Bukefalos 28 år!

Klåda/Eksem

K

Kajkan

Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att någon kan ge mig lite råd och vägledning. Har en 6-årig svenskfödd islandshäst som aldrig kliat sig tidigare, som i slutet av september började klia baken intensivt mot boxväggar och träd eller vad hon nu kommer åt. Hon ägnar en stor del av dygnet åt att göra detta men kan också stå och vila eller hanteras längre stunder utan att hon måste klia sig.

Det är alltså inte svansen hon kliar utan huden på baken, ca en yta på 20 kvadratcentimeter på varje sida om svansen. Hon kliar inte heller någon annan del av kroppen.
Huden ser inte alls irriterad ut. Det finns inga sår,knölar, kala fläckar eller är knottrigt, dock börjar pälsen bli rejält rufsig och sliten av allt kliande.

Hästen är avmaskad senast i mitten på september. Hon får endast grovfoder som jag inte tycker är speciellt proteinrikt (smp 44), hon har fått hö med högre proteinvärden i tidigare år. Jag hade på switch pour on för en vecka sedan utan resultat, ifall det skulle kunna vara pälsätare.

Igår hade jag i vart fall ute en veterinär som snabbt konstaterade:
-Aha, en islandshäst! Då är det eksem. Inget att göra något åt.

Nu kommer det en annan veterinär om ett par veckor så jag hoppas få lite mer råd då. Men vad gör jag tills dess för att stilla klådan? Lider med hästen som kastar sig hit och dit mot inredningen i boxen. Om jag ska använda någon salva bör jag raka pälsen först? Annars kommer man ju inte åt huden genom den tjocka pälsen (hon är helt oklippt).

Och någon som vet hur vanligt det är att eksem dyker upp så här på hösten? Jag har alltid förknippat eksem med sommar, sol och knott men det beror på min okunskap inom ämnet.
 
Sv: Klåda/Eksem

Träckprovet på just denna häst visade noll ( och har så gjort de två senaste åren), men eftersom träckproven efter de då 8 veckor gamla fölen, i samma hage, visade förekomst av mask ansåg veterinären att hela flocken skulle avmaskas samtidigt. Axilur i juli och med Equimax i september. Och ja, det var samma veterinär som ansåg detta som nu inte ens ville gå in i boxen och titta på hästen.
 
Sv: Klåda/Eksem

Ta kontakt med en annan veterinär som du skall göra. Otroligt fördomsfull veterinär. Det finns ju andra hudproblem. Omöjligt säga så här vad det kan vara.
 
Sv: Klåda/Eksem

Har också råkat ut för fördomen att så snart det är en islandshäst är det exem:crazy:
Har haft två exemhästar och i början av exemet kan man väl känna sig lite tveksam men det visar sig ganska snabbt om det är "riktigt"exem.
Mina båda har dock börjat klia manken och pannan, även om svansroten kommer ganska snabbt. Naturligtvis kan det vara olika men detta är min erfarenhet och knotten har faktiskt inte riktigt försvunnit ännu så behövs några frostnätter till innan det känns säkert
Sen är det faktiskt så att det kan klia på en islandshäst av andra orsaker än exem:)
Låter kanske dumt men har du provat att tvätta rumpan på din häst? Ibland kan det sitta något litet och irritera i ett veck.
 
Sv: Klåda/Eksem

Har du stoppat in fingrarna "under" pälsen och känt om hon är svettig efter att ha stått i boxen några timmar? (Ibland går det inte igenom pälsen och därför kan man inte se svetten med blotta ögat eller känna med handen ovanpå pälsen.)
Vet inte om din står inne på nätterna, men jag tolkar det så.
Jag måste klippa min shettis pga att hon inte kan stå i stallet på nätterna annars med de andra pållarna, med sin björnpäls. Tyvärr gör ju det att jag måste täcka vid nederbörd eller kraftig blåst, men hellre det än att hon plågas av värmeslag intill huden i stallet. :crazy:

Hon börjar alltid klia sig i slutet på augusti när vi stallar in dem, och nu har jag lärt mig att ta fram klippmaskinen i tid! Alltid rumpan som är värst......
men även under man och framben...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 667
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 484
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 939
Senast: ptr
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp