L

Lucky_Me

Hej!
Jag har en D-ponny som har klåda och mjäll.
Jag har testat många olika sorters "klådmedel" och häst schampon som ska hjälpa. Men dom gör inte det!
När man kollar i hans "hårbotten" på manen så är det mjälligt
samma sak med svansen.

Förra sommaren så kliade han av sig nästan halva manen :S
och nu har det börjat igen. Det kommer framförallt på våren/sommaren, och det är verkligen hemskt fult när han kliar av sig man och svans! :S :P

Finns det något medel någon kan rekommendera som hjälper!?
Helst inget man måste spruta med då min pålle är livrädd för sånt som sprutar :P
 
Sv: Klåda

Det kallas för eksem, om du gör ett sök på just eksem kommer du att få upp en hel mängd med trådar i samma ämne.
 
Sv: Klåda

Har h*n det enbart på våren/sommaren? För i så fall låter det som soleksem. Se till att hålla såren mjuka med till exempel helosan och skydda han mot solen i så fall..
 
Sv: Klåda

Soleksem drabbar bara ljusa partier såsom ljusa bläsar och mular, karleder kan också bli drabbade. Soleksem är blåsor med sårbildning som följd, precis på samma sätt som när vi bränner oss i solen.

Sommar eksem beror på bitande insekter, hästen får en allergisk reaktion som yttrar sig som klåda i man och svans. Taglet skrubbas bort av hästens kliande, vid kraftigare reaktioner kan hästen tappa tagel utan att den kliar sig. Sårbildning i man och svans är vanligt förekommande, men det kan precis lika gärna handla om svullen man och svansrot.
 
Sv: Klåda

Han har det på vintern också, alltså året om men det är liksom
mer på sommaren. Jag tror inte att det kan vara soleksem då han
inte får några blåsorelelr något sådant. Han har en stor vit bläs och där får han inget :S och han har aldrig varit känslig för sol eller ngåot
vad jag har sett :S
 
Sv: Klåda

Klåda med mjäll är liksom en allergisk reaktion, ofta brukar man kunna se att hästen börjar mjälla i man och svans eller så är de mjälliga konstant. Känn efter längs mankammen om pållen inte rent av är svullen och varm också, eller titta ned i man kamen och se om huden ser skrovlig ut som elefanthud.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 361
Senast: Seabaz
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 474
Senast: Lisa2014
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 898
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp