (och man kan se skillnaden i hur hästen tycker att det ska se ut och gå till när tränset är av, då har hon en öppnare form).

Stångbettet användes alltså för att formge nacke och huvud enligt tradition/förväntning. Skillnaden mot motsvarande rörelse i GP dressyr är att hästen här inte hade nosgrimma och kunde själv lätta trycket med en gapning, och dessutom så fick den full eftergift direkt efter rörelsen.

Allt du ser på den filmen är med mening, av både häst och ryttare, minus att tränset gick sönder då. Dom hade kanske vunnit klassen, så bra var ritten, om det inte vore för diskning pga han plockade upp tränset med båda händerna.

Blev inte du glad av att se henne fullfölja programmet? Det övergår mitt förstånd hur en inte kan bli glad av att se denna glada, stolta, arbetsmyra, göra sin grej på sitt sätt, när hon gavs/tog tillfället.

Jag får nog hålla med @ginnies att det hade blivit ett jäkla liv om en dressyrhäst hade ryggat på det viset och alla hade skrikit Rollkur. 🙄

Var väl iof inte så hysteriskt längesedan den där framridningsfilmen kom där typ varenda reiningryttare på filmen red Rollkur och slet och ryckte i stången, någon red in hästens huvud rätt in i väggen i full fart, någon spann så länge att hästen nästan ramlade omkull. Var nått VM eller nått någonstans. Var ett jäkla liv iallafall. Naturligtvis. FEI stewarden tittade knappt upp och reagerade inte.
Var någon specifik som var värst och han kunde inte förstå kritiken.
Typ 10 år sedan kanske?
Jag följer inte den sporten men vet någon vad som hände efter det?
 
Jag läste nog aldrig orsaken om varför?


Jag får nog hålla med @ginnies att det hade blivit ett jäkla liv om en dressyrhäst hade ryggat på det viset och alla hade skrikit Rollkur. 🙄

Var väl iof inte så hysteriskt längesedan den där framridningsfilmen kom där typ varenda reiningryttare på filmen red Rollkur och slet och ryckte i stången, någon red in hästens huvud rätt in i väggen i full fart, någon spann så länge att hästen nästan ramlade omkull. Var nått VM eller nått någonstans. Var ett jäkla liv iallafall. Naturligtvis. FEI stewarden tittade knappt upp och reagerade inte.
Var någon specifik som var värst och han kunde inte förstå kritiken.
Typ 10 år sedan kanske?
Jag följer inte den sporten men vet någon vad som hände efter det?

Skulle anta att det är likadant ännu, det verkar vara ungefär lika konservativt i reiningen som i den europeiska dressyren 😅.
 
Ja, jag tror absolut man ska vara försiktig med inlärd hjälplöshet och hur man manipulerar hästens känslor. Jag har sett en hel del hästar som "ser lugna ut på ytan" men det är ingen hemma, dom har checkat ut.

Så det är skillnad på "stå stilla med sänkt huvud för annars får du stryk" och "kan du sänka huvudet, och så står vi här och chillar tills det känns bra igen. Jag är lugn - kan du också bli lugn?".
Hm.

Då måste det motsatta gälla också?

Min unghäst spärrade upp ögonen när veterinären hade blå plasthandskar när hon skulle känna honom i munnen.

Han var mycket skeptisk och for iväg i boxen.

Vi konstaterade att han nog behövde lugnande och hon lyssnade på hjärtat (det fick hon utan problem).

Till hennes förvåning hade han en mycket lugn och avspänd puls!
 
Vet inte vad du har tittat på? Inte samma film


Min favorit dock " She likes to rub her knee after she spins, it keeps her calm so i let her" :love:
Gud förbjude att en dressyrhäst skulle börja klia sig på benen mitt i ett dressyrprogram, knappast att ryttaren skulle bara vänta tills hästen var färdig med sitt.
Haha

Ja, tänk att få ta en liten paus mitt i küren, klia lite till lite pausmusik, och sedan fortsätta.

😅
 
Hm.

Då måste det motsatta gälla också?

Min unghäst spärrade upp ögonen när veterinären hade blå plasthandskar när hon skulle känna honom i munnen.

Han var mycket skeptisk och for iväg i boxen.

Vi konstaterade att han nog behövde lugnande och hon lyssnade på hjärtat (det fick hon utan problem).

Till hennes förvåning hade han en mycket lugn och avspänd puls!

Varför var det förvånande på en unghäst som aldrig sett en blå plasthandske vid sin mun förut?

Han reagerade, kunde gå undan, är antagligen välhanterad och
otraumatiserad. Finns väl ingen anledning för han att ha hög puls efter en sån liten händelse? Han sa nej och kunde gå undan, problemet löst för hans del.

Häst ser plastpåse ute. Fnattar lite. Knatar sen på som vanligt. Kommer inte heller ha ökad puls efteråt.

Hästar som har varit med om saker, är i en ny situation utan en trygg punkt i form av en människa dom litar på, hästar som har ont etc, där är det vanligare att plastpåsen leder till "fnatt och fnork hela ridturen" och/eller hög puls i skritt.
 
Varför var det förvånande på en unghäst som aldrig sett en blå plasthandske vid sin mun förut?

Han reagerade, kunde gå undan, är antagligen välhanterad och
otraumatiserad. Finns väl ingen anledning för han att ha hög puls efter en sån liten händelse? Han sa nej och kunde gå undan, problemet löst för hans del.

Häst ser plastpåse ute. Fnattar lite. Knatar sen på som vanligt. Kommer inte heller ha ökad puls efteråt.

Hästar som har varit med om saker, är i en ny situation utan en trygg punkt i form av en människa dom litar på, hästar som har ont etc, där är det vanligare att plastpåsen leder till "fnatt och fnork hela ridturen" och/eller hög puls i skritt.
Tja, varför hon ansåg det förvånande, kan nog bara hon svara på.

Poängen är ändå att hästen i grunden är lugn.

Det du sade innan, att hästen har "lärt sig" att agera med lugn, utan att vara det, är svårare.

Har man tex känt på hästens hjärtslag? Eller hur vet man att den är stressad?

Mitt exempel var bara det motsatta.
 
Tja, varför hon ansåg det förvånande, kan nog bara hon svara på.

Poängen är ändå att hästen i grunden är lugn.

Det du sade innan, att hästen har "lärt sig" att agera med lugn, utan att vara det, är svårare.

Har man tex känt på hästens hjärtslag? Eller hur vet man att den är stressad?

Mitt exempel var bara det motsatta.

Ah, jag förstår vad du menar nu.

Så om vi har en häst med inlärd hjälplöshet, som är skiträdd men vet att den ska stå still med huvudet neråt (jag föreställer mig en quarter som blivit inriden med mycket våld), har den då förhöjd puls eller inte?

Jag ska se om jag hittar svaret, om det finns några studier. Min misstanke är att pulsen är relativt opåverkad, men däremot så får den kortisolpåslag, och diverse stressrelaterade hälsoproblem lär dyka upp med tiden och synas i mage, tarm, hovar, hårrem, och/eller tänder. Magsår är ju en klassiker.
 
Tja, varför hon ansåg det förvånande, kan nog bara hon svara på.

Poängen är ändå att hästen i grunden är lugn.

Det du sade innan, att hästen har "lärt sig" att agera med lugn, utan att vara det, är svårare.

Har man tex känt på hästens hjärtslag? Eller hur vet man att den är stressad?

Mitt exempel var bara det motsatta.

Ah, jag förstår vad du menar nu.

Så om vi har en häst med inlärd hjälplöshet, som är skiträdd men vet att den ska stå still med huvudet neråt (jag föreställer mig en quarter som blivit inriden med mycket våld), har den då förhöjd puls eller inte?

Jag ska se om jag hittar svaret, om det finns några studier. Min misstanke är att pulsen är relativt opåverkad, men däremot så får den kortisolpåslag, och diverse stressrelaterade hälsoproblem lär dyka upp med tiden och synas i mage, tarm, hovar, hårrem, och/eller tänder. Magsår är ju en klassiker.

Jag har också läst men glömt det där med puls.

Ang hur man ser när hästen "agerar lugn". Det verkar många vara rent ut sagt skitdåliga på. Introverta hästar blir ofta sedda som lata, ointresserade eller tröga/korkade. Jag tycker jag ser det supertydligt på min häst och andra. Pain face är inte ovanligt tex. Enklast att visa att min häst är spänd/rädd/osäker för någon annan är att ge honom en godis. Ofta äter han inte eller så tar han dem långsamt och försiktigt och tuggar oftast inte klart.
 
Ah, jag förstår vad du menar nu.

Så om vi har en häst med inlärd hjälplöshet, som är skiträdd men vet att den ska stå still med huvudet neråt (jag föreställer mig en quarter som blivit inriden med mycket våld), har den då förhöjd puls eller inte?

Jag ska se om jag hittar svaret, om det finns några studier. Min misstanke är att pulsen är relativt opåverkad, men däremot så får den kortisolpåslag, och diverse stressrelaterade hälsoproblem lär dyka upp med tiden och synas i mage, tarm, hovar, hårrem, och/eller tänder. Magsår är ju en klassiker.

Plus @prinsessfeminist

Ramlar in i tråden med lite OT. Min första valack hade under tiden han inte var min (egenuppfödd, såld som sexåring, återköpt som trettonåring) blivit hundrädd. Jag lade ned massor med tid på att lära honom att hundar inte var farliga. Till sist kändes han trygg igen och kunde t.o.m. passera skällande hundar i lugn skritt.

Vid ett tillfälle hade vi varit ute och konditionstränat. Dvs pulsmätaren var på. Han skrittade avspänt med sänkt huvud och 65 spm, gammal ridskolehäst som han var.

Grannens hund (vi red över deras gårdsplan och hunden var alltid lös) kom farandes i full fart mot oss ivrigt skällande. Noll och ingen reaktion på min valack, han höjde inte ens på huvudet. Men pulsen gick direkt upp till 95 spm. Hade jag inte haft pulsmätaren hade jag trott att han var superlugn.

Så visst kan de lära sig att ”verka lugn” fast de inte är det.
 
Det jag tycker är konstigt är att Kittel säger i videon att han vill att alla ska ha kandar för att alla ska ha samma förutsättningar i tävlingen.

Personligen tycker jag att det vore mycket mer rättvist att man fick ha det huvudlag som sin egen häst trivs med.
Ja annars borde ju alla tävla på samma häst med samma utrustning och i exakt samma kläder. Kan ju bli lite spännande när man bestämmer att det enda paret ridstövlar i tävlingen ska vara i storlek 38 🤪.
 
Det är så formen ska se ut i ryggningen i reiningen, sen kan en såklart ha åsikter om varför westerntraditionen vill ha det så. Samma sak med var hästen håller huvudet innan tränset åker av - det är så dom tränas att bära sig (och man kan se skillnaden i hur hästen tycker att det ska se ut och gå till när tränset är av, då har hon en öppnare form).
Jag vet det men undrar varför detta är så himla bra - för hästen tar jag för givet- och när en dressyrhäst dippar nosen bakom lod så är det helt galet fel och då att hästen har ont av det/ mår dåligt av det/ inte kan arbeta korrekt, osv- ??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 022
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp