Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
1. Det gör inte det han säger till en lögn. Ett korrekt inpassat och använt kandar är i många fall helt ofarligt
2. Det där var väl sisådär 10 år sedan och han rider annorlunda idag av allt jag sett. Jag betedde mig som ett as mot en häst när jag var typ 18 men har lärt mig massor efter det och skulle aldrig komma på tanken att göra så igen. Ska jag fortfarande få fan för det jag gjorde då?
Låter hoppfullt att du tycker han rider annorlunda idag. Jag har undvikit att titta på hans ridning sedan den historien:(
 
Det var en framridning i Word Cup. Jävla skitridning om jag får säga min åsikt. Det hjälper väl inte om kandaret är superbra o rätt inställt när man drar i båda tyglarna så nosen kommer nära bringan.
Tillfället jag tänker på var 2020, och om jag minns rätt vann han SM i dressyr då. Jag kan minnas fel för jag vet inte var jag hittar tävlingsresultat och kan inte dubbelkolla, men som jag minns det var det SM i dressyr och det rapporterades om i Ridsport med en bild där hästen har en blålila tunga och pain face.
 
Jag använder själv kandar ibland och tycker inte att det är synonymt med smärta eller ful ridning. Jag tycker en korrekt använd stång kan ge en annan inverkan som kan vara trevlig, tex att i piaff på vissa individer länga ut halsen ngt mer.

Men med det sagt ser jag inte varför det inte skulle funka att själv välja på tävling. Vad är problemet om några andra vill rida på träns? Om Patrik nu får välja det verktyg han tycker funkar bäst för honom så är det väl inget problem? Han får ju göra det som är bäst för hans häst.
 

Det kan det vara! 2019 var det då, tog fel på året.
Är tungan blå där?
Alltså kan vi inte sluta döma folk för stillbilder? Kanske red han uselt där, jag såg inte ritten, men alla ser för för djävliga ut någon gång på stillbilder. Det enda sättet att avgöra om någon håller i stången för kung och fosterland är genom att se en rörlig sekvens.
 
Jag önskar så att man hade förbjudit nosgrimmor i dressyren! Det hade varit såå avslöjande om hästarna hade kunnat gapa!!

Ja verkligen. Helt ärligt, det är ju bara trams att påstå att nosgrimma behövs. Om man inte kan få hästen att gilla bett och själv erbjuda sig att hålla kontakten med ryttarens hand, då får man kanske inse att man får hålla sig till bettlöst. Jag gillar att se olika hästar och ryttarens ridning här: https://www.instagram.com/reel/CkFgAcmo3MK/?igshid=YmMyMTA2M2Y= just för att man ser hur kontakten utvecklas genom balanserad ridning.
 
Är tungan blå där?
Alltså kan vi inte sluta döma folk för stillbilder? Kanske red han uselt där, jag såg inte ritten, men alla ser för för djävliga ut någon gång på stillbilder. Det enda sättet att avgöra om någon håller i stången för kung och fosterland är genom att se en rörlig sekvens.
Jag tycker den ser väldigt lilablå ut?

Och jag håller med dig, stillbilder är ett dåligt verktyg. Jag vill heller inte jaga PK, han gör ju bara det som lönar sig inom ett system som jag tycker är helt knasigt. Men jag undrar varför - om det bara är ett ögonblick från en hel ritt - tidningar ofta väljer de bilder där hästen går som absolut sämst och ser som mest plågad ut? Är det redaktörerna som är så usla på att läsa hästar, eller är det så att det inte fanns bättre bilder?

Själv tror jag det är en kombination, men jag har inga argument för det egentligen. Bara en känsla av att om redaktörerna så himla ofta lyckas välja bilder där hästarna ser så obekväma ut att väldigt många människor inte klarar av att titta på bilderna utan att få ont i magen, så måste det ju vara så det ser ut? Eller om redaktörerna är så okunniga så är det ju inte värt att läsa tidningen ändå, för varför ska jag lita på något de säger när de uppenbarligen inte kan läsa hästar för fem öre?
 
Jag använder själv kandar ibland och tycker inte att det är synonymt med smärta eller ful ridning. Jag tycker en korrekt använd stång kan ge en annan inverkan som kan vara trevlig, tex att i piaff på vissa individer länga ut halsen ngt mer.

Men med det sagt ser jag inte varför det inte skulle funka att själv välja på tävling. Vad är problemet om några andra vill rida på träns? Om Patrik nu får välja det verktyg han tycker funkar bäst för honom så är det väl inget problem? Han får ju göra det som är bäst för hans häst.
Jag har också svårt att se problemet med valfrihet?
Don efter person/häst.

Men dressyren är så konstig sådär. "Såhär har det alltid varit och ska alltid vara". Undertiden så rider jag in mina hästar på bettlöst om de gillar det och låter vargtänderna vara kvar i munnen eftersom de inte är ivägen om jag inte har bett. Och varför utsätta hästen för stora ingrepp om man inte behöver?

Får väl se hur det känns när jag vill börja tävla. Det är nog svårt att hitta tävlingar med bettlösa klasser gissar jag.
 
Får väl se hur det känns när jag vill börja tävla. Det är nog svårt att hitta tävlingar med bettlösa klasser gissar jag.

Ja det är det säkert för alla de som sa sig skulle ut o tävla bettlöst lös med sin frånvara när de klasserna ordnades, en anledning var såklart att även de bettlösa alternativen begränsades- mååånga trodde de skulle kunna rida runt på hack o andra hävstångshuvudlag och när det inte blev tillåtet så tävlade de inte.
 
Jag har också svårt att se problemet med valfrihet?
Don efter person/häst.

Men dressyren är så konstig sådär. "Såhär har det alltid varit och ska alltid vara". Undertiden så rider jag in mina hästar på bettlöst om de gillar det och låter vargtänderna vara kvar i munnen eftersom de inte är ivägen om jag inte har bett. Och varför utsätta hästen för stora ingrepp om man inte behöver?

Får väl se hur det känns när jag vill börja tävla. Det är nog svårt att hitta tävlingar med bettlösa klasser gissar jag.

Visst är det egentligen rätt så märkligt? Att man ska dra ut helt fungerande tänder på ett djur, för att de kommer vara ivägen för en metallpinne vi vill stoppa in där....
 
Jag tycker den ser väldigt lilablå ut?
Eller så är det en skugga. Att färgbestämma en tunga inne i en mun känns för mig extremt vågat.
Och jag håller med dig, stillbilder är ett dåligt verktyg. Jag vill heller inte jaga PK, han gör ju bara det som lönar sig inom ett system som jag tycker är helt knasigt. Men jag undrar varför - om det bara är ett ögonblick från en hel ritt - tidningar ofta väljer de bilder där hästen går som absolut sämst och ser som mest plågad ut? Är det redaktörerna som är så usla på att läsa hästar, eller är det så att det inte fanns bättre bilder?

Själv tror jag det är en kombination, men jag har inga argument för det egentligen. Bara en känsla av att om redaktörerna så himla ofta lyckas välja bilder där hästarna ser så obekväma ut att väldigt många människor inte klarar av att titta på bilderna utan att få ont i magen, så måste det ju vara så det ser ut? Eller om redaktörerna är så okunniga så är det ju inte värt att läsa tidningen ändå, för varför ska jag lita på något de säger när de uppenbarligen inte kan läsa hästar för fem öre?
Alltså de som väljer bilder tänker nog inte i närheten av vad du tänker. Om det vore så hade man ju lagt in en bild från prisutdelningen med en fladdrande blågul rosett istället för att lägga in en ridbild.
 
Ja det är det säkert för alla de som sa sig skulle ut o tävla bettlöst lös med sin frånvara när de klasserna ordnades, en anledning var såklart att även de bettlösa alternativen begränsades- mååånga trodde de skulle kunna rida runt på hack o andra hävstångshuvudlag och när det inte blev tillåtet så tävlade de inte.
Jag tror att det är rätt få som rider på något med hävstång som rider bettlöst till störst del.

Däremot så är de nog inte ute o tävlar varje helg.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker den ser väldigt lilablå ut?

Och jag håller med dig, stillbilder är ett dåligt verktyg. Jag vill heller inte jaga PK, han gör ju bara det som lönar sig inom ett system som jag tycker är helt knasigt. Men jag undrar varför - om det bara är ett ögonblick från en hel ritt - tidningar ofta väljer de bilder där hästen går som absolut sämst och ser som mest plågad ut? Är det redaktörerna som är så usla på att läsa hästar, eller är det så att det inte fanns bättre bilder?

Själv tror jag det är en kombination, men jag har inga argument för det egentligen. Bara en känsla av att om redaktörerna så himla ofta lyckas välja bilder där hästarna ser så obekväma ut att väldigt många människor inte klarar av att titta på bilderna utan att få ont i magen, så måste det ju vara så det ser ut? Eller om redaktörerna är så okunniga så är det ju inte värt att läsa tidningen ändå, för varför ska jag lita på något de säger när de uppenbarligen inte kan läsa hästar för fem öre?
Håller med dig. Tokiga ögonblicksbilder är så vanligt att väldigt många tror att det är så det ska se ut. På bilden i artikeln från 2019 går hästen med sänkt rygg. Ponera att den gick så hela ritten, hur bedrövligt är det då att man kan vinna SM med en sådan oergonomisk form? Det är en sak om ryttare med lägre kunskapsnivå rider på detta sett, men man förväntar sig bättre från eliten.
 
Ja det är det säkert för alla de som sa sig skulle ut o tävla bettlöst lös med sin frånvara när de klasserna ordnades, en anledning var såklart att även de bettlösa alternativen begränsades- mååånga trodde de skulle kunna rida runt på hack o andra hävstångshuvudlag och när det inte blev tillåtet så tävlade de inte.
Varför ordnas det specifika klasser för bettlöst, varför kan inte de som rider så få tävla i de vanliga klasserna?
 
För domarna kan inte se skillnad i kontakten hästen erbjuder ryttarens hand? Är typ vad jag fattat det som.
Vet inte riktigt om jag förstår, men jag tävlar å andra sidan inte i dressyr, så kanske missar ”finliret”. Vill du förklara hur du menar?

Jag rider ibland bettlöst och ibland med bett och visst är det skillnad i hur kontakten känns. Men om jag kan utföra samma rörelse i samma gångart, form, takt och tempo utan bett som någon som rider med bett så tänker jag att vi bör få samma poäng vid en eventuell tävling oavsett vad som sitter eller inte sitter i hästens mun? Dvs att man ska bedömas efter samma kriterier och därmed borde kunna tävla i gemensamma klasser?
 
Vet inte riktigt om jag förstår, men jag tävlar å andra sidan inte i dressyr, så kanske missar ”finliret”. Vill du förklara hur du menar?

Jag rider ibland bettlöst och ibland med bett och visst är det skillnad i hur kontakten känns. Men om jag kan utföra samma rörelse i samma gångart, form, takt och tempo utan bett som någon som rider med bett så tänker jag att vi bör få samma poäng vid en eventuell tävling oavsett vad som sitter eller inte sitter i hästens mun? Dvs att man ska bedömas efter samma kriterier och därmed borde kunna tävla i gemensamma klasser?

Jag tänker som du och förstår alltså inte heller.

Delvis tycker jag det liknar debatten om sporrar (man ska visa att man klarar av att rida med det och att hästen tål dem) och kandar (att man kan använda den där lilla hjälpen som så få ryttare ens lär sig utnyttja korrekt samt att hästen accepterar det).

Dvs en helt hopplös syn på hur vi använder våra hästar och vilka mål vi har enligt mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 010
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp