Klådan som inte slutar

Singoalla

Trådstartare
En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt knäckt. Det började efter semestern med att jag fick små kliande bett över kroppen. Jag trodde att det var små myggbett först, men började efter ett tag misstänka att det var loppor från hunden. Jag gjorde det jag kunde med hund och lägenhet. Han fick loppbehandling, två stycken med två veckors mellanrum. Trots att han egentligen inte visade ett enda symptom på att ha loppor. Jag storstädade hela lägenheten och tvättade alla textiler. Problemet kvarstod dock hos både mig och sambo, och det började bli riktigt illa. Jag ringde hyresvärden som hänvisade till Anticimex. Anticimex sa att de kunde komma ut, men att vi först skulle försöka kontrollera om det var vägglöss för om vi kunde se det snabbt själva så kunde de starta sanering direkt. Vi hittar inga vägglöss i enlighet med deras instruktioner, men har inte bokat tid för besiktning ännu.

Jag ligger vaken på nätterna och kliar, och bokade tillslut en läkartid. Läkaren säger att hon inte vet, men att det kan vara skabb eftersom det är något som drabbat både mig och sambo. Jag får en remiss till hudläkare, och min allmänläkare säger att jag borde få en tid snabbt med tanke på besvärens grad. Hudläkaren bokar dock in en tid tre veckor senare, och har ingen ledig tid tidigare än så. Jag bryter ihop helt och vet inte vart jag ska ta vägen. Sömnen drabbas, jobbet drabbas och jag vill typ riva av mig min egen hud. Jag ringer allmänläkaren igen som ser om hon kan skicka remissen någon annanstans. Jag får en kallelse till en ny hudläkare, också tre veckor bort. Tillslut tar jag saken i egna händer och köper behandling för skabb på apoteket som både jag och sambo tar. Det fick bära eller brista i det läget. Jag gör en ny självsansering av lägenhet och textiler. Nu har det gått en vecka, och jag vet att även om det var skabb så kan det ta några veckor innan klådan försvinner, men det är hittills oförändrat. Jag har knappt sovit på en vecka, då jag utöver denna himla klåda också har fått magkatarr, och i morse bröt jag ihop igen. Ringde hudläkaren som lyckades boka in en tid till mig på måndag. Jag lägger allt mitt hopp till att det här ska kunna lösas nästa vecka, då jag inte vet vart jag ska ta vägen annars. Jag har rivit mig blodig inatt.

Vad är detta djävulskap? Har någon varit med om något liknande? Ingen granne hade något problem med vägglöss enligt Anticimex, varken jag eller sambo har varit utomlands i sommar och på resor i Sverige har vi inte direkt bott på några märkliga ställen. Jag förstår ingenting.
 
Jag har haft rävskabb två gånger, smittad av hunden. Jag förstår att rävar som får rävskabb kliar sig tills de dör, för fy vad det kliade, kunde inte heller sova etc. Det satt som tre bett i grupper och gärna där man har linning av tyg, som byxmidja.
Kolla om hunden har rävskabb!
 
Jag har haft rävskabb två gånger, smittad av hunden. Jag förstår att rävar som får rävskabb kliar sig tills de dör, för fy vad det kliade, kunde inte heller sova etc. Det satt som tre bett i grupper och gärna där man har linning av tyg, som byxmidja.
Kolla om hunden har rävskabb!

Usch, det lät hemskt! Hunden kliar sig dock inte alls. Alltså, verkligen inte alls. Han kanske kliar sig lite med baktassen bakom örat en gång per dag men inte mer. Sedan har han knappt någon päls på magen och ljumskar så jag har tittat efter bett men hittar inget. Så oavsett vad det är så verkar i alla fall hunden ha sluppit undan.
 
Har du provat hydrokortison? Även om det är skabb så kan man behandla klådan som kommer efter behandlingen med sån kräm, finns mild receptfritt på apoteket.
 
Har du provat hydrokortison? Även om det är skabb så kan man behandla klådan som kommer efter behandlingen med sån kräm, finns mild receptfritt på apoteket.

Yes, det har jag! Jag ska dock gå förbi apoteket idag och se om de har någon lindrande kräm som inte är så fet. Hydrokortisonen är bra och lindrar men eftersom jag har klåda precis överallt så kan jag inte bara dutta lite på ett bett, utan måste smörja in.. ja, hela mig. Så inatt fick jag sova i en mjuk jumpsuit för att jag var helt kletig. Så jag ska se om jag hittar någonting som är mer som kräm eller gel och inte salva.
 
Usch, det lät hemskt! Hunden kliar sig dock inte alls. Alltså, verkligen inte alls. Han kanske kliar sig lite med baktassen bakom örat en gång per dag men inte mer. Sedan har han knappt någon päls på magen och ljumskar så jag har tittat efter bett men hittar inget. Så oavsett vad det är så verkar i alla fall hunden ha sluppit undan.
När min förra hund hade rävskabb så hade han en lätt rodnad i ljumskarna bara. Han kliade sig inte mer än normalt. Jag upptäckte det när vi skulle till veterinären med en katt och tog med honom så han fick behandling direkt.
 
Yes, det har jag! Jag ska dock gå förbi apoteket idag och se om de har någon lindrande kräm som inte är så fet. Hydrokortisonen är bra och lindrar men eftersom jag har klåda precis överallt så kan jag inte bara dutta lite på ett bett, utan måste smörja in.. ja, hela mig. Så inatt fick jag sova i en mjuk jumpsuit för att jag var helt kletig. Så jag ska se om jag hittar någonting som är mer som kräm eller gel och inte salva.

Är det helt säkert att det är bett? Tänkte eftersom läkaren inte visste vad det var.
För att ta upp ett liknande exempel även om jag inte vet hur dina utslag ser ut, så började ett av våra barn få klåda över hela kroppen nu när det började bli kyligare och därmed torrare luft. Vi måste smörja hela kroppen 2-3 ggr/dag annars kliar det så mycket att hen inte kan sova och utslag uppstår överallt som först ser ut som bett men blir sedan stora röda partier.
Vi varierar mellan miniderm (finns stor pumpflaska och den är dryg och torkar snabbt in), bephanten anti-exem och weleda baby calendula.
 
Låter som skabb. Jag har haft det och fyfan, det var hemskt. Tog lång tid innan klådan försvann.
 
När min förra hund hade rävskabb så hade han en lätt rodnad i ljumskarna bara. Han kliade sig inte mer än normalt. Jag upptäckte det när vi skulle till veterinären med en katt och tog med honom så han fick behandling direkt.

Vad märkligt! Det känns dock långsökt att Bruce skulle ha rävskabb, dels på grund av uteblivna symptom men också på grund av att vi bor mitt i stan. Vi har visserligen varit i stugan i sommar. Värt att kolla upp om vi inte kommer längre hos läkaren på måndag!
 
Låter som skabb. Jag har haft det och fyfan, det var hemskt. Tog lång tid innan klådan försvann.

Visst låter det som det? Det jag har läst om det och sett bilder på stämmer överens med våra symptom. Sambo har blivit bättre sedan behandlingen, kliar enbart lite. Själv river jag sönder mig.

Vet du hur du blev smittad? Varken jag eller sambo kan komma på vart, eller hur, han eller jag skulle kunna ha fått det från början.
 
Är det helt säkert att det är bett? Tänkte eftersom läkaren inte visste vad det var.
För att ta upp ett liknande exempel även om jag inte vet hur dina utslag ser ut, så började ett av våra barn få klåda över hela kroppen nu när det började bli kyligare och därmed torrare luft. Vi måste smörja hela kroppen 2-3 ggr/dag annars kliar det så mycket att hen inte kan sova och utslag uppstår överallt som först ser ut som bett men blir sedan stora röda partier.
Vi varierar mellan miniderm (finns stor pumpflaska och den är dryg och torkar snabbt in), bephanten anti-exem och weleda baby calendula.

Vet inte säkert att det är bett. Ibland ser det ut som solklara bett, och ibland mer som knottror. Ibland syns inget alls utan det bara kliar. Jag hade egentligen inte uteslutit att det skulle kunna vara något annat än kvalster eller skadedjur, men det som tyder på det är ju dels att både jag och sambo har fått det samtidigt, samt att ingen utav oss har haft några hudproblem tidigare i livet alls. Så det är ju mycket som tyder på att det är något som smittats emellan oss. Eller emellan oss och hund, som också sover under täcket i sängen.

Hoppas det blir bättre för ditt barn snart!
 
Visst låter det som det? Det jag har läst om det och sett bilder på stämmer överens med våra symptom. Sambo har blivit bättre sedan behandlingen, kliar enbart lite. Själv river jag sönder mig.

Vet du hur du blev smittad? Varken jag eller sambo kan komma på vart, eller hur, han eller jag skulle kunna ha fått det från början.

Räcker det inte med att ni haft hudkontakt med någon som har skabb? Klappat någon annans hund?
 
Har du testat antihistamin? Jag har också någon jävla klåda just nu, ser ut som bett men hittar ingen ohyra. Misstänker byte av tvättmedel, men fram tills jag lyckats tvätta om allt så tar jag antihistamin när det blir för jobbigt. Framförallt är det insidan av låren för mig.
 
Räcker det inte med att ni haft hudkontakt med någon som har skabb? Klappat någon annans hund?

Om man har otur så absolut. Det jag har läst dock är att man oftast behöver ha minst 5 minuters direkt hudkontakt med någon som har skabb, för att bli smittad. Vilket nog är rätt ovanligt i vanlig vuxen interaktion, om man inte ligger/myser/sover ihop vilken varken han eller jag veterligen har gjort mer än med varandra. Fast min läkare frågade mig bara om vi har "sovit borta" i sommar, på hotell eller liknande. Klappat hund - säkert någon gång. Det skulle också vara optimal otur, men möjligt.
 
Visst låter det som det? Det jag har läst om det och sett bilder på stämmer överens med våra symptom. Sambo har blivit bättre sedan behandlingen, kliar enbart lite. Själv river jag sönder mig.

Vet du hur du blev smittad? Varken jag eller sambo kan komma på vart, eller hur, han eller jag skulle kunna ha fått det från början.
Solarium? En kollega fick skabb på ett solarium. De kan tydligen ligga kvar på platser länge och vänta på nya offer.
 
Har du testat antihistamin? Jag har också någon jävla klåda just nu, ser ut som bett men hittar ingen ohyra. Misstänker byte av tvättmedel, men fram tills jag lyckats tvätta om allt så tar jag antihistamin när det blir för jobbigt. Framförallt är det insidan av låren för mig.

Bra tips, kan köpa det också när jag går till apoteket idag. Köper vad som helst just nu som kan ta mig genom helgen.
 
Solarium? En kollega fick skabb på ett solarium. De kan tydligen ligga kvar på platser länge och vänta på nya offer.

Men usch då! Nej vi har inte solat solarium, tror min hudläkare skulle få en hjärtinfarkt om jag gjorde det :angel: :D Går hos en regelbundet som kollar mina födelsemärken och har tagit bort några i riskzonen.

Men kan man få skabb från ett solarium så känns det ju som att man kan få det lite varstans som någon skabbsmittad har varit!
 
Men usch då! Nej vi har inte solat solarium, tror min hudläkare skulle få en hjärtinfarkt om jag gjorde det :angel::D Går hos en regelbundet som kollar mina födelsemärken och har tagit bort några i riskzonen.

Men kan man få skabb från ett solarium så känns det ju som att man kan få det lite varstans som någon skabbsmittad har varit!
Jo precis! det var så jag tänkte. Tror inte det är så vanligt med solarier nuförtiden (brun utan sol).

Får ju en att fundera över gymmaskiner och så. Men med lite tur behöver de längre tid på sig. Men jag har definitivt hört om gymrash som går på gym. Vad nu det är mer än klåda.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 074
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
768
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp