Kittlig häst?

Chili

Trådstartare
Hur gör ni med kittliga hästar, ryktar ni dem ändå? Min är både kittlig och tjurig :p Det verkar mest sitta i huvudet, för om han är trött, äter eller har sällskap i stallet brukar han inte vara lika jobbig att borsta.

Men han hugger efter mig, steppar undan om jag tar en för hård borste på de leriga benen, viftar med svansen (AJ om man inte är med på det :o). På kroppen har jag en jättemjuk ryktborste eller mjukaste ryktborsten från Borstiq, men ibland måste man ju ta bort leran med något...

Jag vill också ha en fin, välputsad häst. Visst glänser han lite ändå, men det är mycket stöv i pälsen. Eller är det bättre att bada honom då och då? Han går ju ändå täckad såhär års. Ryktning är ju bra för hästen men kan inte tänka mig att det är så bra när hästen bara blir spänd?
 
Sv: Kittlig häst?

Min första häst var en extremt kittlig dam, hon slog med svansen och pep bara man nuddade henne under magen. Jag ryktade ändå, men var extra noga med att ta fasta, långa rykttag (trycka lite extra med borsten för att ta bort värsta "kittel"känslan) och inte mer än absolut nödvändigt på de mest kittliga punkterna (i hennes fall under magen). Jag var även noga med att visa henne att jag INTE accepterade att hon högg mot mig (vilket hon iofs aldrig gjorde) eller slog med benen (hon kunde ibland slå upp med bakbenen under magen när man borstade henne). Sådant beteende är inte acceptabelt i min värld, inte ens när hästen är kittlig.


Sen är ju olika individer kittliga på olika sätt och olika mkt, så det är ju jättesvårt att råda hur du ska göra. Tänk på att inte ha gummiskrapa om du ska ta bort lera, många hästar kan uppfatta den som att den luggas (pälsen fastnar lätt mot gummit), piggborste eller ryktskrapan är bättre. :)
 
Sv: Kittlig häst?

Nej såklart accepterar jag inte beteendet rakt av, men han är ju 11 år och det försvinner uppenbarligen inte direkt. Han får gärna visa att det är obehagligt men hugg/slag är inte ok. Han reagerar dock på hela kroppen, från huvud ner på benen... Sen ju mer uppe i varv han är desto värre, såklart :cool:

Har ryktat honom 2-3 ggr på ett år nu. Använder piggborste eller rotviska på leran :)
 
Sv: Kittlig häst?

Min var 14 när jag köpte henne ;)


Jag hade nog ryktat hästen varje dag, trots att han uppfattar det som obehagligt. Börjat med bara några ryttag/sida (ca 5-10st) och sedan, när han lugnat sig, utökat.
Det är inte så att hans päls blir statisk väldigt lätt, och att det kan vara därför han reagerar (att han är beredd att det ska ge stötar?)
Vad säger förra ägaren om det? Var han likadan där??
 
Sv: Kittlig häst?

Ja förra ägaren var också uppfödaren och han har alltid varit lite "special"... :p

Han har nog aldrig fått stötar vad jag vet.
 
Sv: Kittlig häst?

Min är kittlig (var?) slog med huvudet grimaserade och öronen bak, vid borstning av mage, jag var elak och "botade" det med att borsta extra mycket där, och tetas lite med henne med att sk. kittla henne, nu 2,5 år senare så är hon inte speciellt kittlig längre, förrutom när hon är nyklippt och det är ju inte så konstigt.

Jag är lite så att om de tycker saker är jobbiga, t.ex min tycker det är väldigt obehagligt när jag ska röra öronen ja då ska det vänjas med att jag rör dem som bara den, och igår fick jag tom. klippa de små toffsarna som jag inte fått röra de senaste åren.:D
 
Sv: Kittlig häst?

Det är något hästen ska acceptera bara även om den är kittlig/känslig.

För att få bort leran kan du använda en gummiskrapa istället för rotborste eller piggborste. Rykten ger även hästen massage och ökad blodtillförsel till muskler och därmed ett välbefinnande.

Min häst tyckte inte heller om att bli ryktad till en början, men han fick stå ut, och nu står han och njuter när jag gör det, varje dag.
 
Sv: Kittlig häst?

... kanske ännu en sak på listan "det här ska bara accepteras" alltså :cool:
 
Sv: Kittlig häst?

Känsliga hästar brukar inte uppskatta gummiskrapan, då den lättare luggas i pälsen jämfört med en piggborste/plastskrapa/ryktskrapa. Jämför med dig själv och exempelvis gummisnoddar (dvs, om du har håret uppsatt i snodd ;))
Vad har du själv helst för snoddmaterial? Klädda eller i gummi? Vilka är lättast att bara dra ur håret? I mitt fall svarar jag helt klart de klädda snoddarna, eftersom de i gummi har förmågan att fastna i håret och dra med sig hårstrån (ajajaj)
 
Sv: Kittlig häst?

Mitt 16 åriga sto som jag nyss har köpt är riktigt förbannad när jag borstar under magen, hon biter sig själv i frambenen:crazy: jag brukar dock inte stå och gno som en idiot försöker mest få bort värsta skiten:)
SJälv älskar jag att rykta så det gör jag men är inte så envis just under magen och då funkar det.
majeld
 
Sv: Kittlig häst?

Ja min är då tjurig över hela kroppen, i princip :p Fullblod har väl den egenheten ibland.

Men ikväll fick han stå ut med att bli ryktad! Verkade faktiskt rätt nöjd ändå, pysslade och klippte manen och tvättade alla hovarna. :)
 
Sv: Kittlig häst?

Du har inte provat att göra olika beröringsövningar regelbundet?
 
Sv: Kittlig häst?

Jag tycker man ska anpassa borstningen efter hästen.
Alla hästar gillar inte alla borstar, så varför envisas med att använda en speciell när det finns så många andra?

Vår unghäst älskar att man drar riktigt hårt med piggborstar/hårdare borstar, därför använder vi främst sådana borstar.
Använder mjukare borstar om hon ska iväg nånstans, eller för att få bort löst liggande hår, men inte till vardags.

Min pålle föredrar mellan borstar. Hon har inget emot ryktning, men man får ta i lite. Under magen är hon lite kittlig så där får man ha ett fast tryck när man ryktar och inte rykta för mkt.

Visst ska hästen acceptera att man borstar lite olika, men personligen vill jag att borstningen ska vara trevligt för hästen.
Och hur trevligt är det att bli kittlat i en kvart? ;)
 
Sv: Kittlig häst?

min häst gillar inte alla typer av borstar, men om han är direkt kittlig vet jag inte om jag skulle säga..
piggborste går bra, så den använder jag till lera och annan svårare smuts. annars använder jag i princip bara en mjuk viska med tagel i, för att damma, och en putsvante i fårskinn.
ryktar bara med ryktborste om det är något riktigt speciellt, har kanske hänt 5 gånger senaste året...

ryktborstar och vanliga rotborstar etc. gillar han inte utan nafsar och visar att han inte gillar det, mest under mage dock.. benen går bra. jag tycke rinte han ska behöva "vänja" sig, utan accepterar att han inte gillar dom. tycker också han har rätt att säga till (inom rimliga gränser, naturligtvis) när någonting är fel, han ska inte "kuvas" (mitt ord, ingen annans, bara så ingen tror jag hoppar på någon) till att stå ut med en massa saker som uppenbarligen inte passar honom. alla hästar är olika.
 
Sv: Kittlig häst?

Jag tycker man ska anpassa borstningen efter hästen.
Alla hästar gillar inte alla borstar, så varför envisas med att använda en speciell när det finns så många andra?

:bow:
Här är det mjuka borstar som gäller.
 
Sv: Kittlig häst?

Ja det är ju inte tortyr det handlar om... Som jag skrev så använder jag mest ytterst mjuka borstar.
 

Liknande trådar

Hästvård Att de rullar över huvud taget när de tappar pälsen, är svettiga, fulla med insekter och liknande, det förstår man ju, det kliar...
2
Svar
39
· Visningar
7 459
Senast: kopparberg
·
Hästvård hon har nu inte sett en ryktborste på 3 veckor :) tog hem henne från hingsten i söndags. i går på tisdag blev de ett bad, bara rann...
Svar
19
· Visningar
1 568
Senast: vinkelina
·
Träning Är det någon annan här inne som är helsåld på att rykta hästar och göra dem fina?:D Isåfall, hur länge ryktar ni per dag (ungefär) och...
2
Svar
32
· Visningar
2 380
Senast: Kharachi
·
X
Tävling Badar ni alltid hela hästen när ni ska tävla ???? Tycker att så fort en sån tråd dyker upp så badar alla sina hästar dan innan tävling...
2
Svar
25
· Visningar
2 323
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp