Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Vet inte riktigt om jag förstår, men jag tävlar å andra sidan inte i dressyr, så kanske missar ”finliret”. Vill du förklara hur du menar?

Jag rider ibland bettlöst och ibland med bett och visst är det skillnad i hur kontakten känns. Men om jag kan utföra samma rörelse i samma gångart, form, takt och tempo utan bett som någon som rider med bett så tänker jag att vi bör få samma poäng vid en eventuell tävling oavsett vad som sitter eller inte sitter i hästens mun? Dvs att man ska bedömas efter samma kriterier och därmed borde kunna tävla i gemensamma klasser?
Det jag hört, tävlar inte dressyr och rider bettlöst alternativt utan nosgrimma, så är en bedömningspunkt hur hästen accepterar bettet och då kan man inte jämföra ekipage med bettlöst och de med bett.
För mig låter det som en dålig ursäkt och ytterligare en mossig tradition som man kanske borde fundera på om den inte passar bättre in i historieböckerna än i en modern bedömningsgrund av ridning.
 
Visst är det egentligen rätt så märkligt? Att man ska dra ut helt fungerande tänder på ett djur, för att de kommer vara ivägen för en metallpinne vi vill stoppa in där....
Ja när man tänker på det så är det ju helt sjukt. Jag kommer så småningom tvingas utsätta min häst för operationer för att någon dum förening har bestämt att hästar ska ha en metallpinne i munnen.

Ibland är jag sugen på att starta en konkurrerande förening faktiskt. Med regler som fokuserar mer på hästvälfärd.
 
Ja det är det säkert för alla de som sa sig skulle ut o tävla bettlöst lös med sin frånvara när de klasserna ordnades, en anledning var såklart att även de bettlösa alternativen begränsades- mååånga trodde de skulle kunna rida runt på hack o andra hävstångshuvudlag och när det inte blev tillåtet så tävlade de inte.

Ja herregud, vilka diskussioner det var om det! :D
 
Ja herregud, vilka diskussioner det var om det! :D

Jomenvisst och jag var så nördig att jag gick igenom delar av namninsamlingslistan. Det fanns de som bara skrivit under, men så fanns det andra som skrev att om det fanns bettlösa klasser så skulle de minsann ut och tävla. Jag tog de med ovanliga namn, turligt och konstigt nog många , checkade med TDB ca året efter och ingen av dem tävlade eller hade tävlat. Jo , förresten, det gjorde en del men då red de med bett. Andra påstod sig inte tävla alls och skulle göra det vid bettlösa klasser men de hade tävlat innan med bett.
Jag vet flera som red med hack och väntade på och trodde hacket skulle bli tillåtet. Bla en av systrarna youtubeblogg.

Vad gäller tävlande så har jag sett några i Lb men båda red klassen innan med bett och då undrar man ändå lite .

Så där blev det väl som många trodde-högljudda röster men väldigt få som i grunden var intresserade.
 
Jag tror att det är rätt få som rider på något med hävstång som rider bettlöst till störst del.

Däremot så är de nog inte ute o tävlar varje helg.
Jag tror det är ganska många som använder sig av bettlöst hävstång för att få hästen o kröka på nacken för att kunna säga det går lika bra eller för den delen väjla bett ibland av samma anledning.
 
Jomenvisst och jag var så nördig att jag gick igenom delar av namninsamlingslistan. Det fanns de som bara skrivit under, men så fanns det andra som skrev att om det fanns bettlösa klasser så skulle de minsann ut och tävla. Jag tog de med ovanliga namn, turligt och konstigt nog många , checkade med TDB ca året efter och ingen av dem tävlade eller hade tävlat. Jo , förresten, det gjorde en del men då red de med bett. Andra påstod sig inte tävla alls och skulle göra det vid bettlösa klasser men de hade tävlat innan med bett.
Jag vet flera som red med hack och väntade på och trodde hacket skulle bli tillåtet. Bla en av systrarna youtubeblogg.

Vad gäller tävlande så har jag sett några i Lb men båda red klassen innan med bett och då undrar man ändå lite .

Så där blev det väl som många trodde-högljudda röster men väldigt få som i grunden var intresserade.

Värst vad lätt det är att komma av spåret ökad hästvälfärd.
 
Ja när man tänker på det så är det ju helt sjukt. Jag kommer så småningom tvingas utsätta min häst för operationer för att någon dum förening har bestämt att hästar ska ha en metallpinne i munnen.

Ibland är jag sugen på att starta en konkurrerande förening faktiskt. Med regler som fokuserar mer på hästvälfärd.

Ja tack gärna!

Jag hade också gärna sett att vi tar bort all form av rankning, enskilda bedömningar med hemliga resultat. Ingen prisutdelning. För hästarnas välfärds skull.
 
Jag tror det är ganska många som använder sig av bettlöst hävstång för att få hästen o kröka på nacken för att kunna säga det går lika bra eller för den delen väjla bett ibland av samma anledning.
Vi har helt olika erfarenheter då. Jag ser mest sidepull, crossunder, bosal eller halsringar.

Tittar jag däremot på "bettryttare" som ibland rider bettlöst så tycker jag att de ofta använder hackamoore.
 
Vi har helt olika erfarenheter då. Jag ser mest sidepull, crossunder, bosal eller halsringar.

Tittar jag däremot på "bettryttare" som ibland rider bettlöst så tycker jag att de ofta använder hackamoore.

Ja, det har jag också observerat.

"Heltidarna" rider sällan på hackamore.

Dom som varierar med bettlöst ibland, eller tävlar i hoppning, har ofta hack.

Själv så äger jag några hack, men använder dom extremt sällan då jag ser på det som samma sak som ett stångbett. Att rida blank stång eller i cavemore (motsvarar kandar) är liksom inget jag gör till vardags. Ridhästen jag har nu är dessutom inte nog utbildad för det än. Det är sidepull (motsvarar tränsbett) som gäller för han :).
 
Angående diskussionen igår så har jag kollat på PKs kür i Friends nu tom. den fria skritten och hästen gapar hela tiden :( (och det gäller även den fria skritten på de längre tyglarna)
Men han fick stående ovationer och ritten omskrivs som magisk läser jag här till höger :grin:

KL
Såg en video på en känd B tränare sitta och rida och försökte sig på lite tramp oxå. Men helvete vad kasst det såg ut. Naturligtvis var det både aaa och ååh fantastiskt i kommentarerna och jag bara :confused1::bag::sorry: och eftersom jag själv faktiskt har tränat för denna människa för länge sedan så vet jag att hon är lika kass som tränare :rofl: Jag tänker ju då att hon har säkert en hel del elever varje vecka.. hur ska det ens kunna bli bra?

Kommer aldrig glömma just en kommentar. Jag hade då en häst som väldigt lätt ville bli kort i halsen så det jobbade vi på ständigt att få ut halsen. B tränaren: Jag tycker du ska korta upp halsen :laugh::banghead:
 
Kommer aldrig glömma just en kommentar. Jag hade då en häst som väldigt lätt ville bli kort i halsen så det jobbade vi på ständigt att få ut halsen. B tränaren: Jag tycker du ska korta upp halsen :laugh::banghead:
Den där kommentaren har jag också fått, dock inte av en B tränare. Mitt Sprättedjur älskar att krulla hals och är byggd så att höjar han hals och huvud så står han typ på bakbenen automatiskt. Tränaren tyckte jag skulle korta halsen på honom :banghead:
Mitt mål när jag rider honom är ju tvärtom att han ska leka spårhund (kraftigt överdrivet)
 
Jag tänker som du och förstår alltså inte heller.

Delvis tycker jag det liknar debatten om sporrar (man ska visa att man klarar av att rida med det och att hästen tål dem) och kandar (att man kan använda den där lilla hjälpen som så få ryttare ens lär sig utnyttja korrekt samt att hästen accepterar det).

Dvs en helt hopplös syn på hur vi använder våra hästar och vilka mål vi har enligt mig.
Jag hade aldrig tänkt på det eller förstått det förut, men buke har verkligen hjälpt mig att förstå.
Det låter som att man försöker gå efter någon gammal bedömning av att dressyr är för att visa att hästarna tål vilka distrationer som helst och lyder i alla lägen, som man kan behöva i militären och under krig.
Jag tänker att numera så borde det vara mera fokus på att visa att hästen kan lyda/lyssna trots alla distrationer på en tävling, med så små signaler/hjälper som möjligt. Oavsett hur man kommer dit, med fokus på hästens välfärd.

Det låter som att man behöver ändra på något fundamentalt i grunden som troligen ges mera vikt än vad det egentligen är värt. Det finns mycket mindre behov av såna hästar inom militären och som det är så är det ändå knappast de bästa dressyrhästarna idag som skulle passa in i den miljön. De passar bara på tävlingsbanan numera.
Skulle man dock kunna bortse från det och släppa tyngden man ger det så skulle man nog upptäcka att det inte var så viktigt som man tror att det är. Det skulle nog inte förändra så mycket som de verkar tro.
 
Jag hade aldrig tänkt på det eller förstått det förut, men buke har verkligen hjälpt mig att förstå.
Det låter som att man försöker gå efter någon gammal bedömning av att dressyr är för att visa att hästarna tål vilka distrationer som helst och lyder i alla lägen, som man kan behöva i militären och under krig.
Jag tänker att numera så borde det vara mera fokus på att visa att hästen kan lyda/lyssna trots alla distrationer på en tävling, med så små signaler/hjälper som möjligt. Oavsett hur man kommer dit, med fokus på hästens välfärd.

Det låter som att man behöver ändra på något fundamentalt i grunden som troligen ges mera vikt än vad det egentligen är värt. Det finns mycket mindre behov av såna hästar inom militären och som det är så är det ändå knappast de bästa dressyrhästarna idag som skulle passa in i den miljön. De passar bara på tävlingsbanan numera.
Skulle man dock kunna bortse från det och släppa tyngden man ger det så skulle man nog upptäcka att det inte var så viktigt som man tror att det är. Det skulle nog inte förändra så mycket som de verkar tro.
Tillägg: Plus att militären hade ofta en standard i utrustningen och klädseln. Detta innebar förstås att alla hästar behövde tåla den utrustning de skulle ha på sig, därav nödvändigheten att de skulle visa att de tålde de sporrar och bett som ingick i militärens utrustning. Då gick det inte att ha en häst som vägrade pga utrustningen. De åkte helt enkelt ut, eller användes till annat.

Av uppenbarliga skäl så finns inte denna utmaning i dagens situation, det finns inga anledningar kvar till att alla hästar ska klara en viss utrustning. Utan bara att de ska uppnå en viss presentationsnivå för att de ska få delta.
Det är en ålderdomlig regel som helt saknar grund idag.
 
Visst är det egentligen rätt så märkligt? Att man ska dra ut helt fungerande tänder på ett djur, för att de kommer vara ivägen för en metallpinne vi vill stoppa in där....
Nu låter det på dig att det är normala stora tänder som hästen tuggar med som dras ut eller vad menar du?
 
Det jag hört, tävlar inte dressyr och rider bettlöst alternativt utan nosgrimma, så är en bedömningspunkt hur hästen accepterar bettet och då kan man inte jämföra ekipage med bettlöst och de med bett.
För mig låter det som en dålig ursäkt och ytterligare en mossig tradition som man kanske borde fundera på om den inte passar bättre in i historieböckerna än i en modern bedömningsgrund av ridning.
Men så länge det står att kontakten, och en av grunderna är (hästens mun ryttarens hand) ska bedömas hur tycker du det ska bedömas om bettlösa skulle gå i samma klass?

Visst blir det lite känslan av "aldrig nöjd" när det gäller bettlösa ryttare och tävling, nu med facit i hand efter några år och att de faktiskt fick igenom egna klasser. ( vilket jag inte alls är emot är bäst att skriva till)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 021
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp