G

GoldenHeart

Har en häst som varje gång hon fäller får svårt klåda över hela kroppen.:( Hon är en väldigt känslig häst och börjar därför bocka/stegra & blir helt omöjlig.Behöver därför något som lindrar klådan? Va på djurapoteket idag och dom sa att det inte finns något mot det. bara till klåda för man/svans. Hon får både B-vitamin och andra mineraler för detta. Vad kan man göra ?

Mygg&knott gör väl inte saken bättre hellet. Funderar därför att lägga på ett flugtäcke. Men vill ju inte att det ska klia av täcket. Vad tror ni ??!??
:cry:
 
Sv: Klåda

Kontakta veterinär - händer detta enbart vid pälsfällning kanske det finns något att ge enbart då (ex. kortison). Flugtäcke gör nog bara saken värre om hästen inte är överkänslig mot insektsbett.
Du kan ju prova att tvätta hästen med vatten med äppelcidervinäger i - det har en avsvalkande, klådstillande effekt. Min eksemhäst kliar sig mindre efter dusch, och det kanske kan funka på din också. Använd då ett milt schampo (ev. ngt hundschampo på apoteket mot klåda eller Hexocil).
 
Sv: Klåda

Problemet med att tvätta henne är att när hon blir blöt och påväg att torka kliar det ju bara ännu mera .:(
Jaa, Jag duschar henne i vetriderm som är klådstillande till hundar.
Åkte även till apoteket och frågade om dom hade något men fick som svar att det finns inget mot det. :( Min veterinär kunnde inte komma ut fören den 25:e ... lite långt att vänta tyvärr.
 
Sv: Klåda

PROB-schampo och PROB-olja har gjort underverk med min hästs "pälsfällningsklåda".
Jag ger dessutom linfröolja (ca 1/2 dl/dag)

Immer
 
Sv: Klåda

Okeej, Och du VET att det ger resultat ? vill ju inte köpa något i onödan :P :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 209
Senast: Bee
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 386
Senast: klystron
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 549
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 611
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp