Klåda av Urtekram crystal deo eukalyptus?

Rosett

Trådstartare
Nån som fått det?
Jag har använt den i någon månad nu och har fått klåda. Ibland mycket, oftast inte alls eller bara lite.
Läste på innehållsförteckningen och det verkar ju inte vara något konstigt i den, kan det vara eukalyptusen jag reagerar på?
Har även fått nån slags utslag. Vet inte om jag hade dem innan jag började använda deon, de är rätt diskreta.

Nån som har samma/likadana erfarenheter av den?
 
Nån som fått det?
Jag har använt den i någon månad nu och har fått klåda. Ibland mycket, oftast inte alls eller bara lite.
Läste på innehållsförteckningen och det verkar ju inte vara något konstigt i den, kan det vara eukalyptusen jag reagerar på?
Har även fått nån slags utslag. Vet inte om jag hade dem innan jag började använda deon, de är rätt diskreta.

Nån som har samma/likadana erfarenheter av den?

Eukalyptus kan absolut orsaka kontaktallergi. En googling visar att prevalensen är ca. 0,5-1,5% som reagerat på eukalyptus. Eukalyptusolja innehåller dessutom α-Pinen som är en terpenoid som är välkänt att orsaka hudutslag och irritation.

Urtekram produkter som ofta innehåller eteriska oljor av olika slag funkar inte alls på mig som har väldigt känslig hud. Jag har bland annat provat ett schampo och balsam med lavendel som förvandlade min skalp till ett illrött flagnande helvete.
 
Instämmer helt med @Philosophia @Rosett. Jag kör aromaterapi på mig själv och är extremt försiktig med eteriska oljor för de är potenta. Eukalyptus skulle jag aldrig få för mig att ha på huden, den har jag bara använt för inandning när jag är förkyld.
 
Eukalyptus kan absolut orsaka kontaktallergi. En googling visar att prevalensen är ca. 0,5-1,5% som reagerat på eukalyptus. Eukalyptusolja innehåller dessutom α-Pinen som är en terpenoid som är välkänt att orsaka hudutslag och irritation.

Urtekram produkter som ofta innehåller eteriska oljor av olika slag funkar inte alls på mig som har väldigt känslig hud. Jag har bland annat provat ett schampo och balsam med lavendel som förvandlade min skalp till ett illrött flagnande helvete.

Instämmer helt med @Philosophia @Rosett. Jag kör aromaterapi på mig själv och är extremt försiktig med eteriska oljor för de är potenta. Eukalyptus skulle jag aldrig få för mig att ha på huden, den har jag bara använt för inandning när jag är förkyld.
Tack båda för svaren! Jag ska prova att inte använda den denna vecka och se om det blir bättre.

@Philosophia Urtekrams lavendelschampo och balsam använder jag och den fungerar bra fast jag tvättar bara med den nån gång/vecka.
 
Tack båda för svaren! Jag ska prova att inte använda den denna vecka och se om det blir bättre.

@Philosophia Urtekrams lavendelschampo och balsam använder jag och den fungerar bra fast jag tvättar bara med den nån gång/vecka.

I jämförelse är lavendel en av de absolut snällaste eteriska oljorna (endast den och kamomill är ok att använda på bebisar) så jag är inte förvånad att de fungerar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 199
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp