Kalinka

Trådstartare
Vi köpte i torsdags 2 små marsvinshonor. Jag tycker de kliar sig så mycket. Kan marsvin ha lus??? Eller vad kan det vara? De är fö inköpta på en zooaffär.
 
Ja det låter som ohyra! bada dom i ohyreschampo för djur och städa buren.
 
Hur badar man dem lättast? Tänker mest på tvätten av huvudet...de ser ju inte ut att tänka sig att sluta ögonen om man skulle spola över....
Är det vanligt hundshampo som gäller, Dermocan eller canitex?

Vad gör man ren buren med? Virkon S?

Och då måste förståss katterna också badas som har petat in tassarna och varit när dem? :crazy: :(
 
Innan du badar dem tycker jag i alla fall att du ska ringa en veterinär. Vanligaste orsaken till klåda enligt min veterinär är skabb, inte löss. Dessutom, betalade du inte rätt mycket för friska djur i zoo affären? Om de är lite seriösa borde du få hjälp av dem. Min kompis köpte två marsvin som visade sig ha löss, faktiskt, och djuraffären betalade tillslut för avlusningsmedlet. (Mitt marsvin hade skabb när hon köptes från - zooaffären!).

Lycka till - det minsta man kan begära är ju faktiskt att de säljer en friska djur! Veterinären är inte gratis som vi väl alla vet, så det kanske man inte vill börja med första veckan om man inte måste?
 
Jo, jag har också tänkt på det där och har tänkt ringa vet imorgon. Som sagt, en tråkig början..... :(

Hur kollade de skabben? Med vävnadsprov? Låter hemskt på så litet djur...*huu*
 
Skabb kollar man med ett hudskrap.
Man skrapar med ett skalpellblad tills
det börjar blöda. Eftersom det inte
krävs särskilt många skabbdjur för att
klåda ska uppstå är det inte säkert att
man hittar något, men provar att behandla.
Marsvin får ofta ringorm som gärna sätter
sig kring nosen och orsakar klåda. Man kan
odla det på särskilt medium eller provbehandla.
 
Vanligaste orsaken till klåda hos marsvin är static lice...eller löss, små svarta prickar som sitter en bit upp på hårstrået, inte vid huden. Behandla med Dermocan och skrubba alla tillbehör med Frontline och kolla om dom slutar klia sej.
Är det skabb...eller sellnic...så blir det hårlösa fläckar under magen och på benen. Sellnic kräver en snabb behandling av veterinär.
Sen finns det running lice...eller pälsätare...små brungula maskliknande saker som rör sej långt ner i pälsen. Behandlas på samma sätt som static lice.
En garanti att man köper ett lusfritt djur från affären är tyvärr rätt så liten :mad:. Därför är det att rekommendera att alltid bada ett nyinköpt djur innan man sätter det tillsammans med nåt annat.
Det har varit en intressant ämne på ett marsvinsforum om att static ev kan ligga latent i djurens hud och utvecklas vid stress och värme tex. Detta är inte något som är bevisat, men det har hänt att utställningsdjur som varit helt staticfria hemma helt plötsligt inte sluppit igenom incheck pga att hela pälsen kryllar av static, efter att ha åkt i en varm transportbur.
Här kan du läsa mer om löss och annat äckel i pälsen
Gå in under Fakta och sen Parasiter
http://www2.hemsida.net/cassiopeias/
 
Ok, tack för svaret. Jag blev förvånad för jag visste inte att det var så "vanligt" men å andra sidan så har vi aldrig haft marsvin förrut.
Ska sätta dem under lampan imorgon och kolla i pälsen, sen så får jag väl bada de små liven *suck*
 
Just static kan vara svåra att se speciellt om pälsen är mörk. Tyvärr så är det vanligt, skulle tro att så gott som alla marsvinsuppfödare nån gång råkat ut för static :(
 
Den ena är nästan helvit och den andra har iaf lite vitt på sig, så "förhoppningsvis" :smirk: :crazy: ska jag se nåt imorgon. Då vet jag iaf VAD det är....
Smittar det katt/människa??
 
Det smittar inte till människa...till katt är jag faktiskt osäker på :confused: Kanske säkrast att försöka hålla katten på avstånd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: Sandora
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
1 725
Kropp & Själ Är den värre än vanligt? Jag har ju lite symtom om vår/försommar i vanliga fall, men inte så mycket att det stör livet nämnvärt. Men i...
2
Svar
26
· Visningar
1 312
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp