Kittlig häst -lugnande

Bellapops

Trådstartare
Min häst är otroligt kittlig och blir ganska sur när jag borstar. Han vispar med svansen och trampar runt, speciellt på höger sida. Nu när det börjar bli dax för klippning är jag lite fundersam. Träffade vet i dag och bad om Plegg, vet upplyste mig om att plegg inte finns längre. Däremot finns det numera ett pulver med samma verkan som plegg. Problemet (enligt vet) är att hästen inte får gå till slakt efter det att man har använt detta preparat. Alltså hästen får inte användas efter slakt, den måste kremeras eller liknande. För mig personligen är det inget problem, men jag undrar nu om någon av er har erfarenhet av denna produkt (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter)?
Snälla ge mig lite information om ni har nån.

Då jag inte är ägare till hästen utan långtidsfodervärd så kan jag inte ta detta beslut ensam utan måste fråga hans ägare, men det kan ju vara bra att höra för och motargument.

Klipper jag utan lugnande är risken att han ser ut som en överkörd iller i pälsen efteråt, tufsig, sårig och ojämn.
 
Det finns massor med läkemedel som gör att hästen inte får gå till slakt efteråt. Ett av de vanligaste är Fenylbutazon, som veterinären mer än gärna skriver ut när hästen visar tecken på smärta och de inte vet exakt vad som är fel, eller ex sträckningar, vrickningar etc.

Fenylbutazon är smärtlindrande och antiinflammatoriskt.

Risken är alltså stor att din häst redan fått i sig, eller kommer att få, ett medel som klassas med livstids karens, hästen får alltså inte gå till slakt utan måste kremeras eller liknande.

Så jag tycker att du kan ge hästen lugnande med gott samvete.

mvh Jessica
 
Hästar som ofta blir sura och irriterade när man borstar brukar inte sällan ha ont nånstans, det har visat sig i många fall att hästen egentligen har spänningar eller liknande någonstans på kroppen, ofta under magen. Och eftersom det gör ont när man borsta visar hästen det genom att bli grinig. Jag skulle faktiskt föreslå dig att ta kontakt med en massageteurapeut eller liknande och gå igenom hela hästen. Vet många fall där ägaren trott att hästen varit kittlig när den i själva verket haft ont, efter behandling har hästen inte visat MINSTA tecken på att sura vid borstning, bara ett litet tips! ;)
 
Jag är begåvad med (känns snarare som förbannad med... :crazy: ) en kuse som är så hysteriskt kittlig en häst kan bli!
Han avskyr ALLT som dras på honom! Rykt, täcken, sadlar, klippningen under magen osv.
Tom massage kittlar anser han, såvida jag inte tar i ALLT jag orkar!
Som pricken över i är han den största LERGRIS jag träffat! Smart pålle va´?! Avsky rykt, men smeta ner sig i så mkt lera det går VARJE dag! :crazy:

Så nog finns det de exemplar som ÄR så kittliga!
För jag har tät kontakt med en utbildad fysioterapeft, så ont har han inte!

Vet många som säger "har du inte lärt honom av med det där än?!" när han slår med svansen och hugger i grimskaft och väggar när man borstar.
Lärt honom av med?! :confused: Hur lär man ngn att sluta vara KITTLIG?! :confused:

Han har däremot fått lära sig samt får tillsägelse om han nafsar mot MIG, eller oavbrutet försöker pricka mig med svansen (ja, han har gjort det...), för DÄR går gränsen.

ALLT annat pyssel älskar han däremot! Bli lindad, få liniment på benen, gosas med osv.
 
Jag har provat att ge det nya "plegget" till min häst som konvalecent efter en griffelbensfraktur hb.
Nada effekt - inte ens på maxdosen 2 skedar :o
En shettis i stallet fick "låna" lite när hon skulle skos, är lite besvärlig då. Vet ej hur mkt hon fick men det funkade på henne.
Enligt vet på MK är det stor skillnad på olika hästar hur det funkar med plegget.
Min häst, klbtravare, tål ej mera än 0,2 ml Domesedan. Samma dos som man ger shettis el föl :o
Kbl tål Domesedan sämre. vet ej varför.
 
Min häst beter sig exakt så som du säger. Biter i grimskaftet osv. Jag är helt säker på att han är kittlig eftersom hans ägare säger att han vart så där ända från början (hon har haft honom sen nyfödd och mamman till honom är likadan).

Däremot så älskar han att få svansen och huvudet borstat, vänstersidan kan han också gilla till viss del, men så fort man är klar med halsen på höger sida och ska ta i tu med resten blir han sur. Tack o lov är han så pass uppfostrad att han aldrig skulle bita mig eller någon annan heller.
 
Min KAN ibland uppskatta att få BAKDELEN ryktad! :D
Huvudet gillar han precis som din att få borstat.

Och min har också alltid varit sådan, jag har haft honom sedan han var 1 år.

Så han har aldrig ens fått tanken att man ska hugga I mig när jag ryktar, eftersom jag ju har fått "forma" honom själv.
Men jag har haft problem med att han smånafsat i kläderna, och det inte bara under rykt.
På senare år har han slutat göra det på mig, men tydligen så ska ALLA andra nya runtomkring honom testas om DE möjligtvis tillåter att han smånafsar i kläderna! :mad:
 
om hästen är så känlig så kan du prova att ta ut en massör. Sådan överkänskighet kan bero på spänningar. men det e ju en långsiktig lösning.

vad du ska använda för medel kan jag däremot inte hjälpa dig med.
 
Självklart finns det hästar som är kittliga, har aldrig påstått annat. Däremot har jag av mkt duktiga massörer lärt mig att det ofta kan bero på att hästen har ont någonstans!Även fast vi människor kanske inte tro det, har själv varit med och tittat på när dessa kittliga hästar blivit behandlade och efter en/flera gånger har de slutat upp med att grina illa vid borstning, när man drar åt sadelgjord osv. Tyckte bara att det kunde vara värt att prova. Jag hade inte tvekat en sekund om det varit min häst kan jag säga. :)
 
Nu är det så att jag har första tiden med min massör inom en snar framtid, ska bli spännande och se hur han reagerar. Jag har funderat på om han kommer att bli sur eller om det helt enkelt kan hjälpa mot surigheten. :)
 
Vad roligt! Hästar brukar uppskatta att få massage, masserar mina regelbundet och de älskar det! :d
De står nästan och ramlar omkull på gången :D
Hoppas att det går bra med din lilla pålle ;)
 
Helt klart är det ju värt att prova!
För massage är ju väldigt nyttigt, även om det visar sig att det INTE hjälpte mot en kittlig häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Cavallo
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 775
Senast: Happimess
·
Hästvård Ska kontrollera tänderna på mina hästar nu i dagarna och jag pratade med förra ägaren till en av mina hästar eftersom han tidigare inte...
Svar
17
· Visningar
7 056
Hästvård Hur gör ni med kittliga hästar, ryktar ni dem ändå? Min är både kittlig och tjurig :p Det verkar mest sitta i huvudet, för om han är...
Svar
15
· Visningar
2 466
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp