Bukefalos 28 år!

Fredag

Trådstartare
Har en 2-åring som har åkt på en oerhörd klåda på båda sidor om mankammen ca 1 dm ovanför manken. Det började för ett par veckor sedan och jag förstår inte vad det kan vara. Första tanken var att det var ett gammalt bitsår som läkte och kliade - jag troode det skulle försvinna. Men icke.
Andra gissningen var insekter, men det finns inte många så här års och eftersom ingen av de andra hästarna i samma hage (2 till) visar några som helst tecken så kan nog även det avskrivas (ser inga småkryp heller).
Tredje gissningen är en allergi, men inget foderbyte har gjorts sedan tidigt i höstas (havre, Grund, Miner Blå, betfor, hö).
Han jobbas inte svettig och han bär aldrig täcke.

Jag har ett svagt minne av att det kanske var lite knöligt under huden där det kliade innand et tog ordentlig fart. Är det möjligt att det kan vara någon sorts parasit??? Har inte gjort vinteravmaskningen för spolmask än, tänkt göra det till helgen.

Idéer??? Ska ringa vet i morgon och rådgöra, men tar tacksamt emot idéer på vad det kan tänkas vara.
 
Nackbandmask kanske, ger en rejäl klåda i beskriviet område. Kompisens nordsvensk drabbades av detta, först trodde man på eksem men sen visade det sig att det var just nackband mask.
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 353
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp