Bukefalos 28 år!

Kladdigt sår

Shaggy

Trådstartare
Nu börjar jag bli irriterad på ett sår Novan har (på ryggen). För 1,5 -2 veckor sedan så var jag på träning i två dagar (torsdag- fredag). Före ridpassen borstade jag eller strök henne över ryggen för att känna så inget fanns där som kunde skava. Före sista ridpasset skakade jag ur padskyddet för att få bort eventuellt skräp. Efter det passet plockade jag snabbt av grejerna och gjorde klart för hemfärd. Hemma konstaterade jag att vädret såg osäkert ut så hon fick täcke på sig under natten. När jag dagen efter (lördag) tog av täcket hade hon ett pälslöst område ca 1 cm i diameter, möjligen en liten svullnad, hade inte ont alls av det. Dum som jag var (det är lätt att vara efterklok) så red jag ca 1 mil eftersom jag visste att hon behövde få röra sig framåt och sträcka ut. Söndag hade hon lite ont och det fanns en svullnad smorde med zinkpasta för att säkerställa att inga flugor skulle kladda i det. Måndag hade det blivit ett sår som vätskade sig.
Problemet är att det inte läker. Hon har inte haft sadel på sig sedan lördagen när jag red 1 mil. Hon har vilat i hage i en vecka eftersom jag var osäker på om jag skulle råka sitta i såret vid barbacka ridning.
Jag tvättar med steril koksaltlösning och smörjer sedan med något (vanligen zinkpasta då det sitter kvar bra) för att flugorna inte ska få chans att kladda i det. Ena dagen är såret torrt och fint nästa vätskar det och är ljusrosa kladdigt (svullnaden är borta). Såret var redan från början när det uppstod en kladdig grop. För mig ser det likadant ut som en sådan grop man får när man bitit sig i kinden för många gånger och får ett riktigt otrevligt sår där (brukar ta ca 1 vecka att läka). Hon har inte ont eftersom jag utan protester försiktigt kan skrapa bort kladdet innan jag tvättar. Såhär går det fram och tillbaka. Egentligen skulle jag vilja låta det vara fritt efter tvätt men då komme flugorna direkt så något måste jag lägga på.
Jag har ridit barbacka i 4 dagar nu eftersom jag insett att jag inte sitter i såret (men nära) och hon behöver röra på sig det blir ju dock inte samma träning som med sadel. hon får inte ont efter ridturerna.
Någon som har tips om hur man får det att läka, hon brukar ju läka fort så det här känns nästan löjligt.
 
Sv: Kladdigt sår

Jag skulle tippa på att det frodas någon typ av svampinfektion i såret. Ring veterinär så du får receptbelagda salvor (kortisonsalva + något uttorkande).
 
Sv: Kladdigt sår

Du ska inte hålla på och tvätta och kladda i det varje dag, då läker det inte. Smörj runt om med något som håller flugorna borta och låt det annars vara öppet och torrt.
 
Sv: Kladdigt sår

är hon skimmel? kan ju vara melanom, min valack fick liknande vid skapet, läkte aldrig.

men sen fick jag socatyl salva och nåt antiinfamatoriskt av vetten... och nu är det läkt sen länge tillbax!
 
Sv: Kladdigt sår

Det är inte torrt det är var i såret. Det sitter nästan mitt uppepå ryggen och med den runda rygg hon har så ligger området platt vilket gör att inget rinner ur gropen. Ska man ha bort någon skit så måste man tvätta.
 
Sv: Kladdigt sår

Tror inte på melanom (det är hästen på min avatar) det brukar väl bli en bula detta är en grop utan bula. Svullnaden fanns bara 1-2 dygn söndag -måndag. Brukar inte melanom vara svarta inuti dessutom.
 
Sv: Kladdigt sår

precis som min hade, bara ett hål, varför skulle melanom vara svarta? cancer är bara en cell som har lite fel programering, det är fortfarande ens egen cell! de har samma färger som alla andra!
 
Sv: Kladdigt sår

Skulle kanske kunna vara svamp. Får se hur det utvecklar sig blir det inte bättre de närmaste dagarna får jag kanske ringa vet men för mig känns det inte som ett vet ärende. Såret växer inte, hon har inte ont osv.
 
Sv: Kladdigt sår

Jag har bara fått höra att de är svarta har ingen egen erfarenhet (tack och lov). Blir det inte bättre snart så får jag ringa vet.
 
Sv: Kladdigt sår

min hästs har inte varit det iaf, och varför skulle cellen ändra färg bara för att den började dela sig oftare än en vanlig? nej i mitt huvud låter det inte lågiskt!

min reds och tävlades som vanligt så fort såret försvann, och sen har vi bara haft problem 1 gång till och då smörjde jag på socatyl igen och det var borta på 2 dagar!

man kan ju alltid ringa vet och fråga, det är ju gratis ;)
 
Sv: Kladdigt sår

Om såret är nästan två veckor gammalt och varar och är kladdigt så är det definitivt enligt mig ett veterinärärende. Ont kan jag garantera att hästen har, variga sår brukar ju inte direkt vara njutningsbara.

Jag upprepar att du behöver receptbelagd salva, t ex Socatyl som andra redan har föreslagit.
 
Sv: Kladdigt sår

Prova plåsterspray! På så sätt kan det få torka ut och samtidigt vara skyddat mot flugor. Finns på djurapotek i stora förpackningar och i vanliga mataffären i små "människo"förpackningar.
Hoppas att det blir bra snart.
 
Sv: Kladdigt sår

Jag garanterar att jag har 100% koll på att hon inte har ont. Hade det gjort ont hade honinte kunnat dölja det helt det hade blivit åtminstone en darrning i muskeln men hon står helt avslappnad utan rekation när man pillar med såret. I morse fick jag skrapa ur lite kladd med nageln före jag sprayade på koksaltlösningen inte ens det gav reaktion.
Såret har inte varat i 2 veckor det har existerat i 1 vecka och 2 dagar (måndag 6/5- tisdag 13/5) Det har varat 3 dagar varit torrt 1 dag varat 1,5 dagar varit torrt 1, 5 och nu kladdar det igen dock inte lika mycket som första omgågnen, detta gäller igår och i morse hur det ser ut nu vet jag inte.
Jag ringer inte vet för sådana här saker, jag kontaktar inte vårdcentralen om jag får liknande sår själv. Detta är i nuläget väldigt behandlingsbart även för en lekman. Vet har garanterat viktigare saker att göra än titta på vanliga småsår. Hade det suttit någon annastans än under sadeln så hade jag inte hetsat upp mig det minsta lilla. Hästen har inte ont fine då kör vi.
Tråden skrev jag för att jag vill ha tips på om någon vet något bra sätt att snabbt få sår att läka.
Angående Socatil (den heter så numera) så vore det klockrent på det här såret men jag tänker inte ta ut vet för 1500:- + kostnaden för salvan i nuläget. Kalla mig gärna snål om ni vill. Alla som känner mig vet att det inte är sant jag lägger ner kopiösa summor på den hästen men det är på saker som ger henne något (perfekt grovfoder o dyl.).
 
Sv: Kladdigt sår

du kan ju ringa vetten och be om att få det utskrivet!

det brukar jag göra! funkar utmärkt om man har en vet man känner och har haft ute några ggr.
 
Sv: Kladdigt sår

Jag tror absolut inte att du är en snåljåp och dålig hästägare.

Jag menar bara att när ett sår vätskar/varar betyder det att det finns en infektion i såret. Infekterade sår (om dom inte är mycket små) är svåra att komma tillrätta med om man inte använder receptbelagda preparat, och ffa sparar man mycket tid (=lidande för hästen) genom att behandla snabbt med rätt preparat.

Angående smärta (en helt onödig diskussion egentligen) så kan du ju inte påstå att din häst inte har ont. Självklart gör ett sår ont, framför allt om det är en infektion i såret. Jag har själv haft svinkoppor och vet hur det känns att ha ett sår med svampinfektion i. Att hästen tillåter dig att pilla och peta i såret utan att den reagerar är ingen garanti för att hästen inte har ont. (Hur ofta har du själv oläkta sår som du inte har ont i?)

Som sagt så kan du ju åtmonstone ringa vet, beskriva såret och höra vad h*n säger. Veterinären lär ju veta mer än vemsomhelst på buke. Annars kan du ju ringa runt till hästfolk som du känner och höra om någon har lite Socatil hemma?
 
Senast ändrad:
Sv: Kladdigt sår

Här kommer en variant som brukar funka utmärkt på den typen av sår du beskiver. Tvätta såret med jodopax utspädd för sårvård( vet inte din inställning till det men med tanke på att såret inte har läkt vid det här laget så tror jag du behöver lite tuffare grejer)
Tejpa sedan över en rejäl bit silvertejp som flygskydd. Tejpen skall ju inte gå ner i såret, den sitter på pälsen och luften kommer åt fint
 
Sv: Kladdigt sår

Det är likadant varje gång när jag blir desperat börjar det läka (jag undrar om hon gör det bara för att irritera mig ;)). Gropen har planat ut i botten och blivit mycket grundare. De två senaste dygnen har det varit så kallt och tidvis blåsigt så mängden flugor har minskat kraftigt vilket gjort att jag vågat låta det var helt öppet något jag tror är bra. Fortsätter det såhär kan jag lägga på sadeln på lördag vilket både hon och jag längtat efter. Tänk att kunna ge sig ut på en rejäl tur till skillnad från de 5 km turer barbacka det blivit på sistone.
 
Sv: Kladdigt sår

Melanom är svarta genrellt, de har med pigmentet att göra.

Det är därför min ponny var så intressant, eftersom var "pigmentlöst", BEC. Får se om jag får ngt bra svar från SLU sen om vad de kunde utläsa av de prover de tog i samband med avlivningen.

Hennes melanom var nämligen just svarta fast resten av hästen var rosa (huden).

Shaggy: varför inte visa det för en veterinär? Och kolla av extra så att utrustningen verkligen passar?
 
Sv: Kladdigt sår

Ett tips rent allmänt gällande sårtvätt..
Utspädd grönsåpa!! Ett gammalt väl beprövat koncept..

Funkar till det mesta, mugg, sår mm. Såpa är bakteriedödande och smörjande.
Men, man ska inte vara och kleta i onödan på sår.
 
Sv: Kladdigt sår

Finns ingen anledning såret är nästan läkt nu.

Allmänt
Angående veterinär i övrigt jag tycker det gått inflation i att ta ut veterinär. Många småsår som veterinären åker runt och tittar på är sådana som ägaren själv kan åtgärda. Jag åker inte till vårdcentralen för att jag fått en sticka i fingret lika lite ringer jag vet om min häst fått ett småsår om jag inte märker att det håller på att gå mig ur händerna. Ett litet, kladdigt sår som inte sprider sig, inte smärtar vare sig i eller runt, inte är ilsket mörkrött det anser jag vara behandlingsbart hemma. Jag kan ha fel i vissa fall men hittills har jag haft rätt. Detta är lite av nackdeln med buke det har blivit en veterinärkult hos vissa. Inget är behandlingsbart för gemene man utan allt ska kollas av vet från första dagen. Numera går det knappt att få råd här inne för alla börjar bara skriva om veterinärer hela tiden utan att ge tips om hur manklarar uppgiften själv.
Numera verkar det vara så att man ska ringa veterinär på jourtid även för småsaker vilket jag tycker är oförskämt mot veterinären som har jour för även om man har jour så behöver man få lite lugn och ro.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 008
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 551
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
910
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp