Kladdkaka glutenfri

Efwa

Trådstartare
Då är det min tur att baka för kurskvällen då.

Jag har ett recept på saffranskladdkaka med vanligt vetemjöl i. Kan jag bara byta ut den mängden mot glutenfritt mjöl, samma mängd?
Vilken sorts glutenfritt mjöl passar bäst till kladdkaka?

Jag skulle vilja använda mandelmjöl men självklart har vi även en nötallergiker. Om det inte var så, är mandelmjöl ett bra mjöl till kladdkakor?
 
Jag brukar använda potatismjöl till kakbak. Kladdkaka vet jag inte om det funkar för, men det skulle jag tro
 
Tackar!
Det blir spännande att testa.

Har ni fler kunskaper att dela med er av när det gäller kladdkaka och glutenfritt så däng på bara.
 
Jag gjorde en med mandelmjöl som blev god. Men man borde kunna byta ut mot annat mjöl. Potatismjöl använder man när man gör drömrulltårta.

Här är i alla fall receptet jag använde:
http://allagodating.se/2013/07/18/underbar-kladdkaka-i-lchf-variant/
Men jag hade honung i stället för stevia strö.

Ja, jag kommer nog testa mandelmjöl nästa gång eftersom man egentligen ändå ska vända ner mandel i (Vit kladdkaka med saffranssmak). Det var bra att få veta att det fungerar bra.

Denna gång kan jag ju tyvärr inte ta mandelmjöl.
 
Med vanlig kladdkaka använder jag alltid bovetemjöl och byter ut smöret mot solrosolja.
Blir fantastiskt gott!

Ah, då blir det laktosfri också.

I receptet stod det att man skulle byta ut den vita chokladen mot laktosfri vit choklad också om man ville ha laktosfri. Men har den verkligen laktos i sig? Är det inte bara chokladfettet?
 
Ah, då blir det laktosfri också.

I receptet stod det att man skulle byta ut den vita chokladen mot laktosfri vit choklad också om man ville ha laktosfri. Men har den verkligen laktos i sig? Är det inte bara chokladfettet?
Vit choklad brukar ha mjölk i sig, jag kan skicka dig ett PM om en god mjölkfri vit choklad (vet inte om jag får skriva ut märke här). Vet då jag har problem med mjölkprotein och älskar vit choklad. :D
Om du vill kan du få mitt vanliga kladdkakerecept också, dock har jag inte testat byta ut kakaon mot vit choklad.
 
Vit choklad brukar ha mjölk i sig, jag kan skicka dig ett PM om en god mjölkfri vit choklad (vet inte om jag får skriva ut märke här). Vet då jag har problem med mjölkprotein och älskar vit choklad. :D
Om du vill kan du få mitt vanliga kladdkakerecept också, dock har jag inte testat byta ut kakaon mot vit choklad.

Tack för PM:et

En fråga som kanske är av intresse för de som inte kan så mycket om detta (jag). Visst är det väl skillnad på mjölkprotein- och laktosöverkänslighet?

Och tack för erbjudandet om receptet dock har jag bestämt mig för att baka just denna kaka och eftersom jag är fullständigt rudis på det här med glutenfri bakning var den stora frågan egentligen vilket mjöl som passar bäst och om det var samma proportioner som med vanligt mjöl.

DÄREMOT! jag ser inga som helst problem att köra OT i denna tråd så fortsätt gärna och bomba recept och diskutera vidare för jag hittade inte någon tråd i sökningen om just dessa svar och frågor som kommer upp här, så det kan ha betydelse att fortsätta tråden.
 
Den här från Lifezone.se gjorde jag till sonens studentmottaning
Går ju byta smör och grädde mot mjölkfria produkter

Snickerskladdkaka
250 g mörk choklad, en med lakritssmsk minst 70%, och en 86%ig (minst)!
150 g smör
1,5 dl vispgrädde
5 ägg
1 tsk ekologisk äkta vaniljpulver eller vanilj från vaniljstång
1,5 tsk lakritspulver
2 dl salta jordnöter, jag använde hela

Serveras vispad grädde.
  • Värm ungnen till 160°C.
  • Smörj en springform eller lägg i bakplåtspapper.
  • Dela chokladen och lägg den tillsammans med smör och grädde i en kastrull, värm långsamt och rör hela tiden tills chokladen har smällt.
  • Låt chokladen svalna lite.
  • Blanda vanilj o lakritspulver i chokladen.
  • Dela äggen, vitt och gult för sig.
  • Vispa gulorna fluffigt.
  • Vispa vitorna tills det blir fast.
  • Blanda ihop chokladen med äggulorna.
  • Blanda ihop med de vispade äggvitorna.
  • Rör i nötterna.
Häll smeten i formen och grädde i 15 minuter. Kakan görs med fördel en dag i förväg!

Servera kakan kall tillsammans med vispad grädde.

IMG_4372.jpg
 
Tack för PM:et

En fråga som kanske är av intresse för de som inte kan så mycket om detta (jag). Visst är det väl skillnad på mjölkprotein- och laktosöverkänslighet?

Och tack för erbjudandet om receptet dock har jag bestämt mig för att baka just denna kaka och eftersom jag är fullständigt rudis på det här med glutenfri bakning var den stora frågan egentligen vilket mjöl som passar bäst och om det var samma proportioner som med vanligt mjöl.

DÄREMOT! jag ser inga som helst problem att köra OT i denna tråd så fortsätt gärna och bomba recept och diskutera vidare för jag hittade inte någon tråd i sökningen om just dessa svar och frågor som kommer upp här, så det kan ha betydelse att fortsätta tråden.
Som sagt, en kladdig kladdkaka tycker jag går utmärkt att bara byta ut mjölet rakt av till bovetemjöl. För andra goda grejer att baka behöver man ofta kombinera olika mjölsorter för att få till rätt konsistens.
Mandelmjöl som togs som exempel högre upp tycker jag man vinner mycket på att sila först innan man rör ihop det med andra ingredienser + att det gör att bröd/bakelser vill falla isär lättare. Dvs perfekt för scones, pajdeg och annat men kanske inte i alltför stor mängd om du vill göra limpa.

Och för att svara på din andra fråga: Ja, det är skillnad på känslighet för laktos och mjölkprotein. Med mjölkproteinkänslighet går det inte att använda komjölksprodukter alls, ibland går get- eller fårmjölksprodukter bra (som för mig). Med laktoskänslighet använder du bara laktosfria produkter gjorda på komjölk.
Det är också skillnad på att vara känslig och allergisk mot mjölkprotein Jag är känslig och får väldigt ont länge i magen/tarmar och känner mig förgiftad i kroppen/bakis i ett dygn efter jag fått i mig proteinet. En som är riktigt allergisk kan behöva åka ambulans till närmaste sjukhus.

OT
Mitt recept på kladdkaka:
2 ägg
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker eller 1 tsk vaniljpulver
100 g smör eller solrosolja (går att använda raps men ger annan smak på kakan)
1 dl mjöl (bovete)
½ tsk salt

Vispa ägg och socker tills det blir poröst.
Blanda ned resten av ingredienserna, häll i en stor form så smeten inte ligger så tjockt eller i aluminiummuffinsformar.
Grädda i 175 grader 15-20 minuter, klar när en bit in på kanten fått små hål men mitten fortfarande gungar lätt.
Förvara gärna i frys, blir då härligt seg.
 
Finax mjölmix is your friend :D Den orangegula använder jag till baka kladdkaka osv :D Funkar som med vanligt mjöl :)

/Mamma till 2 glutenintoleranta barn och själv känslig.
 
2 st ägg
2,5 dl socker
1,5 dl finmix, glutenfri
4 msk kakao
100 gram margarin mjölkfritt

30 min i 150 grader :)
 
Finax mjölmix is your friend :D Den orangegula använder jag till baka kladdkaka osv :D Funkar som med vanligt mjöl :)

/Mamma till 2 glutenintoleranta barn och själv känslig.

Mixerna innehåller dock ofta vetestärkelse, som vissa kan vara känsliga för också :)

Som många andra här använder jag ofta bovetemjöl vid bak, men kan tycka det får lite konstig bismak ibland så har börjat blanda ut med rismjöl också :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 718
Senast: Fetaost
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 251
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 132
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp