rock_89

Trådstartare
En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst i samma stall är drabbad av vad vi kan se.
Hästen har framför allt kliat vid manen, bakdelen och svanen. Nu har hästen även börjat klia synligt på andra delar av kroppen. Håret blir bortnött och man kan skymta huden trots tjock vinterpäls. Kan inte se någon ohyra med blotta ögat. Inget foder är utbytt och höet skall vara av fin kvalité. Misstankarna gick först till pälsätare, fick tips av personal på granngården att använda ett medel som används vid ohyra på höns (minns ej namnet på produkten). Efter ett par veckors användning ser det dock bättre ut, de drabbade områdena har börjat mjälla och nytt hår har börjat växa ut på vissa delar. Däremot har hästen börjat klia sig betydligt mer vilket gör oss fundersamma, nu även på nya ställen. Gjorde även en ny avmaskning förra veckan. Visar sig inget bättre resultat nu är nästa steg att kalla på veterinär.
Har ni några tips efter liknande erfarenheter?
 
En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst i samma stall är drabbad av vad vi kan se.
Hästen har framför allt kliat vid manen, bakdelen och svanen. Nu har hästen även börjat klia synligt på andra delar av kroppen. Håret blir bortnött och man kan skymta huden trots tjock vinterpäls. Kan inte se någon ohyra med blotta ögat. Inget foder är utbytt och höet skall vara av fin kvalité. Misstankarna gick först till pälsätare, fick tips av personal på granngården att använda ett medel som används vid ohyra på höns (minns ej namnet på produkten). Efter ett par veckors användning ser det dock bättre ut, de drabbade områdena har börjat mjälla och nytt hår har börjat växa ut på vissa delar. Däremot har hästen börjat klia sig betydligt mer vilket gör oss fundersamma, nu även på nya ställen. Gjorde även en ny avmaskning förra veckan. Visar sig inget bättre resultat nu är nästa steg att kalla på veterinär.
Har ni några tips efter liknande erfarenheter?

Men hur länge ska han behöva ha sådan klåda? Måste ju vara rena eländet för honom. Ta ut en veterinär snarast, så att han får hjälp.
 
Har varit med om liknande, hästen hade svamp och det blev bra när hon tvättades med ett desinficerande shampo.

Ett annat alternativ kan vara att den påverkas av pälsfällningen och har ont i huden.
 
Min första tanke var pälsätare, Switch biter på dem, men jag tror man bör göra två behandlingar med något specifikt intervall.
Sen är såna grejer ganska starka, så det är inte omöjligt att hästen fått en allergisk reaktion pga medlet.

Sen är ju svamp en möjlighet också såklart.

Angående fodret så kan både hö och annat foder bli dåligt på olika vis, det är inte säkert att alla hästar som äter det får symptom. Det har jag själv upplevt när bara någon enstaka börjat hosta pga mögel i höet medan de andra mår tipp topp.

Ni bör nog ta ut en veterinär som kan ta lite prover, man kan ju parallellt (rådfråga veterinären såklart) stötta upp med tex linfröolja(omega3), extra vitaminer osv. Personligen har jag hittat något som varit väldigt effektivt på min unghäst (som verkar vara allergisk mot lucernpellets och kliar sig då) det är ett granulat som heter Immun (Veredus eller så kanske märket var), köpt på Horze. Det tog bara en vecka så var klådan borta. Men det beror säkert på vad som är orsaken till klådan, om just det medlet funkar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 579
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp